Hårda fakta om svärdbärare och platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    Hårda fakta om svärdbärare och platy

    För att räta ut en del frågetecken och att ha en "bra tråd" att hänvisa till så startar jag denna tråd om svärdbärare (X. helleri) och platy (X. variatus "indianplaty" eller X.maculatus. "vanlig platy")

    Jag skriver utifrån min ungefär 25-åriga erfarenhet som akvarist, och fakta har jag hämtat från många böcker, som jag nu inte kommer räkna upp här, den som är intresserad kan PM:a mig....sedan har jag dessutom surfat runt på nätet och läst en hel del där med.

    Dessa två arter av släktet Xiphophorus är trevliga och vanliga akvariefiskar. De vi ser i akvarieaffärerna är, med få undantag, framavlade varianter som bara finns i akvarium. I naturen finns det många olika arter av båda sorterna, det finns t.ex minst 5 olika svärdbärararter och minst lika många olika arter av platy, om inte fler. Dessutom finns det av varje enskild art flera olika POPULATIONER med sinsemellan olika utseende. Dessa arter korsar sig villigt sinsemellan och får livskraftig avkomma. Under avelsarbetet har man korsat platy och svärdbärare fram och tillbaka för att föra över olika typer av anlag, bland annat färg och fenanlag som från början bara fanns hos den ena arten.

    Hanens befruktningsorgan heter GONOPODIUM och ser ut som en liten pinne, honans analfena är triangelformad. Ett säkert tecken på att du har en hona är att hon har en mörk DRÄKTIGHETSFLÄCK strax intill analfenan. Dräktighetsfläcken är där hela tiden, men blir större när det närmar sig "födseln". Ibland kan man skymta ynglens ögon genom buken strax innan de föds.
    Platy och svärdbärare är "dräktiga" i ungefär 28-30 dagar och kan föda flera kullar med yngel på rad eftersom de har FÖRRÅDSBEFRUKTNING.

    Könsmognad:
    Så fort de bildar gonopodium och hos svärdbärarna också svärd så är de könsmogna. Detta tar lite olika tid, beroende på miljö, vattenkvalitet mat mm, men omkring 3-4 månaders ålder borde de flesta ha blivit könsmogna i en kull. Vissa utvecklas väldigt tidigt och en och annan blir inte könsmogen förrän vuxen storlek. Honor blir i genomsnitt könsmogna lite senare än hanarna.

    Ibland är hanar aggressiva sinsemellan, speciellt om man har bara två hanar och ett gäng honor, en lösning i så fall kan vara att skaffa en större grupp hanar så aggressionerna sprids på alla individer i gruppen, då blir det ofta lugnt och harmoniskt i akvariet. Fler honor kan också vara en lösning i vissa fall.
    Senast redigerad av tummen; 31 August 2009, 14:47.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Mer info kommer framöver.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • thues
      • May 2006
      • 219

      #3
      Se her:

      Karta med alle Xiphophorus-arterne (och deres distribution):

      14 arter av svärdbärere och nio arter av platy. Kan hände der faktisk är tio arter av platy (det er der inte helt enighet om).

      Ofte er de platyer och svärdbärere, vi ser i affärerne kryss mellem olika arter -också mellon platyer och svärdbärere. Det kan blant annet väre på grund av fargerne.

      Personligt foreträkker jeg naturformerne - inte mindst av svärdbärerne, hvor naturformerne ofte er större och vakrere (i min uppfatning) :-)
      Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
      http://www.poecilia.org
      ---
      - Den, der spørger, er kun dum én gang -
      den, der ikke spørger, er dum hele livet

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av thues
        Se her:

        Karta med alle Xiphophorus-arterne (och deres distribution):

        14 arter av svärdbärere och nio arter av platy. Kan hände der faktisk är tio arter av platy (det er der inte helt enighet om).

        Ofte er de platyer och svärdbärere, vi ser i affärerne kryss mellem olika arter -också mellon platyer och svärdbärere. Det kan blant annet väre på grund av fargerne.

        Personligt foreträkker jeg naturformerne - inte mindst av svärdbärerne, hvor naturformerne ofte er större och vakrere (i min uppfatning) :-)
        Tack för kompletteringen. Men om man sedan tycker mer om vildarterna eller "akvariesvärdbärare" beror ju på smaken, dessutom har de flesta ALDRIG fått tillfälle att se en vild svärdbärare, oavsett art. Du får GÄRNA bidra med bilder här i tråden om du har.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • thues
          • May 2006
          • 219

          #5
          Hur upploader man bilder i en tråd ?
          Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
          http://www.poecilia.org
          ---
          - Den, der spørger, er kun dum én gang -
          den, der ikke spørger, er dum hele livet

          Kommentar

          • thues
            • May 2006
            • 219

            #6
            Men et par länker med bilder, kan jeg finde:
            Xiphophorus clemenciae: http://www.britishlivebearerassociat...clemenciae.htm
            Xiphophorus nezahualcoyotl:

            Xiphophorus nigrensis

            Xiphophorus alvarezi:

            Här den "vanlige" Xiphophorus heller(i) från to ulika fangssteder (Rio Seco II, delstaten Oaxaca. Mexico och Hummingbird II, Belize):

            (man kan klicka på hvert bilde - Rio Seco II varianten er från mit akvarie-rummet).

            Desuten er her flere bilder, men i en ringere kvaliteten tyckes jeg:



            Samt Xiphophorus montezumae (med lokation (ort), som det ses på bildet):


            ---

            Der kan finnes flere både svärdbärere och platyer. Naturformerne af svärdbärere er generelt större av två årsaker: De er inte kryssat (med platyer t.ex.). Och de små hanor får sällant parret sig i naturen, men ofta i akvariet. I naturen har hanan av Xiphophorus helleri(i) et harem - eller intet. Och det er en av de store hanor, som förer sine gener vitere på det sätt (de små hanor har til tidar en "snig-parring"). I opdræt av naturformer bör de små hanor derfor fjernes, når de opdages for at beholde en balans mellon store och små. Jeg har haft honor på 16,5 cm. av Rio Seco II variationen---:-)
            Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
            http://www.poecilia.org
            ---
            - Den, der spørger, er kun dum én gang -
            den, der ikke spørger, er dum hele livet

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              #7
              Ursprungligen postat av thues
              Hur upploader man bilder i en tråd ?
              Precis som du gjorde alltså genom att lägga en länk till bilden.
              Det är bara guldmedlemmar som får lägga bilder direkt i inlägget

              Om du har egna bilder så kan du använda dig att flera sajter t.ex. www.ladda-upp.com för att lägga där dina bilder och sedan klistra de in här

              Det var intressant att se bilderna på de vilda former. Men jag tycker om mina "korsade". De är lagom stora

              Kommentar

              • thues
                • May 2006
                • 219

                #8
                Ursprungligen postat av Anna_mvb
                Precis som du gjorde alltså genom att lägga en länk till bilden.
                Det är bara guldmedlemmar som får lägga bilder direkt i inlägget

                Om du har egna bilder så kan du använda dig att flera sajter t.ex. www.ladda-upp.com för att lägga där dina bilder och sedan klistra de in här

                Det var intressant att se bilderna på de vilda former. Men jag tycker om mina "korsade". De är lagom stora
                Jamen, at dine fisk er fine, tvekar jeg inte om

                Man kan have fisk och akvarier av mange gode grunde - og kun av ganske få dårlige.

                Dog är det vigtigt at skelne mellon korsade och fremavlede fiskar. Det sidste er samme art, som er avleet for at få bestemte farger eller kropsformer. Så länge der inte fremavles handicappede fisk är det fint med mig.

                Korsade er mellon forskellige arter. Hos många Cichlid-folk er det totalt forbjudet. Jeg ser lite mere avslappet på det. Specielt i Xiphophorus-släkten er det sket mycket.

                Om man specielt intresserer sig for beteende giver det et problem. Når man korsar två och/eller flere arter, korsar man sig också väk från det artsspecifikke beteende.
                Samtidig er det bra OCKSÅ at have de ursprungelige arterne och former, tyckar jeg. Om man arbetar mer eller mindre professionelt med genetik, bevarer man också altid den ursprungelige stamme, som det hele kommer från - det er mycket pladskrävende

                Jeg tycker, det er bra at holde fiskar for pryd. Det er också bra at intressere sig for och arbete med genetik (också på hobbyplan). Och endelig er det bra, at några arbetar med bevaring av de ursprungelig arterne och naturformer - både i akvarierne och i forhold til naturen. Det ene uteslutar inte det annat

                Ursakte mit svenska. Det er inte mit mål
                Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
                http://www.poecilia.org
                ---
                - Den, der spørger, er kun dum én gang -
                den, der ikke spørger, er dum hele livet

                Kommentar

                • Anna_mvb
                  • September 2007
                  • 436

                  #9
                  Upp igen, så alla ser

                  Kommentar

                  • thues
                    • May 2006
                    • 219

                    #10
                    #9 > Later on - kommer der mere bilder..(jeg är på väg til at bli Guld-medlem, så jeg kan posta direkt...)..
                    Indtil da er der länkerne i #6 :-)
                    Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
                    http://www.poecilia.org
                    ---
                    - Den, der spørger, er kun dum én gang -
                    den, der ikke spørger, er dum hele livet

                    Kommentar

                    • Anna_mvb
                      • September 2007
                      • 436

                      #11
                      Upp igen, då frågorna återkommer

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av thues
                        Hur upploader man bilder i en tråd ?
                        Eftersom du uppenbarligen är goldmedlem, så bör du kunna ladda upp bilder

                        Under rutan där du skriver dina meddelanden finns "tilläggsalternativ" som i sin tur innehåller "bifoga filer" med en knapp där det står "hantera bifogade filer". Klicka på den, så löser det sig nog se´n

                        Håller förresten med om att vildformerna är finast, av alla djur. De har en naturlig skönhet, och en logik i sina färger och mönster, som odlingsformer saknar, ibland ser de t.o.m mer eller mindre konstgjorda ut.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • thues
                          • May 2006
                          • 219

                          #13
                          Ja, jeg er blevet guldmedlem siden...og jeg skal nok få taget mig sammen til at upladda några bilder :-)
                          Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
                          http://www.poecilia.org
                          ---
                          - Den, der spørger, er kun dum én gang -
                          den, der ikke spørger, er dum hele livet

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av thues
                            Ja, jeg er blevet guldmedlem siden...og jeg skal nok få taget mig sammen til at upladda några bilder :-)
                            DET ser vi/jag fram emot! Vi/jag väntar med spänning.....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              #15
                              Japp, det gör vi!!

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              Arbetssätt...