Två eldstjärtar i 54L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Traxi
    • March 2008
    • 5

    Två eldstjärtar i 54L akvarium

    Vet inte om det är rätt postad men jag har två små eldstjärtar tillsammans med fem dalmatinmolly's i en 54L akvarium.

    Den ena eldsjärtens stjärtfena som egentligen var röd när jag fick den har nu tappat färgen och är grå/genomskinlig. Vad beror det på? Kommer den dö?
    Senast redigerad av Traxi; 17 March 2008, 11:42.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Kan bero på att man inte ska ha två eldstjärtar ihop. Antingen en eller flera.
    Ge bort en eftersom utrymmet e litet. E i minsta laget för en oxå tycker jag.
    Lycka till.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Traxi
      • March 2008
      • 5

      #3
      Än så länge fungerar de bra ihop. Den ena som har rödare stjärtfena brukar jaga den andra när den får syn på den men det händer inte ofta eftersom akvariumet har massa grottor och växter.

      Men jag kan inte förstå mig på varför den ena har tappat färgen på sin stjärtfena. Är den sjuk? För hela fisken är grå och innan var den svart.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ett tecken på att den inte trivs, då tappar den färgen.

        (Hoppas du har kollat upp hur stora de blir. Är ju små och söta i affären.)
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Hej, karet är för litet för de fiskarna. De kan ju bli 20 cm..

          Du kommer att få höra det här på Zoopet... Det är som att du skulle bo i garderoben...

          Troligen visar färgerna vem som är dominant som sagt, det kan bero på trivsel eller sjukdom. Svårt att säga.. Hur beteer den sig i övrigt??

          Om man tittar på Blocket före skolavslutning så kan man göra kap och hitta billiga kar när folk ska åka på semester.
          Du bör ju ha 150 L till en Eldstjärt, tycker jag. Om de inte bråkar behöver du inte dela på dem. Börjar de bråka så kan du byta in den aggressiva mot något annat på zooaffären..
          Senast redigerad av Katharina; 17 March 2008, 11:20.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Traxi
            • March 2008
            • 5

            #6
            Vad kan hända om den inte trivs? Jag känner ingen jag kan ge bort den till och affären vill inte ta emot den.

            De blir ju 15cm, men försäljaren sa att jag kan ha den i en 54liters eftersom deras minne är så kort att de redan glömt bort var de var innan de kommer till nästa sida av akvariet så de kan ju liksom simma omkring hur mycket som helst och fortfarande vara nyfikna. Det är vad jag hört iaf.

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Jag la till lite mer på mitt inlägg..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Traxi
                Vad kan hända om den inte trivs? Jag känner ingen jag kan ge bort den till och affären vill inte ta emot den.

                De blir ju 15cm, men försäljaren sa att jag kan ha den i en 54liters eftersom deras minne är så kort att de redan glömt bort var de var innan de kommer till nästa sida av akvariet så de kan ju liksom simma omkring hur mycket som helst och fortfarande vara nyfikna. Det är vad jag hört iaf.
                Kräv att försäljaren tar tillbaka dem för det är ren och skär lögn...

                De är levande varelser och de har behov precis som alla andra levande varelser. Bor de för litet så mår de inte bra.. Resten är rent skitsnack...
                Senast redigerad av Katharina; 17 March 2008, 11:25.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Traxi
                  • March 2008
                  • 5

                  #9
                  Han sa även att de anpassar sig efter akvariet så det är ingen stor sannolikhet att den ens blir 15cm.

                  Jag ska prata med försäljaren inom de närmsa dagarna.. Men vad händer med eldstjärten om den inte trivs och om akvariet är för liten?

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Ursprungligen postat av Traxi
                    Han sa även att de anpassar sig efter akvariet så det är ingen stor sannolikhet att den ens blir 15cm.

                    Jag ska prata med försäljaren inom de närmsa dagarna.. Men vad händer med eldstjärten om den inte trivs och om akvariet är för liten?
                    Förmodligen bleknar den då.. Men det handlar mer om vattenvärden och så då, tror jag.

                    Jag la till mer på mitt inlägg igen.. Blir lite ivrig när någon har lurat någon såhär.. Hmm.. Den försäljaren är ingen djurvän kan man lugnt säga..
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av Traxi
                      Vad kan hända om den inte trivs? Jag känner ingen jag kan ge bort den till och affären vill inte ta emot den.

                      De blir ju 15cm, men försäljaren sa att jag kan ha den i en 54liters eftersom deras minne är så kort att de redan glömt bort var de var innan de kommer till nästa sida av akvariet så de kan ju liksom simma omkring hur mycket som helst och fortfarande vara nyfikna. Det är vad jag hört iaf.
                      Det är skam att det finns försäljare som använder sådana knep för att sälja fisk Detta är en gammal skröna, och jag hoppas verkligen inte det finns fler försäljare som drar den.

                      Om du googlar på "fish intelligence" eller liknande så kommer du hitta en del om ämnet.

                      Kommentar

                      • Grodlund
                        • January 2008
                        • 560

                        #12
                        Om inte annat så har MYTHBUSTERS knäckt den myten för länge sen.
                        De tränade guldfiskar att hitta fram till mat igenom en ladbyrint.

                        Efter ett par veckor kunde de hela ladbyrinten på mindre än en minut.

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #13
                          Lite intressant läsning om "guldfiskminne":
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...