Förslag på inredning till mitt nya projekt :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    Förslag på inredning till mitt nya projekt :)

    Närmar sig snart utflytt och jag skulle väldigt gärna vilja ha ett akvarium i min lägenhet då det är en så färgsprakande inredningsdetalj . Då jag bodde hemma hade jag enbart ett 70 l , fast nu vill jag ha något större....förslag på volym?

    Är det svårare att sköta ett större akvarium? Ser det oproportionellt ut med små levandefödare?

    Tänkte ha en mörk bakgrund som ger akvariet djup. Därtill tänkte jag ha svart finkornig sand och svarta stenar. Växterna ska täcka upp ungefär 25 % av vattnets volym och där ska finnas några former av rätter som täcker doppvärmaren. Jag har själv uteslutit blackmolly då de försvinner in i bakgrunden. Däremot silvermolly verkar vara aktuellt...vad tycker ni?

    Massvis med svar tack
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #2
    jag har precis köpt ett 250L själv, så om du har plats och råd så köp ett bra begangnat sådant!

    sen tkr jag att du ska utgå ifrån biotoper när du väljer vad du ska ha i karet, det är trevigare än ett mixakavrium tkr jag

    Kommentar

    • Tamarind
      • February 2008
      • 482

      #3
      Generellt sett så är det enklare att sköta ju större det är, alla vattenvärden blir liksom stabilare och akvariet "sköter sej självt" mycket mer än i ett litet. (Dessutom är risken med ett litet att man byter till ett något större efter någon månad, sedan vill man ha ett ännu större och sedan kommer man på hur JÄTTEFINT det vore med ett ÄNNU större osv... Ta i lite extra från början!)
      Huruvida man ska ha stora eller små fiskar är en smaksak, personligen tycker jag att det är allra snyggast med massa små fiskar i ett stort akvarium! Har du mycket växter så är det JÄTTESNYGGT med black molly, men jag förstår hur du menar med att de inte syns mot allt det svarta...

      Kommentar

      • Lowa
        • February 2008
        • 595

        #4
        jag har silvermollys och de är underbara! för att bräcka av rån de svarta kan du ju ha korallplaty, riktigt röda!
        180l Guldfisk
        220l clarias

        Kommentar

        • XenOn
          • March 2008
          • 1008

          #5
          Tack för alla svar! har kommit fram till ett 300 l med ett gäng silvermollys och platys
          Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

          Kommentar

          Arbetssätt...