Rädda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saruman
    • October 2007
    • 183

    Rädda

    Hejsan!

    Jag hoppas att någon kan hjälpa mig när det gäller mina blackmolly o platys

    Det är så att dom är så rädda när man kommer fram till akvariet o det har på gått nu drygt 3 dagar o det verkar inte det blir bättre

    Har även guppys men dom är som dom ska vara samt har jag en del yngel från platy o blackmolly

    Dom kommer fram alltså platys o molly när man får från rummet o simmar som dom ska göra men försvinner när man kommer fram till akvariet

    Fråga mer om ni undrar bara
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    #2
    du får väl ta en stol och sätta dig ner och bara sitta där så vänjer de sig vid till närvaro. jag har ju mina akvarier i köket så jag är där ofta ochde bryr sig inte
    180l Guldfisk
    220l clarias

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Mina platys är också rädda av sig om man jämför med t ex guppy.

      Ibörjan när de kom från affären och hade blivit jagade med håv så var de livrädda och höll nästan på att hoppa ur karet när jag skulle byta vatten och så.. Nu har de vant sig.
      Sedan är det olika på platyn med, min korallplaty är räddast av sig och då speciellt den äldsta hanen, den yngsta hanen var kaxigast redan från början.

      Om det bara är 3:e dagen så blir det bättre men det är en blyg fisk. Black Molly minns jag inte alls som blyg men det var många år sedan jag hade dem, jag har också tänkt att köpa sådana snart.. Jag ska bara föda upp lite guppyyngel först.. Molly käkar ju upp allt...

      Jag tror att Molly är så glupska så att de kommer fram och tigger mat såfort man kommer till karet.. Om jag nu minns rätt... Så de kommer nog iaf att sluta härma Platyn såsmåningom...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Lowa
        • February 2008
        • 595

        #4
        jo de kommer bara för maten
        180l Guldfisk
        220l clarias

        Kommentar

        • Saruman
          • October 2007
          • 183

          #5
          Glömde att säga att dom var inte blyga förut har haft dom fiskarna drygt 7mån o det var inga problem då men jag hoppas att dom blir bättre med tiden bara för dom kommer inte äns fram när jag lägger fram typ deras favorit frysta mygglarver

          men jag ska försöka som lowa sa att sitta vid akvarie så dom får vänja sig vid mig igen
          men jag testar att släcka ner rampen underdagen o se om det blir bättre

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ja, då är något fel. Har du testat nitrat?

            Berätta mer om karet. Storlek.. antal fisk... har det varit igång i 7 månader... du gjorde inget för 3 dagar sedan.. har du vågor på vattenytan... salt... temperatur... varierad kost???

            Black Molly ska vara tokig i förvälld broccoli...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Prova att handmata fisken. Det tar ett tag innan de fattar att du kommer med käk, men när de väl gör det så räcker det att det är en rörelse utanför karet så kommer de fram.
              Enda "nackdelen" är att handmatning nästan kräver frysfoder.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Prova att handmata fisken. Det tar ett tag innan de fattar att du kommer med käk, men när de väl gör det så räcker det att det är en rörelse utanför karet så kommer de fram.
                Enda "nackdelen" är att handmatning nästan kräver frysfoder.
                Ja, men om fisken har mått bra i 7 månader och helt plötsligt ligger och trycker, gömmer sig, så är ju något fel... Det hjälper ju inte att handmata då... De har ju gillat maten förrut..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jag skulle inte bli förvånad om de har blivit skrämda ett par gånger av någon/något och förknippar rörelse framför karet med fara.
                  Nu vet man inte hur stort karet är eller hur mycket fisk det innehåller, men även det kan vara av betydelse, för få fiskar och de kan bli lite fegare och gömmer sig hellre än blir nyfikna.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Saruman
                    • October 2007
                    • 183

                    #10
                    När jag matar fiskarna så matar jag dom 3 ggr per dag 2ggr torr foder o en gång röda mygglarver
                    Akvariet är 90 liter
                    Har salt där har bytt 20 liter vatten igår tanken på nitrit halten men såg ingen skillnad alls
                    men fundrar på att bytta igen men 10 liter bara samt slam suga botten o se vad som händer då
                    Temp är 26 grader
                    Antal fisk vuxna är
                    4 black molly
                    5 guppy
                    3 platys

                    Samt en del yngel från platy o mollysar
                    Har vågor på ytan har 2 pumpar som renar vatten
                    en vatten pump o en luft pump
                    Vatten pumpen har en kapacitet på 600 liter i timmen
                    så nitrit halten borde ju inte vara någon fara tanken på pumpens kapaciet

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Teoretiskt ser det bra ut i ditt kar, förutom att jag personligen skull dra ner på matningen i karet. Det räcker att du matar en gång per dag, och inte mer än vad fiskarna hinner äta upp på ett par minuter.
                      Prova detta en vecka så kommer nog fiskarna att bli lite mer aktiva när du visar dig framför karet.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av Saruman
                        När jag matar fiskarna så matar jag dom 3 ggr per dag 2ggr torr foder o en gång röda mygglarver
                        Akvariet är 90 liter
                        Har salt där har bytt 20 liter vatten igår tanken på nitrit halten men såg ingen skillnad alls
                        men fundrar på att bytta igen men 10 liter bara samt slam suga botten o se vad som händer då
                        Temp är 26 grader
                        Antal fisk vuxna är
                        4 black molly
                        5 guppy
                        3 platys

                        Samt en del yngel från platy o mollysar
                        Har vågor på ytan har 2 pumpar som renar vatten
                        en vatten pump o en luft pump
                        Vatten pumpen har en kapacitet på 600 liter i timmen
                        så nitrit halten borde ju inte vara någon fara tanken på pumpens kapaciet
                        Oj, det var mycket mat. Jag tycker absolut att du ska kolla nitrat. Man kan mata så mycket men då måste man byta lite mer vatten också för det blir mycket bajs. Man behöver även mycket växter som tar hand om nitratet.

                        Du kan ju ta med lite vatten till en zooaffär och be dem testa allt.

                        Börja inte stöka för mycket nu, ingen är ju akut sjuk. Om du brukar byta vatten en gång per vecka och 20% så öka till 3 gånger per vecka och 10 % per gång t ex.
                        Jag tror på att försöka hålla jämna vattenvärden, jag tror att berg o dalbana är skadligare än lite dåliga värden. Alltså hellre byta lite och oftare än att öka mängden vid vattenbyte 1 gång per vecka.

                        Jag skulle också dammsuga botten i det här läget. 1/4 per vecka och då flytta på inredning, dock inte växter. Växterna skulle jag greppa över hela roten och rucka försiktigt på så att man inte skadar rötterna men att det kommer ut lite smuts och in lite syre till rötterna.

                        Men det är jag, alla gör olika...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Saruman
                          • October 2007
                          • 183

                          #13
                          Ahh tack för tipset Katharina

                          Jag kommer att dra ner på maten till 2 ggr per dag men matar mindre o se vad som händer under veckan
                          Jag kommer inte att stöka för mycket utan jag väntar med att slam suga botten utan jag åker med mitt vatten till akvarie affär o ber dom kolla upp alla värden o se vad dom säger

                          Jag åter kommer o berättat hur det går för fiskarna om ni vill höra det så klart

                          Vill bara säga tack för alla som har skrivit till mig på denna fråga :-)

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Det var så lite... Lycka till..
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Saruman
                              • October 2007
                              • 183

                              #15
                              Jag har varit till akvarie affären dom kollade på ph värde o nitrit halten o det var normala värden hon tipsade mig att jag skulle lägga grovsalt i vattnet för det brukar lugna ner fiskarna berättade hon mig

                              Har gjort det o väntar till imorgon o se om det har gett något resultat
                              Sitter o funderar om det inte har blivit bättre med fiskarna så vet jag inte vad jag ska göra med dom fiskarna
                              Funderar om det är nått sätt som dom känner sig trängda eller att nått har skrämt dom ordentligt så dom är folk skygga
                              Det är ju inte roligt alls se dom fiskarna vara så rädda *suck*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...