Födokasse! När?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    Födokasse! När?

    Har en guppyhona nu som är riktigt tjock (Ser nästan ut som en slöjstjärt när hon simmar) Och skulle hon föda i stora akvariet så är chansen liten för att några yngel skall överleva. Därför har jag en sista utväg till hands, en födokasse. Jag vet ju att fiskarna stressas av att vara i en sådan, så jag vill inte stoppa ner honan för tidigt. Tror ni att det är dags nu? Kolla in dom här (otroligt suddiga) bilderna; http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...70&gid=1868102
  • unbreake
    • January 2008
    • 32

    #2
    Du hinner inte skaffa lite täta växter för ynglen att gömma sig i istället?

    Kommentar

    • Olfi
      • January 2007
      • 174

      #3
      Ursprungligen postat av unbreake
      Du hinner inte skaffa lite täta växter för ynglen att gömma sig i istället?
      Tror inte det.. Så jädrans långt till zoobutiken från mig. Så blir det när man bor i bushen

      Kommentar

      • Snowflingsan
        • September 2006
        • 132

        #4
        Mina guppys brukade vara helt fyrkantiga om magen när det var dags, din ser inte riktigt så sprickfärdig ut än. Men det är jättesvårt att veta när det är dags. Mina födde ofta på natten, eller när jag inte var hemma. Jag vet inte riktigt vad jag ska råda dig att göra. Men om du verkligen tror att hon ska föda snart, så stoppa över henne i yngelkassen. Man lär sig efter hand bättre när det är dags, men det slår ofta fel ändå.

        Har du haft guppys som fött innan så du inte vet att de överlever i akvariet om hon föder fritt? Ofta brukar honan gömma sig i nån växt, eller vid en buske när hon föder så en del överlever ändå. Andra bra tipspå gömslen åt fiskarna är öppna snäckor, som du lägger i grusen så att bara en liten öppning bildas, då kan ynglena gömma sig, men de andra fiskarna kan inte nå dem.

        Fråga dig också om du har plats att ta hand om alla de fiskar som överlever om du sätter honan i en yngelkasse. Helt plötsligt när ynglena växt upp så har man dubbelt så många fiskar i sitt akvarium som innan. Om du låter honan föda fritt i akvariet så överlever bara de yngel som är starkast....

        Kommentar

        • unbreake
          • January 2008
          • 32

          #5
          Tja, om du har noggrann koll på henne kan du ju alltid vänta tills du ser att hon ändrar sitt beteende. Dom kan gå minst en vecka och se sprängfärdiga ut, och om de då förs över i kassen för tidigt så finns ju risken för en veckas för tidig födsel (om det vill sig riktigt illa). En vecka är ganska lång tid om man tänker på att guppys får yngel uppemot en gång i månaden... Så mitt råd är att ha noggrann koll på henne och lägga över henne när du ser att hon beter sig annorlunda.

          Kommentar

          • Olfi
            • January 2007
            • 174

            #6
            Tror att jag ska låta henne vara tills vidare... Kanske att jag hinner införskaffa några täta växter. Beror på hur långt gången hon är

            Kommentar

            • Olfi
              • January 2007
              • 174

              #7
              Nu "vilar" hon på botten av födokassen, ligger och dåsar. Lade dit henne förut för då gjorde hon samma sak på botten av akvariet. Är det dags för småguppys eller är det nåt som är på tok?

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Olfi
                Nu "vilar" hon på botten av födokassen, ligger och dåsar. Lade dit henne förut för då gjorde hon samma sak på botten av akvariet. Är det dags för småguppys eller är det nåt som är på tok?
                Inte lätt att veta, men det KAN vara så att ynglen är på väg.
                Ett alternativ till födkassen är att ställa i ordning ett separat yngelakvarium (20-70 liter....) som du kan flytta honan till när det är dags, när hon fött så får hon flytta tillbaka till det ordinarie akvariet, därefter matar man ynglen ofta men lite och sköter vattenbytena pedantiskt så brukar de vara stora nog att ingå i det riktiga akvariets besättning när det är dags för honan att föda nästa gång. lycka till.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...