För litet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Delimes

    För litet ?

    Hej. Jag har ett akvarium på 45 L. I det har jag 6 guppys, en mal på 10 cm och 3 slöjstjärtar. Komemr så småning om skaffa några fler, men en fråga, har jag för litet akvarium för detta? Jag skaffa många fler guppys, menmen.
  • Baf2
    • February 2008
    • 421

    #2
    Skaffa inga mer guppys
    om du vill ha mer fiskar så
    Skaffa nytt akvarium du kan ju ha kvar det gamla men slösjärt vill minst ha 100l

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Hej!

      45L är tyvärr alldeles för litet för Slöjstjärtar, som helst ska ha minst 120L. Du borde nog försöka flytta på dom. De 6 guppysarna kan du ju ha kvar. Vad har du för mal?

      Kommentar

      • Delimes

        #4
        Ursprungligen postat av Charlottis
        Hej!

        45L är tyvärr alldeles för litet för Slöjstjärtar, som helst ska ha minst 120L. Du borde nog försöka flytta på dom. De 6 guppysarna kan du ju ha kvar. Vad har du för mal?
        kan tyvärr inte namnet, med den har något med "segel" att göra, dom blir gigantsiska, men det tar ett bra tag, flera år.

        Kommentar

        • Delimes

          #5
          jag måste säga att jag hittade min gravida hona med bakdelen i en buske.hon "flåsade". Kand et vara dags då? Hon är typ, smällfet.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Delimes
            jag måste säga att jag hittade min gravida hona med bakdelen i en buske.hon "flåsade". Kand et vara dags då? Hon är typ, smällfet.
            Kan vara dags då
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Delimes

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Kan vara dags då

              Ååååh vad kul!

              kolla här, här är min hona hur hon ser ut, (NY TAGNA BILDER)



              Kommentar

              • XenOn
                • March 2008
                • 1008

                #8
                Fin hona!

                Det var en vacker hona du har fåttt tag på....hon föder nog snart massa med fina yngel
                Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                Kommentar

                • EvaPeva
                  • May 2007
                  • 765

                  #9
                  Hej.

                  Hon e snart smal & smärt igen, din guppyhona. Det e dax för bebisar där
                  Tyvärr så tror jag inte bebbarna kommer klara sig då slöjstjärtar tycker bebbar e smaskens... & så e ju karet för litet för dom så om du vill ha bebbar så skulle jag råda dig till att antingen köpa ett minst 120 liters kar & flytta över dom i alternativt att gå tillbax till butiken med dom & kanske byta mot nån växt eller mat eller nåt sånt. Inga mer fiskar för det får du gott om snart ändå

                  Malen du har kanske e en Gibbiceps? Det verkar vara min favvofisk, skulle vilja ha bara såna men det går ju inte eftersom om blir så stora. Men jag har 5 st Den sista var 5 cm när jag köpte den för ett drygt halvår sen & den är nu 17 cm så det tar ine flera år för dom att växa sig stora. Min största på 30 cm, han var 10 för ett år sedan. Så din skulle behöva ett större kar, akternativt byta till en ancistrus.
                  Du kan titta i artbeskrivningarna här på zoopet för att klargöra ifall det är en sådan eller lägga ut honom på bild här i tråden.

                  Välkommen till akvarievärlden & lycka till med din fiskar!

                  Mvh Eva

                  Kommentar

                  • Delimes

                    #10
                    Ursprungligen postat av EvaPeva
                    Hej.

                    Hon e snart smal & smärt igen, din guppyhona. Det e dax för bebisar där
                    Tyvärr så tror jag inte bebbarna kommer klara sig då slöjstjärtar tycker bebbar e smaskens... & så e ju karet för litet för dom så om du vill ha bebbar så skulle jag råda dig till att antingen köpa ett minst 120 liters kar & flytta över dom i alternativt att gå tillbax till butiken med dom & kanske byta mot nån växt eller mat eller nåt sånt. Inga mer fiskar för det får du gott om snart ändå

                    Malen du har kanske e en Gibbiceps? Det verkar vara min favvofisk, skulle vilja ha bara såna men det går ju inte eftersom om blir så stora. Men jag har 5 st Den sista var 5 cm när jag köpte den för ett drygt halvår sen & den är nu 17 cm så det tar ine flera år för dom att växa sig stora. Min största på 30 cm, han var 10 för ett år sedan. Så din skulle behöva ett större kar, akternativt byta till en ancistrus.
                    Du kan titta i artbeskrivningarna här på zoopet för att klargöra ifall det är en sådan eller lägga ut honom på bild här i tråden.

                    Välkommen till akvarievärlden & lycka till med din fiskar!

                    Mvh Eva
                    Jag har ett yngelkar, för två honor i taget.
                    Det är två "våningar", och den gör så att honorna inte kommer åt ynglen. Ganska bra faktiskt.

                    Tänkte bara ifall det var dags snart.

                    En fråga, hur ser jag att det är dags? Märker jag det på hennes beteende?

                    Kommentar

                    • Delimes

                      #11
                      jag kollade på bilder på gibbiceps, det är en sån jag har!

                      Kommentar

                      • Ciwa
                        • March 2008
                        • 120

                        #12
                        Hejhej! Detta är fd. Delimes. Bara så att ni vet
                        / C i w a.
                        s i m m a l u n g t .

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Delimes
                          kan tyvärr inte namnet, med den har något med "segel" att göra, dom blir gigantsiska, men det tar ett bra tag, flera år.
                          Segelfenspleco, aka gibbiceps. Jag måste säga att jag blir riktigt ledsen och upprörd när jag läser detta Varför i hela världen har du gått och skaffat en fisk som du vet blir gigantisk när ditt akvarium bara är på 45 liter? Fiskar som tvingas bo i alltför små akvarier kan för det mesta inte ens utvecklas normalt.

                          Så om du inte har planer på att skaffa ett 600 liters akvarium inom en snart framtid, tycker jag du ska se till att omplacera den stackars fisken.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Ciwa
                            • March 2008
                            • 120

                            #14
                            När du säger det så låter det helt fel. Jag går til len fiskexpert och handlar, han vet att jag har 45 L , och han sa att det går helt utmärkt, eftersom att den är ganska liten just nu. Och han sa att den som orkar ha dom så pass länge, kan dom bli väldigt stora.
                            / C i w a.
                            s i m m a l u n g t .

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Saken är den att om man har för litet utrymme slutar själva fisken att växa, men inuti fisken växer fortfarande organen och fisken får lida.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...