Platyyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Platyyngel

    Jag har sedan 2½ mån haft två stycken platys. En hona och ett yngel, men nu tror jag att yngel ha blivit könsmoget eller nått för jag fick nu helt plötsligt nya platyyngel. Eller kan honan har varit befruktad sen tidigare och haft olika kullar i sig?Har hört nått sånt om guppys att honan kan ha flera kullar i sig så att man oväntat får sig kull.

    Ynglet som jag nu inte vet om det är vuxet ellet inte är mycke mindre än honan men jag kan inte komma på någon annan förklaring till att jag skulle ha fått några yngel.

    Hur ser man skillnad på platyhonor och platyhanar?

    Jag trodde att de guppyyngel tidigare då jag har fått en hel del men jag såg igår att 4 st såg annorlunda ut. När jag fick mina platys var ett litet yngel med men den dog, den va lite krokig. Bak fenan "hänger" nedåt. Såg nu att ett av de nya va likadant. Jag misstänker att de är pga inavel.
    240L SA
    70L
    54L
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    #2
    Mycket riktigt

    Du ser kön på dem efter en vecka ungefär... honan har triangelformade fenor under buken medans hanen får sitt gonopoduim (spetsig fena).

    Jag skulle rekommendera ett guppykar med lite grövre springor så blir det lättare att hålla dem i liv..
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      #3
      Ursprungligen postat av XenOn
      Du ser kön på dem efter en vecka ungefär... honan har triangelformade fenor under buken medans hanen får sitt gonopoduim (spetsig fena).

      Jag skulle rekommendera ett guppykar med lite grövre springor så blir det lättare att hålla dem i liv..
      Hm då tror jag att yngel jag missänker är en hane är hona iaf för den har ingen spetsig fena vad jag se. Jag har haft dem i 2 mån eller nått kan det vara så att hon är befruktad sedan tidgare och fått en kull nu senare?

      Tack för tipset med yngelkaret
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      Arbetssätt...