Konstig Dalmatinmolly!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sanra
    • March 2008
    • 19

    Konstig Dalmatinmolly!!!

    Hej! Jag har nyligen köpt tre st dalmatinermollysar och den ena är lite konstig. Den lutar mot höger sida och den gömmer sig helst nere på botten. Dom andra två fiskarna jagar denna och naffsar den i stjärten.
    Stjärtfenan är sne och lutar mot vänster.

    Varför är det såhär? Är fisken sjuk? Behöver all råd och hjälp jag kan få!

    Har även en liten fråga till, hur ser man om ens dalmatinmolly är hona eller hane?

    Tacksam för svar, SANRA!
  • MickeM
    • February 2008
    • 15

    #2
    På ditt huvudproblem har jag inget svar men på frågan om hona/hane kan jag ha en aning iaf. Borde de inte vara som de andra mollysarna att hanen har en "extra" bukfena mellan de två vanliga?

    Kommentar

    • Simon H
      • January 2008
      • 515

      #3
      de kan va så att de kanske är en hane eller att den ska snart få yngel för mina
      mollysar biter också min molly biter lite på stjärtfenan

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av MickeM
        På ditt huvudproblem har jag inget svar men på frågan om hona/hane kan jag ha en aning iaf. Borde de inte vara som de andra mollysarna att hanen har en "extra" bukfena mellan de två vanliga?
        Hanarna har ingen extra analfena, däremot har de ett GONOPODIUM (en snopp) istället för analfena. Precis samma som för guppy eller svärdbärare alltså.

        Honan verkar ju inte må så bra, byt lite vatten och se om hon piggnar till. Men fiskar dör ibland, speciellt om de nyss kommit hem till en, de kan tyvärr ha passerat "bäst före datum" redan när de köps i affären....köp helst så unga exemplar ni kan när ni kommer till affären och väljer fisk.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Lowa
          • February 2008
          • 595

          #5
          jag skulle tippa på att fisken kan vara sjuk eftersom de hackar på den.
          180l Guldfisk
          220l clarias

          Kommentar

          Arbetssätt...