Endlers och trinidad skillnad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maleficum
    • January 2008
    • 89

    Endlers och trinidad skillnad?

    Nu börjar jag känna mig väldigt förvirrad gällande detta med endlersguppy och trinidadguppy. Vad är det för skillnader på dessa egentligen? Hur ser man skillnad på arterna? Är det överhuvudtaget två olika arter eller samma med olika namn? Hittar ingen fakta alls på nätet om trinidad utan enbart lite om endler (som här på zoopet).
    He who fights and runs away will live to fight another day.
    (\_/) (\_/)
    (^^) (^^)
    (’’)(’’) (’’)(’’)
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Har aldrig hört talas om trinidad, vad menas med det?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Maleficum
      • January 2008
      • 89

      #3



      (hoppas denna länken funkar)

      Det enda jag vet om trinidad. Och att jag troligtvis ska få några i april.
      He who fights and runs away will live to fight another day.
      (\_/) (\_/)
      (^^) (^^)
      (’’)(’’) (’’)(’’)

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ser ut som vanliga Endlers i mina ögon ??? Möjligen något mindre färg på stjärtfenan.

        Varifrån kommer de du får i april då?

        Blir väldigt nyfiken nu då jag har lite olika varianter av Guppy hemma
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Maleficum
          • January 2008
          • 89

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Ser ut som vanliga Endlers i mina ögon ??? Möjligen något mindre färg på stjärtfenan.

          Varifrån kommer de du får i april då?

          Blir väldigt nyfiken nu då jag har lite olika varianter av Guppy hemma
          Från en tjej i Täby (min brorsa som har kontakten och fixar =P) men hon kan tyvärr inte beskriva nån egentlig skillnad heller och sånt mer än att det kanske är olika underarter. Men hittar i princip ingen fakta om det på nätet och fakta man hittar säger emot varandra och liknande (även gällande fakta om endler).

          Har redan endlers. Men lyckats få en "ulv i fårakläder" bland mina (en väldigt färglös hane med enbart ett gult "svärd" och svag prick på sidan och ytterst svagt gult sträck längst sidan).
          He who fights and runs away will live to fight another day.
          (\_/) (\_/)
          (^^) (^^)
          (’’)(’’) (’’)(’’)

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Endlers kommer ursprungligen från några bräckvattensjöar i Venezuela och tros vara en hybrid mellan Poecilia wingei och Poecilia reticulata, har sen korsats ytterligare med vanlig guppy, samt linjeavlats; "äkta" endlers går att känna igen på att de har ett svart, liggande, kommatecken mitt på sidan. Nuförtiden går ofta även rena Poecilia wingei under namnet endlers-guppy; enda kännetecknet då är att alla färger på hanen är "metallic".

            Guppies från Trinidad bör helt enkelt vara vildformsguppies (Poecilia reticulata); de är antagligen ur en population som inplanterats av människan - nästan alla guppies överallt är det - så exakt ursprung är osäkert.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Maleficum
              Från en tjej i Täby (min brorsa som har kontakten och fixar =P) men hon kan tyvärr inte beskriva nån egentlig skillnad heller och sånt mer än att det kanske är olika underarter. Men hittar i princip ingen fakta om det på nätet och fakta man hittar säger emot varandra och liknande (även gällande fakta om endler).

              Har redan endlers. Men lyckats få en "ulv i fårakläder" bland mina (en väldigt färglös hane med enbart ett gult "svärd" och svag prick på sidan och ytterst svagt gult sträck längst sidan).
              Intressant.. Jo, det här med Endlers bakgrund är lite tvetydlig. Ingen som vet säkert.
              Tycker du ska lägga ut lite bilder på dina "trinidad" när du får dem, kul att vidga vyerna lite
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Maleficum
                • January 2008
                • 89

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Endlers kommer ursprungligen från några bräckvattensjöar i Venezuela och tros vara en hybrid mellan Poecilia wingei och Poecilia reticulata, har sen korsats ytterligare med vanlig guppy, samt linjeavlats; "äkta" endlers går att känna igen på att de har ett svart, liggande, kommatecken mitt på sidan. Nuförtiden går ofta även rena Poecilia wingei under namnet endlers-guppy; enda kännetecknet då är att alla färger på hanen är "metallic".

                Guppies från Trinidad bör helt enkelt vara vildformsguppies (Poecilia reticulata); de är antagligen ur en population som inplanterats av människan - nästan alla guppies överallt är det - så exakt ursprung är osäkert.
                Gav iallafall lite mer klarhet för min del =) Tackar.
                He who fights and runs away will live to fight another day.
                (\_/) (\_/)
                (^^) (^^)
                (’’)(’’) (’’)(’’)

                Kommentar

                • jagsjalv
                  • February 2006
                  • 139

                  #9
                  Jag har Trinidadguppy hemma. Det är helt enkelt en vildformsguppy som har sin fångstplats i Trinidad. Jag vet dock inte om guppyn är inplanterad i Trinidad eller ej men oavsett om det är Trinidadguppy eller guppy från något annat ställe så är just den stammen fångad i det landet, den floden m.m.
                  /André

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av jagsjalv
                    Jag har Trinidadguppy hemma. Det är helt enkelt en vildformsguppy som har sin fångstplats i Trinidad. Jag vet dock inte om guppyn är inplanterad i Trinidad eller ej men oavsett om det är Trinidadguppy eller guppy från något annat ställe så är just den stammen fångad i det landet, den floden m.m.
                    Såg att du hade dem i samma kar som scalarer. Låter Scalarerna verkligen Guppina vara?
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • jagsjalv
                      • February 2006
                      • 139

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Såg att du hade dem i samma kar som scalarer. Låter Scalarerna verkligen Guppina vara?
                      Så länge scalarerna är små går det bra. Men inte sen... Jag har guppy i två olika kar.
                      /André

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av jagsjalv
                        Så länge scalarerna är små går det bra. Men inte sen... Jag har guppy i två olika kar.
                        Ja, dåså... Tyckte väl att det verkade otroligt.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • jagsjalv
                          • February 2006
                          • 139

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Ja, dåså... Tyckte väl att det verkade otroligt.
                          När jag skaffade skalarerna hade jag mängder med guppy yngel också... nu finns inte enda kvar. Dom äter allt de får in i munnen.
                          /André

                          Kommentar

                          • AllaFiskar
                            • September 2007
                            • 294

                            #14
                            Ursprungligen postat av jagsjalv
                            Jag vet dock inte om guppyn är inplanterad i Trinidad
                            Jag har läst att guppy är inplanterad på en mängd olika tropiska platser i världen då den setts som väldigt effektiv i att bekämpa malariamyggan.

                            Kommentar

                            • jagsjalv
                              • February 2006
                              • 139

                              #15
                              Ursprungligen postat av AllaFiskar
                              Jag har läst att guppy är inplanterad på en mängd olika tropiska platser i världen då den setts som väldigt effektiv i att bekämpa malariamyggan.
                              Stämmer precis. Guppyn är inplanterad för att bekämpa malariamygga bland annat i Afrika. Därför kan man ibland hitta vildguppy med härstamning från Nigeria etc.
                              /André

                              Kommentar

                              Arbetssätt...