Endlers och trinidad skillnad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    Ursprungligen postat av jagsjalv
    Stämmer precis. Guppyn är inplanterad för att bekämpa malariamygga bland annat i Afrika. Därför kan man ibland hitta vildguppy med härstamning från Nigeria etc.

    Mina kommer från Nya guinea.

    Iaf är de avkommor från några stycken som håvades upp ur en damm där
    för några år sedan, och sedan "råkat" följa med på flyget hit.....

    Men vart de egentligen kommer ifrån....det vet nog ingen....
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • jagsjalv
      • February 2006
      • 139

      #17
      Ursprungligen postat av Kensa
      Mina kommer från Nya guinea.

      Iaf är de avkommor från några stycken som håvades upp ur en damm där
      för några år sedan, och sedan "råkat" följa med på flyget hit.....

      Men vart de egentligen kommer ifrån....det vet nog ingen....
      Om du menar själva guppy så kommer den ju från sydamerika så långt vet jag.
      Men dom som "råkat" följa med vet nog ingen vart de kommer ifrån. Men hur ser de ut?
      /André

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Guppy (och ännu värre Moskit-fisk, Gambusia affinis) är inplanterad precis överallt i tropiska och subtropiska områden. Man har tillochmed flygbombat med plastdunkar med fisk på platser där det inte gick att komma fram till fots. Var ni än åker i tropikerna kan ni kallt räkna med att ni hittar guppy och moskitfisk.

        Tyvärr också i Sydamerika där guppy förekommer naturligt. Ingen vet idag vad ursprungliga utbredningsområdet för guppy var, eller hur de ursprungligen såg ut.

        I australien har man stora problem med att framförallt Gambusia utrotar de lokala regnbågsfiskarna genom att konkurrera ut dem, och man försöker så gott det går att sakta ner deras spridning.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • AllaFiskar
          • September 2007
          • 294

          #19
          I min nattlektyr hittade jag uppgifter om att John (?) Guppy hittade vad som kom att kallas guppy på just Trinidad på 1800-talet.
          Trinidadguppys bör väl då vara en av de första stammarna?

          Kommentar

          • Koi-fantast
            • October 2007
            • 193

            #20
            Har du fått dina Guppy´s och kan du berätta mera? Jag sitter här och undrar om det kan vara mina juveler som jag lämnade in för ca. två månader sedan..
            Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #21
              Ursprungligen postat av AllaFiskar
              I min nattlektyr hittade jag uppgifter om att John (?) Guppy hittade vad som kom att kallas guppy på just Trinidad på 1800-talet.
              Trinidadguppys bör väl då vara en av de första stammarna?
              Tror att du får byta nattlektyr,
              Guppyn upptäcktes 1856 av Julius Gollner som då bodde i Caracas, Venezuela. De första exemplaren fångades nära hans hem vid floden Rio Guayre. Han sände några exemplar till Zoologiska museet vid djurparken i Berlin, men ingen beskrivning utfördes och Gollner avled 1861 i Venezuela utan att veta vad hans lilla fisk skulle komma att betyda för världen. Först 1859 beskrev museichefen Wilhelm C. H. Peters arten som Poecilia reticulata. Han hade dock bara tillgång till honor för sitt arbete med klassificeringen.

              Redan två år senare upptäckte den italienske museiintendenten Filippo de Filippi att hanarnas könsorgan (gonopodium) inte överensstämde med hur det ser ut hos de andra arterna i släktet Poecilia. På grund av detta ställde han upp ett nytt släkte för guppyn, och beskrev arten om Lebistes poecilioides.

              År 1866 genomförde civilingenjören Robert John Lechmere Guppy geologiska undersökningar på Trinidad. Under arbetet fann han några fiskar som han sände till vännen doktor Albert Carl Ludwig Gotthilf Guenther, kurator för zoologiska institutionen vid London Museum. Denne döpte arten till Girardinus guppii, utan att veta att den redan var beskriven. Namnförvirringen var snart sagt total – guppyn har beskrivits under olika namn inte mindre än tolv gånger, och indelats i sex släkten... Detta var dock första gången exemplar av båda könen samtidigt kunde ligga till grund för beskrivningen. Först vid en större revision av hela ordningen tandkarpar (Cyprinodontiformes) utförd av D. E. Rosen och R. M. Bailey kom arten att år 1963 återigen benämnas Poecilia reticulata, vilket alltså alltfort är dess giltiga vetenskapliga namn. Ett äldre svenskt namn på guppy är "miljonfisk".
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Maleficum
                • January 2008
                • 89

                #22
                Ursprungligen postat av Koi-fantast
                Har du fått dina Guppy´s och kan du berätta mera? Jag sitter här och undrar om det kan vara mina juveler som jag lämnade in för ca. två månader sedan..
                Jag? Nej inte än. Ska hämta dem när jag är uppe i Stockholm nästa helg (10-13 april). Fast är inte säker på att de får följa med ner hit till Skåne utan de kanske blir kvar i karet i Stockholm (eftersom jag har ednlers här i ett kar och andra fiskar i andra kar som kaniske skulle tycka att de är godis).
                He who fights and runs away will live to fight another day.
                (\_/) (\_/)
                (^^) (^^)
                (’’)(’’) (’’)(’’)

                Kommentar

                • AllaFiskar
                  • September 2007
                  • 294

                  #23
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Tror att du får byta nattlektyr,
                  Well excuse me all over the place...
                  Jag kan dock inte hitta något i min text som vare sig motsäger eller motsägs vad du skriver.
                  Robert John Lechmere Guppy ansågs ha upptäckt (vilket iofs inte är vad jag skriver i första texten) fisken på Trinidad, och fisken är uppkallad efter honom
                  Det är helt riktigt att fisken tidigare var känd efter fynd i Venzuela, men nu är ju inte Trinidad och Venezuela samma land, eller hur.

                  Jag vet egetligen inte vad poängen med tillrättavisningen är, som sagt jag kan inte hitta något i min text som vare sig motsäger eller motsägs vad du skriver. Jag ville bara påvisa att fisken har historia på Trinidad.
                  Men tillrättavisningen kanske var poängen...

                  Kommentar

                  • Maleficum
                    • January 2008
                    • 89

                    #24
                    Nu har denna tråd varit död ett bra tag, har för ett bra tag sedan fått hem mina trinidader och de trivs och förökar sig som galningar. Dock får jag själv inte se mycket av dem så ofta då de bor i mitt akvarium hos mina föräldrar i Stockholm och sköts av min pappa. Plockade dock ner fem-sex stycken med mig till Skåne senast jag var i Stockholm men de har ännu inte ynglat (eller så har ynglerna blivit uppätna av de andra akvarieinvånarna). De är betydligt färglösare än mina edlers men på ett sätt ändå vackrare. Sen är de mindre till storleken också, iallafall hanarna.
                    He who fights and runs away will live to fight another day.
                    (\_/) (\_/)
                    (^^) (^^)
                    (’’)(’’) (’’)(’’)

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #25
                      Ursprungligen postat av jagsjalv
                      Stämmer precis. Guppyn är inplanterad för att bekämpa malariamygga bland annat i Afrika. Därför kan man ibland hitta vildguppy med härstamning från Nigeria etc.
                      Då kan man knappast kalla det för "vildguppy"....de nigeriaguppy jag sett var helt enkelt vanliga "akvarie"-guppy som blivit förvildade....färggranna och med ganska stora fenor. Däremot finns det säkert andra utplanterade stammar av guppy på många olika ställen i afrika (och även i större delen av den tropiska världen, t.ex. Asien) som härstammar från populationer som liknar t.ex. trinidadguppy eller endlers. Det skall tydligen också finnas "vilda" guppy på några olika ställen i Europa....Ungern, t.ex. Även i varma källflöden (och i varmvattenflödet från kärnkraftverk) i Japan finns de....

                      Hurvida Azurs beskrivning av endlersguppyns ursprung stämmer eller inte spelar för mig inte så stor roll, (även om jag lutar åt att det är en "riktig" vildform), jag betraktar dem helt enkelt som en snygg vildguppy.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #26
                        Ursprungligen postat av AllaFiskar
                        Well excuse me all over the place...
                        Jag kan dock inte hitta något i min text som vare sig motsäger eller motsägs vad du skriver.
                        Robert John Lechmere Guppy ansågs ha upptäckt (vilket iofs inte är vad jag skriver i första texten) fisken på Trinidad, och fisken är uppkallad efter honom
                        Det är helt riktigt att fisken tidigare var känd efter fynd i Venzuela, men nu är ju inte Trinidad och Venezuela samma land, eller hur.

                        Jag vet egetligen inte vad poängen med tillrättavisningen är, som sagt jag kan inte hitta något i min text som vare sig motsäger eller motsägs vad du skriver. Jag ville bara påvisa att fisken har historia på Trinidad.
                        Men tillrättavisningen kanske var poängen...
                        Du fick HELA bilden, var inte det bra? Ta inte illa upp utan ta till dig denna föredömliga information istället...
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #27
                          Ursprungligen postat av Maleficum
                          Nu har denna tråd varit död ett bra tag, har för ett bra tag sedan fått hem mina trinidader och de trivs och förökar sig som galningar. Dock får jag själv inte se mycket av dem så ofta då de bor i mitt akvarium hos mina föräldrar i Stockholm och sköts av min pappa. Plockade dock ner fem-sex stycken med mig till Skåne senast jag var i Stockholm men de har ännu inte ynglat (eller så har ynglerna blivit uppätna av de andra akvarieinvånarna). De är betydligt färglösare än mina edlers men på ett sätt ändå vackrare. Sen är de mindre till storleken också, iallafall hanarna.

                          Om jag minns rätt så är det en variant som är lite blekare än endlers, och nästan utan det svarta (eller med mindre fläckar), men ändå med fina pastellfärger, mest i rosa och blått. Stämmer det?
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Maleficum
                            • January 2008
                            • 89

                            #28
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Om jag minns rätt så är det en variant som är lite blekare än endlers, och nästan utan det svarta (eller med mindre fläckar), men ändå med fina pastellfärger, mest i rosa och blått. Stämmer det?
                            På ett ungefär så ja =) fast vet inte om jag skulle säga att de var rosa direkt, men som sagt lite pastelliga färger.
                            He who fights and runs away will live to fight another day.
                            (\_/) (\_/)
                            (^^) (^^)
                            (’’)(’’) (’’)(’’)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...