Hårda fakta om svärdbärare och platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Ska öva på att kläcka lite artemia, väntar ju på att kläcka mina killis nu också, så jag måste få få kläm på det där innan jag kläcker dem!

    Roligt med alla yngel i dina burk! Jag ska försöka fota mina svärdbärar och platy burkar!
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      Fota på, jag flyttade mina "trötta" platysar och de har faktiskt repat sig lite grann.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • janson
        • July 2009
        • 300

        Detta har ju blivit min favorittråd på Zoopet.

        Var flyttade du de gamla platys till tummen? Akvarium med salt eller någon annat som gjorde dem lite mer pigga igen? Tur att de verkar må bättre iaf.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          Ursprungligen postat av janson
          Detta har ju blivit min favorittråd på Zoopet.

          Var flyttade du de gamla platys till tummen? Akvarium med salt eller någon annat som gjorde dem lite mer pigga igen? Tur att de verkar må bättre iaf.
          ....de "trötta" flyttade till ett litet akvarium som dessutom fick en liten dos salt, trots att jag själv brukar argumentera emot användande av dylika "kemikalier".
          Men nu var det faktiskt frågan om begränsad användning i behandlingssyfte, och detta har jag också sagt att jag kan tänka mig att göra om det är motiverat.

          Jag skall nu byta vatten för att få bort det mesta saltet ur akvariet igen, men akvariet de kom till hade stått i stort sett utan fiskar (endast en liten ancistrus) ett bra tag så vattnet mådde säkert mycket bättre än i det där de var när de blev sjuka/trötta, vilket kan ha spelat in en del också....

          Jag är bara glad att de repar sig igen, vad det nu beror på.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • janson
            • July 2009
            • 300

            I behandlingssyfte använder jag också salt. Flyttar över fisk till karantän och salt så har de repat sig varje gång. Vet inte om saltet är huvudsaken till att de blir friskadock.


            En annan underlig fråga men hur sover dina platys tummen? När mina sover ligger snett uppåt med huvudet nästan vid vattenkanten. Tycker det är lite konstigt att de sover vid ytan då många andra, tex tetror och mollys bara svävar runt vid botten.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              Ursprungligen postat av janson
              I behandlingssyfte använder jag också salt. Flyttar över fisk till karantän och salt så har de repat sig varje gång. Vet inte om saltet är huvudsaken till att de blir friskadock.


              En annan underlig fråga men hur sover dina platys tummen? När mina sover ligger snett uppåt med huvudet nästan vid vattenkanten. Tycker det är lite konstigt att de sover vid ytan då många andra, tex tetror och mollys bara svävar runt vid botten.
              Mina sover antingen uppe i ytväxterna eller "liggande på botten".

              Saltet skall enligt uppgift ge fiskarna möjlighet att använda energin effektivare. I vanliga fall går en stor del av energin till att upprätthålla den osmotiska balansen i kroppen. Sannolikt kan deras kropp då i ett "saltat" kar använda energin till sjukdombehanling istället. Är de inte sjuka så kan de använda energin till att växa fortare. Tyvärr har saltet en del andra, oönskade effekter i vissa fall, därför rekommenderar jag att man bara använder det som "medicin" i vissa speciella fall.

              Jag flyttade 4 "trötta" platy, två har dött, men de två andra verkar (mycket) piggare och ok.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                Ska skriva upp på min hand att jag måste fråga om mina svärdbärare idag! (sista mötet för året med föreningen)
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • janson
                  • July 2009
                  • 300

                  till Tummen:

                  Ja mina söker sig till den lugnaste delen där det är en stor "buske" med växter. Där sover de i lugn och ro.

                  Tur att några repade sig iaf.

                  Lite uppdatering för mig.
                  Själv så börjar honorna att tjocka till sig en aning. Kan ju bara att det är nåt på G.

                  En annan fråga. Finns ju som sagt väldigt många olika sorters platy. Vilken sort är det på denna bilden?

                  Jag kan då inte hitta något som som får upp liknande på google.

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    Ursprungligen postat av janson
                    till Tummen:

                    Ja mina söker sig till den lugnaste delen där det är en stor "buske" med växter. Där sover de i lugn och ro.

                    Tur att några repade sig iaf.

                    Lite uppdatering för mig.
                    Själv så börjar honorna att tjocka till sig en aning. Kan ju bara att det är nåt på G.

                    En annan fråga. Finns ju som sagt väldigt många olika sorters platy. Vilken sort är det på denna bilden?

                    Jag kan då inte hitta något som som får upp liknande på google.
                    Sunset Platy
                    http://images.google.se/images?q=sunset%20platy&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=sv&tab=wi
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      Ja det är en "sunset" platy, men jag skulle inte bli förvånad om det finns flera andra namn på dem också....speciellt i grossistledet och i affärerna florerar det många mer eller mindre fantasifulla "handlarnamn"...
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Nu börjar mina platyyngel "bekänna färg, många nya varianter verkar dyka upp redan. T.ex. så verkar min "wagtail-penselstjärts-hane" vara pappa till yngel som en av mina indianplatyhonor födde för ett tag sedan...bland annat alltså...
                        Dessutom; ännu fler nya yngel födda senaste dagarna.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          Nu har de flesta vuxna platysarna dött av ålder, så nu väntar jag bara på att mina 30-50 yngel skall växa till sig.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            I lördags köpte jag 6 högfenade platy(4 hanar och 2 honor, olika färger allihop), så nu har jag 8 vuxna individer, 4 hanar och 4 honor. Dessutom 25-50 yngel, svårt att säga hur många de egentligen är eftersom akvariet är tätt planterat......
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Mysgrisen
                              • January 2010
                              • 182

                              Uppvaktar hanen även en hona med "yngel" i magen?

                              Kommentar

                              • sandrah
                                • February 2010
                                • 5

                                Jag har läst i flera timmar här på forumet och hittat mycket värdefull information! Jag är nybliven akvarieägare (egentligen min sons) och har ingen som helst erfarenhet av detta. Akvariet är ett 69 liters. Jag har 7 platys, (2 hanar, 3 honor och två jag inte är säker på, hona och hane tror jag) 4 yngel (tror jag) och två ancistrus. Det är några frågor som jag inte har fått svar på:

                                1. Platy ska ju vara stimfiskar. Jag tycker inte mina simmar i stim. Varför gör de inte det?

                                2. Jag har läst att platys brukar hålla sig i mittskiktet, men mina håller sig i mitten och mycket på botten. Är det normalt?

                                3. Flera platy gömmer sig i växter och grottor, är det normalt?

                                Jag oroar mig såklart för att de inte ska må bra, när de inte beter sig som jag har läst mig till.

                                En sista fråga är om akvariet är fullt nu, eller om det finns plats för tex några guppy eller botia?

                                Hoppas ni förstår mina frågor, tack på förhand!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...