Guppy-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    Guppy-yngel

    Hittade idag ett litet yngel i akvariet, min fundering är; hur länge är en guppy-hona dräktig? Jag trodde att det var ca 30 dagar men jag skaffade mina tre guppy för ca 2 veckor sedan och honorna ska väl inte ha varit tillsammans med hanar innan dess?

    Jag läste nu att honorna ska simma upp och ned utmed glaset innan de ynglar och det har båda mina gjort lite då och då ända sedan jag fick dem. Betyder det att ynglen har funnits ett tag? Jag kommer inte riktigt ihåg hur stora de är när de föds men jag tycker att den här känns ganska stor. Får se om den har överlevt till i morgon.

    /malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare
  • Sannstrom
    • August 2007
    • 211

    #2
    Jo, jag har mest erfarenhet av Platy, men tror att guppy är ungifär likadana.
    Dom har något som kallas förråds-befruktning, vilket innebär att dom kan para sig med en hane och sedan yngla av sig ett år efter att dom varit med den hanen. Altså kan du ha några guppys tillsammans ett tag, sedan skilja på dem och efter kanske ett halvår kan honorna fortfarande få yngel utan hanar.

    Dom simmar ju lite hur som helst, men dom ska väll simma konstant upp och ner. Sedan brukar dom simma bak och gömma sig och bara vara där medans dom föder.

    Man kan även ibland se ögonen på ynglerna genom "magen" på dem.

    Detta är iof fakta om hur Platy gör, men tror att Platy och Guppy är ganska lika i sättet att yngla.

    Men skicka ett mejl till Tummen och be honom kolla om jag har skrivit rätt. Han brukar kunna svara rätt..

    Hoppas du får hjälp!

    / Sandra
    70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
    Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
    Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

    Kommentar

    • malu
      • February 2008
      • 127

      #3
      Tack för svaret!

      Jag har hört om förrådsbefruktning men jag trodde inte att det var såå lång tid efteråt.

      Det är ju ingen som har simmat konstant upp och ned men yngel har det i alla fall blivit. Städade i akvariet igår och hittade några i pumpen så jag såg 5 st samtidigt. Nu är det dock tveksamt om det finns någon kvar. Jag såg en hona jaga och äta upp en utav de små i alla fall

      /malu
      -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        De ynglar med ca. 4 veckors intervaller. Föräldrarna kan ta något yngel men de är inte så farliga kannibaler som många andra fiskar. Har du inga andra fiskar än guppy och litet växter för ynglen att gömma sig i har du om några månader på tok för mycket guppy, särskilt om du har fler honor.
        h. Johan

        Kommentar

        • XenOn
          • March 2008
          • 1008

          #5
          tillägga

          En frisk guppyhona ska i regel yngla av sig varannan månad förutsatt att du har tillräckligt med hanar.
          Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Du kommer få nya yngel var 4-5 vecka och förådsbefruktning funkar endast ca 3 månader. Detta gäller Guppy i alla fall..
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            Arbetssätt...