Blackmolly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeM
    • February 2008
    • 15

    Blackmolly

    De senaste två dagarna har både min blackmollyhane och silvermollyhane varit ganska aggresiva mot buken på en av blackmollyhonorna. Ibland ser det ut som att blackhannen "biter" mot öppningen och ibland simmar han upp sida vid sidan med henne och för sitt "könsorgan" mot öppningen. Silverhannen verkar mest "bita". Då jag surfade runt en del och hittade den här texten blev jag lite fundersam.

    "Blackmolly är likt Guppy och Platy levandefödare, den beter sig och äter ungefär som dessa. Vill man ha yngel måste man nästan isolera honan då hanen gärna äter upp eller biter ihjäl ynglen så snart de kommer ut."

    Så hur är det nu med mitt problem. Försöker hanarna para sig med henne eller äter de helt enkelt upp ynglena. Det senare verkar konstigt då det pågått i två dagar nu och jag hade henne i en "ynglingsbur" sen igår kväll utan att det syntes några yngel i akvariet.
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    De försöker nog få para sig med henne, om det är yngel på gång så blir honan väldigt rund om magen och drar sig undan när det är dags.Jag har aldrig låtit mina föda annat än fritt med mycket växter där ynglen kan gömma sig så överlever alltid några.

    Kommentar

    • Baf2
      • February 2008
      • 421

      #3
      Kan mollys gå yngel med platy?

      Kommentar

      • XenOn
        • March 2008
        • 1008

        #4
        Ursprungligen postat av Baf2
        Kan mollys gå yngel med platy?
        Nej, de tillhör inte samma släkte därför går det ej :P

        Mollys går med silvermollys dock Blir en ganska fläckig avkomma. platy kan dock para sig med svärdbärare
        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

        Kommentar

        Arbetssätt...