molly växer inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    molly växer inte

    Om man har haft black molly som är nästan ett år gamla men ser ut som små yngel (ca 1,5 cm), bör man flytta dem till ett annat akvarium?

    Deras nuvarande hem är på ca 60-80 l och har varit i gång i drygt 6 år.
    Mollysarna föddes i karet och några syskon flyttade efteråt till nytt hem där de växer som de ska. Då kan det inte vara genetisk fel, eller hur?
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    #2
    de kan va så att du matar dom för lite.

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #3
      Det var det jag tänkte först med. Det är inte mitt akvarium, jag var där på besök, så jag frågade ägaren om mat. De får mycket och äter med.

      Men de har inte fått nåt "baby" foder när de var små. Det var standard foder som alla andra har får.
      Kan det vara orsaken? För lite att viktiga ämnen under uppväxten?

      Kommentar

      • Simon H
        • January 2008
        • 515

        #4
        så kan de va

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          nja jag har aldrig gett mina molly yngel någon särskild yngelmat och det är inget problem då de är välutvecklade när det spottas ut ur honan! men man kan se att endast någon dominerande hane drar i väg i växten medans de understående inte växer alls till samma storlek och det har att göra med nåt ämne den dominerande hanen avger som gör att övriga hanar inte växer sig lika stora, men när makten tas över av en annan hane så kommer den börja växa till sig! molly är en rolig art då de också kan byta kön om du tex bara har honor så kommer någon av dem konvertera till hane
          Senast redigerad av åheim; 16 March 2008, 10:47.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            men man kan se att endast någon dominerande hane drar i väg i växten medans de understående inte växer alls till samma storlek
            Det låter rimligt men i detta kar har aldrig funnits nån hane.
            Därför var min tanke att storlek kan bero på platsbirst eller fel mat.

            Hans två mollys honor dog strax efter att den ena fått yngel.
            Andra som bor i akvarium är en stor mal (ca 8 cm, liknar ancistrus), 4-5 svärdbärare, ca 10 kardinalltetror och 2 siamesiska algätare som har flyttat in för drygt två månader sen.

            Men det är väl bara vänta och sig vad händer med de.

            Kommentar

            • Simon H
              • January 2008
              • 515

              #7
              dom kanske inte växer fördu inte har en hane eller haft.

              Kommentar

              Arbetssätt...