Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla jag
    • January 2008
    • 113

    Hjälp!!

    Min ena guppyhona fick yngel den 7/3, och allt gick bra. Igår var hon som vanligt, och simmade runt och uppvaktades flitigt av herrarna i akvariet.
    Nu när jag kom hem från jobbet så står hon på huvudet, vilandes bland växterna. Försöker ibland att simma, men hennes bakdel, åker upp hela tiden. Simmar också lite vingligt.
    Vad är det med henne, och hur kan jag hjälp henne??
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    #2
    jag är hemskt ledsen men de fins nog inget att göra jag tror att den kommer att dö.
    för de kan va så att honn blir konstig efter ynglen eller så är hon sjuk.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Möjligen så kan hon ha svalt luft, och det kommer ut förr eller senare. Men om det inte är det, så tror jag tyvärr att det är bäst att ta bort henne. Sådant där kan bero på så många saker, och om de andra fiskarna mår bra så är det inte så mycket att göra.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

        #4
        låt det vara en två dagar om du känner för det... om det inte löst sig så e det nog bäst att ta bort henne
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

        Kommentar

        • Lilla jag
          • January 2008
          • 113

          #5
          Hon verkar lite yr i skallen, eller vad man ska säga... Lider hon?

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Lilla jag
            Hon verkar lite yr i skallen, eller vad man ska säga... Lider hon?
            Ja, det gör hon säkert. Det brukar inte ordna sig när de börjar tappa balansen om det inte är som Jens säger med luft. Jag hade en hona för ett tag sedan som for runt som ett jehu i karet utan att kunna hålla sig på rätt köl och hon hade sett lite hängig ut ett par dagar innan så jag tog bort henne.

            Hoppas någon av bebisarna klarar sig.

            Jo, just det. Nästa gång du väntar yngel så mata extra mycket med frysmat och sådant matigt före och efter förlossning. Det gör att fler yngel klarar sig om de vuxna inte är utsvultna och mamman får proteiner och slipper svältgränsen.
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Simon H
              • January 2008
              • 515

              #7
              de kan va så att hon lider då är hon inte riktigt sig själv men vänta och se om de blir
              bättre.

              Kommentar

              • Lilla jag
                • January 2008
                • 113

                #8
                Hon började föda 5,30 på morgonen i fredags, och det kom ungefär ett yngel var tjugonde minut. Jag tog ledigt en stund på morgonen, och lyckades plocka upp fem stycken till yngelakvariet. Igår hittade jag ett yngel till, så jag plockade upp den också, så sex stycken växer och frodas.

                En del av ynglena såg ut att vara döda när dom kom, dom rörde i allfall inte på sig, och blev fiskmat rätt kvickt.

                När jag kom hem på middagen, så födde hon fortfarande, men ingen av dom som föddes då verkade leva, och jag vet inte riktigt hur det brukar vara.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Kan ju kanske vara så att hon har fler döda yngel i magen som hon inte får ut. Men frågan e ju då istället varför ynglen e döda då de föds?
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Simon H
                    • January 2008
                    • 515

                    #10
                    de kan va så att ynglen har fasnat ine i guppyn och sen föt ut dom döda så se kanske
                    hon blev knäpp för de

                    Kommentar

                    • Lilla jag
                      • January 2008
                      • 113

                      #11
                      Hon var så tjock, så länge, att jag trodde att hon var sjuk istället för att det var yngel på gång. Kan det varit så att hon "gått över tiden" så att det var därför yngelna inte levde?

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lilla jag
                        Hon började föda 5,30 på morgonen i fredags, och det kom ungefär ett yngel var tjugonde minut. Jag tog ledigt en stund på morgonen, och lyckades plocka upp fem stycken till yngelakvariet. Igår hittade jag ett yngel till, så jag plockade upp den också, så sex stycken växer och frodas.
                        En del av ynglena såg ut att vara döda när dom kom, dom rörde i allfall inte på sig, och blev fiskmat rätt kvickt.
                        När jag kom hem på middagen, så födde hon fortfarande, men ingen av dom som föddes då verkade leva, och jag vet inte riktigt hur det brukar vara.
                        Då var det något fel. Jag har Odlad Endlers, alltså en blandning mellan guppy och endlers. Mina har de bra egenskaperna från endlers, de är inte lika känsliga, de jagar inte ihjäl sina honor och de äter inte upp sina yngel. Men när jag har suttit och kollat på en förlossning av min största och dominanta hona så har hon vänt om efter varje yngel har föds och nappat efter dem. Om de har sprätt iväg har hon låtit dem gå men 1 yngel gjorde inte det och då åt hon helt lugnt upp det och eftersom hon födde 40 st så tyckte jag att det var henne väl unt.

                        De ligger ju i ett ägg och de ska i samband med förlossningen sprätta sig loss och veckla ut sig, första minuterna ser de helt missformade ut med grotesk mage. Men om en vuxen fisk närmar sig så ska de sprätta iväg om de är friska.

                        Har du variation på maten? Lite flingor, lite frysmat, kanske nått annat flingfoder eller någon granulat..

                        Troligast är att något var fel på honan eller någon sjukdom. Men jag tror att maten är jätteviktig, speciellt på levandefödare som får så många, stora och täta kullar.
                        Senast redigerad av Katharina; 12 March 2008, 17:15.
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Lilla jag
                          • January 2008
                          • 113

                          #13
                          Jag matar omväxlande med Sera Flora, Sera San, TetraMin, och dom äter även på algtabletten som Ancistrusen får. Ger dom en och annan ärta ibland, och dom får fiskvitaminer också. Men mygglarver eller artemia har dom inte fått. Är det ett måste?

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lilla jag
                            Jag matar omväxlande med Sera Flora, Sera San, TetraMin, och dom äter även på algtabletten som Ancistrusen får. Ger dom en och annan ärta ibland, och dom får fiskvitaminer också. Men mygglarver eller artemia har dom inte fått. Är det ett måste?
                            Nej, det tror jag inte alls. Men får de proteiner från någon av de andra??
                            Jag har ett torrfoder som innehåller mycket proteiner men då blir det som olja på ytan så jag föredrar frysfoder. Jag använder Cyklops, de kan även de minsta ynglen käka.
                            Vet du att riktigt nya yngel inte kan bryta vattenyta
                            n utan att du får smula torrfodret och hålla det i nypan och släppa det under vattenytan...
                            Jag tror inte att det var fel på kosten utan fel på honan...

                            Förresten. Kommer hanen från samma kar i Zooaffären???
                            Killarna här på Zoopet menar att inavel inte märks på fisk men jag är tveksam. Om din hona har parat sig med sin bror så tror iaf jag att det kan påverka. Blanda in lite nytt blod lite då och då, att köpa fisk och växter från privatpersoner ska ju vara bäst..
                            Senast redigerad av Katharina; 12 March 2008, 17:36.
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Lilla jag
                              • January 2008
                              • 113

                              #15
                              Dom får spirulina tabletter också, och där är proteinhalten 47,8 %.
                              Sen har yngelna fått Sera Mikropan, och i det är det väl också lite proteiner, och det käkar dom vuxna fiskarna glatt av.

                              När jag ger Mikropan, så tar jag det mellan fingrarna och släpper det under ytan, och gör även så med en del av det andra flingfodret, för kardinaltetrorna äter inte gärna vid ytan.

                              Honan som födde är köpt i Jönköping på Zoopermarket, och hanarna är köpta på Zoogrottan här i Gislaved. Men de flesta tar väl kanske från samma uppfödare, så det blir galet ändå?
                              Senast redigerad av Lilla jag; 12 March 2008, 17:46.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...