Hårda fakta om svärdbärare och platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    • April 2005
    • 102

    #61
    Ursprungligen postat av tummen
    Har affärerna inte "rätt" färgvariant hemma så kan man be dem beställa hem några nästa gång de ändå beställer. Det finns oftast mer att tillgå än den vanliga affären håller i lager.
    Jag har provat detta men tyvärr är färgkvaliteen så dålig så det som kallas gult är antingen fläckigt eller mera åt det vita hållet. Det jag letar efter
    är "knallgula" svärdbärare som fanns förr

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #62
      Ursprungligen postat av HåkanM
      Jag har provat detta men tyvärr är färgkvaliteen så dålig så det som kallas gult är antingen fläckigt eller mera åt det vita hållet. Det jag letar efter
      är "knallgula" svärdbärare som fanns förr
      Du får väl helt enkelt avla fram det du inte kan hitta i affärerna!
      Du kan t.ex. få fram renare gula färger genom att korsa med gula platy, sedan återkorsar du ynglen med gula svärdbärare tills du fått tillbaka "rätt kroppsform" igen, och tills du blivit av med det svarta på kroppen....Lycka till.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Mobster
        • June 2008
        • 506

        #63
        Södermalms Akvarieaffär har 4 sorters Svärdbärare om jag inte minns fel, någon vit med svarta prickar som var enligt mina mått väldigt stor
        sen även några såna där ljusa med grönaktig rand i...jag kan ta reda på namnen, ska kanske dit imorgon igen för att plocka upp mina grodor

        Tycker de var väldigt mycket finare än "vanliga" svärdbärare, men så tycker jag att många fiskar ser för färg-glada ut också och det är som de säger, smaken är som baken ;X
        Senast redigerad av Mobster; 09 July 2008, 22:22.

        Kommentar

        • Mobster
          • June 2008
          • 506

          #64
          fick precis veta att han har Xiphophorus hellerii av Belize typ och Yucatan typ och Xiphophorus kallmani av typen Logo catemacha, om jag förstått det rätt :P

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #65
            Kul. Jag var på väg dit häromdagen, men resten av familjen fick mig att gå på Allsången på Skansen istället.....Dagen innan var jag på Aquaria vattenmuseum, ett sådant akvarium som deras regnskog skulle man ha......
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #66
              Lyfter tråden eftersom innehållet fortsatt är aktuellt.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • mijo
                • May 2008
                • 69

                #67
                svärdbärare?

                har kollat denna tråden, men hittar ingen som ser ut som mina (svärdbärare) är det inte det? dom har även fått ett enda stackars litet yngel. varför bara et? har dom andra blivit uppätna?

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #68
                  Ursprungligen postat av mijo
                  har kollat denna tråden, men hittar ingen som ser ut som mina (svärdbärare) är det inte det? dom har även fått ett enda stackars litet yngel. varför bara et? har dom andra blivit uppätna?

                  http://i533.photobucket.com/albums/e...8/IMGP1282.jpg
                  De du har kallas slöjsvärdbärare elr. långfenade svärdbärare, säkert någon annan som kan beskriva bättre, vänta tills tummen ser ditt inlägg.

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #69
                    Ursprungligen postat av mijo
                    har kollat denna tråden, men hittar ingen som ser ut som mina (svärdbärare) är det inte det? dom har även fått ett enda stackars litet yngel. varför bara et? har dom andra blivit uppätna?

                    http://i533.photobucket.com/albums/e...8/IMGP1282.jpg
                    du har en svärdbärartyp med förlängda fenor, hanarna får då svårt/omöjligt att para sig ordentligt,eftersom även gonopodiet förlängs, du kanske skall vara glad att de åtminstone fått ett yngel....möjligheten finns naturligtvis att det fötts fler yngel som blivit uppätna, inte helt ovanligt tyvärr, men "that´s life" som man säger.....

                    Skaffa EN normalfenad hane så kommer du kunna hålla liv i denna variant framöver, jag har skrivit en del om detta förut, kommer inte ihåg vart bara.... i första korsningsgenerationen med de långfenade honorna kommer alla yngel ha "normalt" utseende men bära på långfensgener, i nästa generation efter det kommer det fram långfenade honor och hanar igen....lycka till!
                    Senast redigerad av tummen; 13 August 2008, 14:21.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #70
                      Ursprungligen postat av NIC
                      De du har kallas slöjsvärdbärare elr. långfenade svärdbärare, säkert någon annan som kan beskriva bättre, vänta tills tummen ser ditt inlägg.
                      ...och jag som just missade ditt.....
                      Senast redigerad av tummen; 28 August 2008, 11:18.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • mijo
                        • May 2008
                        • 69

                        #71
                        tack tummen för svaret ska prova detta. och hoppas på fler yngel. det lilla gliet jag har nu växer och frodas. har blivit ca 2 cm stort. svårt att säga hur fenorna kommer att se ut. väntar med spänning.

                        Marie

                        Kommentar

                        • suzanne.h
                          • March 2005
                          • 223

                          #72
                          Ursprungligen postat av HåkanM
                          Jag gillar svärdbärare men ser aldrig så fina gula svärdbärare som för 20 år sen. De flesta man ser är numera brokiga i färgen. Jag gillar enfärgat.
                          Man får väl bara drömma om fiskar lika gula som en "golden"
                          På Fridhems akvarier på Kungsholmen har de gula svärdbärare med röd sidolinje.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #73
                            Ursprungligen postat av suzanne.h
                            På Fridhems akvarier på Kungsholmen har de gula svärdbärare med röd sidolinje.
                            Det låter som en "guldfärgad" albinovariant, de hade troligen röda ögon också , eller hur? Det räcker tyvärr inte för att få fram rent gula svärdisar, de kan nämligen bära på andra anlag som just nu "fallit bort" på grund av albinismen....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              #74
                              Ursprungligen postat av HåkanM
                              Jag har provat detta men tyvärr är färgkvaliteen så dålig så det som kallas gult är antingen fläckigt eller mera åt det vita hållet. Det jag letar efter
                              är "knallgula" svärdbärare som fanns förr
                              Jag hittade knallgula svärdbärare i dag här i Lund!
                              Vet inte var du bor men det finns här, (guldfisken tror jag den heter) i alla fall ett tag till.

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              • LillaTinTin
                                • August 2008
                                • 4

                                #75
                                Åh, "befruktningsorgan".. så det är DET den fen-pinnen är. Men för han IN den i honan, eller hur gör han för att befrukta?
                                Och hur kan det komma sig att de föder levande yngel?
                                "bara däggdjur föder levande ungar" har väl alla hört.
                                Jag är inne på min 4:e generation med yngel nu på svärdisarna! *stolt nybörjare*
                                Har aldrig ALDRIG varit akvarieintresserad, och skulle ALDRIG skaffa en "tråkigt akvarium som är jobbigt att rengöra, med massa tråkiga fiskar som inte ger något tillbaka" men kommer ALDRIG vara utan akvarium igen! Är inne på 3:e året nu.

                                Jag har tagit in lite "nytt blod" i generationerna, men ser alltid till att det är "raka led" från generationerna annars. Så det inte är en ny hane och en ny hona som får yngel.

                                Men... kan man få problem om det blir för mycket "inavel"??
                                Är det viktigt att få in nytt blod?

                                Summering:
                                *Hur befruktar hanen honan?
                                *Är det inte bara däggdjur som föder levande ungar, hur går det ihop?
                                *Är det viktigt att det inte blir inavel?

                                //Tack för svar! /TinTin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...