Tumregel för när det är dags att slänga Platyhonan i yngelkassan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin_Blomberg
    • January 2008
    • 256

    Tumregel för när det är dags att slänga Platyhonan i yngelkassan?

    Hur skall man veta att det är dags att sätta Platyhonan i födkassan/yngelkassan? Typ sån här: http://www.akvarieshopen.com/images/AT18_S.jpg
    Vill ju inte att den skall vara där längre än nödvändigt.
    Har ni några tumregler för när det är dags?
    Vad brukar ni titta efter för att avgöra om det är dags eller ej?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Strax innan honan skall föda spänns bakkroppen ut så kroppen framför stjärten blir "rektangulär" sedd från sidan. Hon tenderar att dra sig undan från de andra fiskarna, och ställa sig i nåt hör eller bland växter, ofta uppe vid ytan. Hanarna brukar lämna honor som precis skall till att föda i fred. Födseln sker oftast på natten.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Jemmba
      • January 2008
      • 432

      #3
      Finns det någon sådan tumregel för black molly`?



      Ursprungligen postat av Azur
      Strax innan honan skall föda spänns bakkroppen ut så kroppen framför stjärten blir "rektangulär" sedd från sidan. Hon tenderar att dra sig undan från de andra fiskarna, och ställa sig i nåt hör eller bland växter, ofta uppe vid ytan. Hanarna brukar lämna honor som precis skall till att föda i fred. Födseln sker oftast på natten.
      När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

      Kommentar

      • Lowa
        • February 2008
        • 595

        #4
        ja, vissa säger att de får ett veck under huvudet strax efter gälarna, de kan bli vita på magen och blåa på sidorna och de ska även vara lugna och vara för sig själva bland växter kanske..
        de föder också helst på natten, men jaghade tur som såg på när en av mina black mollys pluppade ur sig sina små. hann få upp henne och i en yngelkasse. men se upp, så fort hon är färdig börjar hon mumsa åp dem som kommer i hennes väg :/
        180l Guldfisk
        220l clarias

        Kommentar

        • Chockrosa
          • February 2008
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Strax innan honan skall föda spänns bakkroppen ut så kroppen framför stjärten blir "rektangulär" sedd från sidan. Hon tenderar att dra sig undan från de andra fiskarna, och ställa sig i nåt hör eller bland växter, ofta uppe vid ytan. Hanarna brukar lämna honor som precis skall till att föda i fred. Födseln sker oftast på natten.
          lånar tråden lite.
          Jag har en platy som är i kanske 4 veckan(vet inte om hon blev "gravid" på affären eller hos mig). Man ser rommen i magen på henne. Ska jag sätta ner henne i yngelkassen när jag ser ynglena innuti henne, eller tidigare? hur lång tid är de i honan efter att de har kläckts? För de borde väl kläckas i magen ^^,

          Kommentar

          Arbetssätt...