Hårda fakta om svärdbärare och platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akus
    • January 2009
    • 22

    Inte för att ni tvivlade på saken, men jag kan nu styrka vikten av att "få igång" svärdbärare när man skaffar en extra hane:
    Hade först 1 hane plus 2 honor. Det hände inte speciellt mycket i parningsväg. Hittade ett fint par hane,hona och släppte ner. Och vips blev hanarna som tosiga efter honorna
    (Blir en bump om inte annat)

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      Ja lite konkurrens kan ju aldrig skada....om den dominante hanen är för hård mot den andre så kan ytterligare en hane införskaffas, då hinner den dominante sällan både markera revir, para sig och hålla de andra två undertryckta på samma gång.....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • akus
        • January 2009
        • 22

        När slutar hanarna att växa? Är det när svärdet är "klart" eller när det börjar uvecklas?

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          Ursprungligen postat av akus
          När slutar hanarna att växa? Är det när svärdet är "klart" eller när det börjar uvecklas?
          Nej, de kan mycket väl fortsätta växa även efter svärdet är helt utväxt, men då krävs plats, bra foder och tid.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tina74marie
            • December 2006
            • 42

            Hade två hanar i vårt kar och den mindre hanen (fast längst svärd) bedrev terror mot den större hanen.
            Har nu köpt en hane till och lugnet har lagt sig. Skönt. Va jätterädd att den utsatte hanen skulle stryka med av stressen. Han är så otroligt vacker, så det hade varit sorgligt. ( Min son döpte honom till Tai -Lung efter den tuffe krigaren i filmen Kung FU pandan. Han gjorde inte riktigt skäl för namnet. ;0))
            Tina74Marie

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              Kul att det funkade....lycka till i framtiden!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Maraschino
                • September 2008
                • 178

                Ursprungligen postat av tummen
                Hur går det, har du fått tag i den sort du ville ha?

                Jag hittade tag på ett gäng till, sa till killen att jag ville ha två hanar resten honor, tittade ut två fina hanar och lät honom sen fiska upp resten själv... Resultatet när vi hade kommit hem och koppat in de var att det var SEX HANAR.... Gissa om jag blev arg, en hane har dött så nu går det fem hanar och fyra honor i karet, blir inga yngel dock... Tror det är för stressigt för mina honor med alla hanarna så jag funderar på att göra mig av med tre st och se om det blir bättre..

                Har även satt i mer växter i karet så det ska finnas gömställen..

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  Ursprungligen postat av Maraschino
                  Jag hittade tag på ett gäng till, sa till killen att jag ville ha två hanar resten honor, tittade ut två fina hanar och lät honom sen fiska upp resten själv... Resultatet när vi hade kommit hem och koppat in de var att det var SEX HANAR.... Gissa om jag blev arg, en hane har dött så nu går det fem hanar och fyra honor i karet, blir inga yngel dock... Tror det är för stressigt för mina honor med alla hanarna så jag funderar på att göra mig av med tre st och se om det blir bättre..

                  Har även satt i mer växter i karet så det ska finnas gömställen..
                  Nja, låt växterna ta sig så kan du se hur det går sedan, hanarna har nog fullt upp med att kolla varandra, så det borde inte bli för stressigt för honorna, men det ser du bäst själv....Mer gömställen i form av rötter och stenar kan ge honorna de gömställen de behöver. Lycka till!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    bump
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      bump igen.....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        Ursprungligen postat av tummen
                        bump igen.....

                        bump på dig själv......
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          Ursprungligen postat av Kensa
                          bump på dig själv......
                          Javisst, men den här tråden halkar ner hela tiden, fast den helt uppenbart behövs.....TÄNK om alla nybörjare kunde SÖKA igenom forumet FÖRE de postade nya frågor......
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Kewell
                            • December 2008
                            • 95

                            Hej, Jag har en 54 liters kar med 5 platy(2hanar 3 honor) och 2 guppyhonor(kommer en hane snarast) mina guppys var gravida när jag köpte dem iallafall sa de så i butiken. Det jag undrar är varför ger inte hanen på en av honorna? de har vart i karet i snart 1 vecka och ännu har jag inte sett någon skillnad mina hanar simmar runt med guppyhonorna, och platyhonorna tillsammans. har någon, någon ide om varför de inte ger sig på?
                            De är iallafall könsmogna.

                            1. hel röd hona
                            2. gul och röd hane(som på bilden i platy faktan)
                            3. en till röd med svart bakdel (kommer inte ihåg vad det kallas)
                            4.blå,vit,svart hane
                            5.orange hona

                            Kommentar

                            • Arctic
                              • March 2009
                              • 281

                              Ursprungligen postat av tummen
                              Javisst, men den här tråden halkar ner hela tiden, fast den helt uppenbart behövs.....TÄNK om alla nybörjare kunde SÖKA igenom forumet FÖRE de postade nya frågor......
                              varför ber du inte någon admin att ''nåla'' tråden så den alltid ligger högst upp, samma med guppy tråden

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                Ursprungligen postat av martinah86
                                varför ber du inte någon admin att ''nåla'' tråden så den alltid ligger högst upp, samma med guppy tråden
                                DET var ju en bra idé, men eftersom jag inte kan så mycket om det tekniska på nätet så visste jag faktiskt inte att man kunde göra så.
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...