Hårda fakta om svärdbärare och platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    Ursprungligen postat av sandrah
    Jag har läst i flera timmar här på forumet och hittat mycket värdefull information! Jag är nybliven akvarieägare (egentligen min sons) och har ingen som helst erfarenhet av detta. Akvariet är ett 69 liters. Jag har 7 platys, (2 hanar, 3 honor och två jag inte är säker på, hona och hane tror jag) 4 yngel (tror jag) och två ancistrus. Det är några frågor som jag inte har fått svar på:

    1. Platy ska ju vara stimfiskar. Jag tycker inte mina simmar i stim. Varför gör de inte det?

    2. Jag har läst att platys brukar hålla sig i mittskiktet, men mina håller sig i mitten och mycket på botten. Är det normalt?

    3. Flera platy gömmer sig i växter och grottor, är det normalt?

    Jag oroar mig såklart för att de inte ska må bra, när de inte beter sig som jag har läst mig till.

    En sista fråga är om akvariet är fullt nu, eller om det finns plats för tex några guppy eller botia?

    Hoppas ni förstår mina frågor, tack på förhand!
    Hej sandrah och välkommen till zoopet

    1. Platy är inte stimfisk utan levandefödare. Däremot trivs de bäst med kompisar och bör inte hållas ensamma längre perioder.

    2&3. Platy rör sig ganska fritt i akvariet men mest i mitten och övre skiktet.
    Det behöver inte betyda något särskilt att de gömmer sig i grottor och simmar på botten men det kan även vara ett tecken på att något inte stämmer.
    Nu har du startat karet med lite för mycket fisk på en gång så risken är ganska stor att giftiga ämnet nitrit börjar bildas.
    Skaffa ett dropptest som mäter nitrit (NO2) och gör test varje dag den första månaden. Mata även väldigt sparsamt, endast några krossade flingor var tredje dag de första veckorna och öka sedan gradvis.
    Rengör inte ditt filter och läs på lite om nystartade akvarium..

    När akvariet är inkört kan du skaffa ett fåtal fiskar till och guppy går bra men botia kräver väldigt mycket större akvarium än 54L.
    Läs på vad fisken vill ha innan du köper den och lita inte på att få korrekt information från butikspersonal.

    Hoppas det inte blev för mycket på en gång nu och lycka till med ert akvarium
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • sandrah
      • February 2010
      • 5

      Tack så mycket för det snabba svaret! Vi har haft akvariet i cirka en månad, den första veckan utan fisk för att få en bra början. Alla säger ju olika gällande hur många fiskar man ska starta med osv, det känns skönt att här på zoopet få bra svar på det man undrar! Ska köpa nitritstickor så fort vi har möjlighet, är tydligen bra att ha hemma!

      /Sandra

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        Ursprungligen postat av sandrah
        Ska köpa nitritstickor så fort vi har möjlighet, är tydligen bra att ha hemma!
        /Sandra
        Frågar du mig så sparar du de pengarna! Vattentester visar ju bara att du måste byta vatten och det skall man ju ändå göra, så varför slösa pengar på tester då?

        Men alla gör som de vill, jag lägger tiden (och pengarna!) på annat än att testa vatten.....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          Köpte en ny platyhona (indianplaty) med hög ryggfena i torsdags. Snart föds det fler yngel där honan är högfenad, och antagligen är pappan också det.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            Ursprungligen postat av tummen
            Frågar du mig så sparar du de pengarna! Vattentester visar ju bara att du måste byta vatten och det skall man ju ändå göra, så varför slösa pengar på tester då?

            Men alla gör som de vill, jag lägger tiden (och pengarna!) på annat än att testa vatten.....
            Håller med, dessutom brukar dessa stickor lagras för länge och visa helt felaktiga siffror.

            Byt ca 1/3 - 1/2 vattenmängden var till varannan vecka. Då skall du se att du får bra vatten till dina svärdbärare och växter.
            För att få bra och tät växtlighet till dina yngel, så försök skaffa åtminstone 1/2 W per liter vatten i ljus. Sedan kan lite gödning göra susen med. Prova flera växter, så ser du vilka som fungerar för dig. Växer växterna bra, så kommer vattenvärden även bli bra.

            Att mata "för lite" är oftast mycket bättre än att mata när "fiskarna är hungriga". De är alltid "hungriga". Vanligaste nybörjarfelet är att mata för mycket så att mat blir kvar och gör vattnet dåligt.
            Senast redigerad av jackson; 19 April 2010, 00:03. Anledning: Tog bort ett "inte" för mycket.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              Ursprungligen postat av sandrah
              Tack så mycket för det snabba svaret! Vi har haft akvariet i cirka en månad, den första veckan utan fisk för att få en bra början. Alla säger ju olika gällande hur många fiskar man ska starta med osv, det känns skönt att här på zoopet få bra svar på det man undrar! Ska köpa nitritstickor så fort vi har möjlighet, är tydligen bra att ha hemma!

              /Sandra
              Sent, men allmänt så säger man 1cm fisk (som vuxen, inte som ungfisk) per liter vatten. Utom guldfiskar, som man rekommenderar 50l per fisk. Sedan så brukar större akvarium (ca 150l) vara lättare att sköta.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Amazon77
                • July 2008
                • 129

                Jag måste bara fråga om det är större risk för missbildningar när man korsar två olika färger? Tänker frömst på svärdbärare.
                54L
                175L Sällskap

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  Ursprungligen postat av Amazon77
                  Jag måste bara fråga om det är större risk för missbildningar när man korsar två olika färger? Tänker frömst på svärdbärare.
                  Nej... Missbildningar kommer om du låter samma lilla stam hållas för länga utan nytt blod. Men det lär förmodligen ta ett par år iaf innan du märker några tydliga missbildningar eftersom fiskar är relativt tåliga för inavel.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Rockdoll
                    • October 2009
                    • 351

                    Har läst/skummat igenom hela tråden nu, men fortfarande inte hittat svar på min fråga. Jag undrar om de olika typerna/färvarianterna av platy. Jag har 2 som är helfärgade orangeröda och 2 orangeröda med svarta fenor (den ena har även en liten svart pussmun ^^). Vad för sorter är det? Hur ser indianplatyn ut?

                    Om man skall para platys, spelar det någon roll vilka sorter de är av då? Finns det några som kanske inte funkar att korsa?

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      Ursprungligen postat av Rockdoll
                      Har läst/skummat igenom hela tråden nu, men fortfarande inte hittat svar på min fråga. Jag undrar om de olika typerna/färvarianterna av platy. Jag har 2 som är helfärgade orangeröda och 2 orangeröda med svarta fenor (den ena har även en liten svart pussmun ^^). Vad för sorter är det? Hur ser indianplatyn ut?

                      Om man skall para platys, spelar det någon roll vilka sorter de är av då? Finns det några som kanske inte funkar att korsa?
                      De första du nämner låter som sunset platy och de andra kanske är sunset wagtail platy http://www.google.se/imgres?imgurl=h...26tbs%3Disch:1

                      Spelar ingen roll vilken färg eller form av platy du har för de korsar sig ändå
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Rockdoll
                        • October 2009
                        • 351

                        Ursprungligen postat av Nina82
                        De första du nämner låter som sunset platy och de andra kanske är sunset wagtail platy http://www.google.se/imgres?imgurl=h...26tbs%3Disch:1

                        Spelar ingen roll vilken färg eller form av platy du har för de korsar sig ändå
                        Skulle mycket väl kunna vara sunset och sunset wagtail. Dock är inte mina helfärgade sådär fade:ade, ljusa längst fram och mörka längre bak, som de på bilderna, men de kanske inte måste det? Mina har alltså ingen skiftning i färg alls, utan är helt enfärgade.

                        Jag trodde wagtail var en form på fenan också, men det är alltså bara att den är svart? Den ena med svart fena har en liten flärp på mitten av stjärtfenan också, heter det nåt speciellt då?

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          Ursprungligen postat av Rockdoll
                          Skulle mycket väl kunna vara sunset och sunset wagtail. Dock är inte mina helfärgade sådär fade:ade, ljusa längst fram och mörka längre bak, som de på bilderna, men de kanske inte måste det? Mina har alltså ingen skiftning i färg alls, utan är helt enfärgade.

                          Jag trodde wagtail var en form på fenan också, men det är alltså bara att den är svart? Den ena med svart fena har en liten flärp på mitten av stjärtfenan också, heter det nåt speciellt då?
                          Kan ju vara korsade hur som helst innan du fick dom så prova googla och se om du hittar någon som liknar din
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Rockdoll
                            • October 2009
                            • 351

                            Ursprungligen postat av Nina82
                            Kan ju vara korsade hur som helst innan du fick dom så prova googla och se om du hittar någon som liknar din
                            Hmm, verkar ju finnas en hel massa att välja på! Och tusen olika benämningar på färger. Tror jag lämnar det vid att de är orangea

                            Dock hittar jag ingenting om fenformer, mer än de med långa fenor såklart. Min har alltså en extra lång flärp på mitten av stjärtfenan. Riktigt fint. Har sett någon fisk med likadan stjärt i djuraffären där hans föräldrar är köpta också, så det verkar ju vara något som kan ligga i generna och inte bara är en tillfällighet. Ingen som vet nåt om det?

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              Ursprungligen postat av Rockdoll
                              Hmm, verkar ju finnas en hel massa att välja på! Och tusen olika benämningar på färger. Tror jag lämnar det vid att de är orangea

                              Dock hittar jag ingenting om fenformer, mer än de med långa fenor såklart. Min har alltså en extra lång flärp på mitten av stjärtfenan. Riktigt fint. Har sett någon fisk med likadan stjärt i djuraffären där hans föräldrar är köpta också, så det verkar ju vara något som kan ligga i generna och inte bara är en tillfällighet. Ingen som vet nåt om det?
                              "Flärpen" mitt på stjärtfenan kallas för "penselstjärt", det finns en mycket bra bok i detta ämne: "Svärdbärare och platy", förlag: tidskriften "Akvariet", borde gå lätt att få tag i via biblioteket.
                              Boken är gammal men den tar upp mycket om olika odlingsformer. Alla dessa mer eller mindre fantasifulla namn kallas för "handlarnamn" som dessutom blandas ihop med mer eller mindre etablerade standardnamn, alltså kan du lätt hitta både två och tre (eller flera än så!) benämningar på "samma" sorts fisk.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                Semester är inte bra...för akvarieskötseln alltså! Alla mina högfenade platy har gått hädan.
                                Får se om jag satsar på sådana igen. Kankse någon (tålig) svärdbärare kunde funka bättre? Annars får det bli lite färgglada tetror istället.
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...