Hårda fakta om svärdbärare och platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Ursprungligen postat av tummen
    ...alltså är det en vildform...inte för att det spelar så stor roll, men det kan bli förvirrat med det där i bland.

    Det är nog ganska värdefullt om du har koll på fyndplatsen, man vet aldrig när/om den biotopen blir förstörd och då kanske du har de enda kvarvarande individerna därifrån.
    Ikväll har vi möte på akvarieföreningen med ett 'föredrag' av Kenneth som startade upp Lustgårdenszoo i Eskilstuna, han ska prata (förslaget av mig) om odling, det ska bli spännande. Iallfall så ska jag försöka komma ihåg att fråga om Svärdbärarens ursprung, vi är flera i föreningen som har denna fisk!
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      Ursprungligen postat av Markus1984
      Ikväll har vi möte på akvarieföreningen med ett 'föredrag' av Kenneth som startade upp Lustgårdenszoo i Eskilstuna, han ska prata (förslaget av mig) om odling, det ska bli spännande. Iallfall så ska jag försöka komma ihåg att fråga om Svärdbärarens ursprung, vi är flera i föreningen som har denna fisk!
      Ha det så kul i kväll, och glöm inte fråga (och skriva upp) vad det var för variant du har......
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • janson
        • July 2009
        • 300

        Bra tråd! Platy och svädbärare är några av de finaste fiskarna. Köpte för nästan en vecka sedan 5 stycken "red corall platy" eller vad de hette. Grymt fin röd färg på dem.

        Får hoppas att dem kommer trivas och yngla sig. Hade varit mycket roligt!

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          Ursprungligen postat av tummen
          Ha det så kul i kväll, och glöm inte fråga (och skriva upp) vad det var för variant du har......
          Det första jag kommer på när jag kom hem 22.30 idag efter ett mycket intressant "föredrag" var att jag skulle fråga vad mina svärdbärare har för ursprung....*suck*
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            Ursprungligen postat av Markus1984
            Det första jag kommer på när jag kom hem 22.30 idag efter ett mycket intressant "föredrag" var att jag skulle fråga vad mina svärdbärare har för ursprung....*suck*
            Ringa någon annan som har den kanske....?
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              Ursprungligen postat av tummen
              Ringa någon annan som har den kanske....?
              Får lov att göra det, var och tittade till dom nyss och bytte vatten....skulle hellre ha dom i lägenheten än i lokalen men kan inte ha hur mycket som helst här uppe!

              Dom växer på bra iallfall! och ingen har trillat av pinn..
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                Ursprungligen postat av Markus1984
                Får lov att göra det, var och tittade till dom nyss och bytte vatten....skulle hellre ha dom i lägenheten än i lokalen men kan inte ha hur mycket som helst här uppe!

                Dom växer på bra iallfall! och ingen har trillat av pinn..
                Kul att de växer och frodas, men detta tolkar jag som att du endast har ungfiskar...?
                Igår föddes det ett nytt gäng platyyngel i mitt "stora" akvarium. En del av de första ynglen (c:a 5-6 stycken) visar sig nu vara "äkta" röd wagtailplaty med penselstjärt...
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  Ursprungligen postat av tummen
                  Kul att de växer och frodas, men detta tolkar jag som att du endast har ungfiskar...?
                  Igår föddes det ett nytt gäng platyyngel i mitt "stora" akvarium. En del av de första ynglen (c:a 5-6 stycken) visar sig nu vara "äkta" röd wagtailplaty med penselstjärt...
                  Roligt med fler yngel

                  Japp det är ungfiskar, ena hanen kan vara från någon tidigare avkomma av de "ursprungliga föräldrarna" då han är lite större och har lite mer färg och längre svärd. Lite tråkigt att jag vet så lite om dessa fiskar..
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    Ursprungligen postat av Markus1984
                    Roligt med fler yngel

                    Japp det är ungfiskar, ena hanen kan vara från någon tidigare avkomma av de "ursprungliga föräldrarna" då han är lite större och har lite mer färg och längre svärd. Lite tråkigt att jag vet så lite om dessa fiskar..
                    Du lär dig säkert mer framöver, första steget är att ta reda på vilken variant du har, sedan kan man luska vidare.....

                    I helgen föddes det massor av platyyngel i mitt akvarium, nu simmar det omkring små "streck" i olika färger och storlekar lite här och där (överallt alltså) i akvariet.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      Ursprungligen postat av tummen
                      Du lär dig säkert mer framöver, första steget är att ta reda på vilken variant du har, sedan kan man luska vidare.....

                      I helgen föddes det massor av platyyngel i mitt akvarium, nu simmar det omkring små "streck" i olika färger och storlekar lite här och där (överallt alltså) i akvariet.
                      Va roligt Härligt med alla yngel...!
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Ursprungligen postat av Markus1984
                        Va roligt Härligt med alla yngel...!
                        Visst är det, nu måste jag bara se till att göra vattenbyte, det var ett tag sedan....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          Vattenbyte gör jag automatiskt 1 gång varje vecka ungefär, blir lätt så när man har många akvarium

                          Mina röda svärdbäraryngel växer lite långsamt tycker jag! Ska prova med lite levande foder till dom, dom har mest fått granulat,flingor och wafers.(lättast så då jag inte har kyl i hobbylokalen)
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • janson
                            • July 2009
                            • 300

                            Hur går det för dig nu tummen? Var ett tag sedan du uppdatera. Hur många platys har du nu.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              Ursprungligen postat av janson
                              Hur går det för dig nu tummen? Var ett tag sedan du uppdatera. Hur många platys har du nu.
                              Någa av de vuxna har blivit sjuka/trötta/ledsna, och några har dött (åldersproblem kan kanske vara orsaken...?).

                              ....men samtidigt har jag fått ännu fler yngel de senaste dagarna, nu senast har någon hona släppt ifrån sig ett 20-tal ljusgula yngel med svarta fenor, skall bli kul att se vad det blir av dem. Så sammantaget rullar det på..... Hur många de är? Gissningsvis ett 40-50-tal yngel, kanske 10 vuxna, varav några gamla/trötta/sjuka....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                Ursprungligen postat av Markus1984
                                Vattenbyte gör jag automatiskt 1 gång varje vecka ungefär, blir lätt så när man har många akvarium

                                Mina röda svärdbäraryngel växer lite långsamt tycker jag! Ska prova med lite levande foder till dom, dom har mest fått granulat,flingor och wafers.(lättast så då jag inte har kyl i hobbylokalen)
                                Ja, levandefoder kan få fart på dem, speciellt yngel växer lite fortare i början om man har t.ex. micromask/grindalmask att ge dem. De vuxna uppskattar också detta foder, men för dem blir det mest som "snacks".... Samtidigt brukar de växa lite i "ryck", så du behöver nog inte vara orolig.

                                ....när man har många akvarium tenderar det snarast att bli tvärt om, i alla fall när det gäller mig....men jag skall se om jag kan skärpa till mig ännu en gång och komma igång med vattenbytena regelbundet igen. Bytte häromdagen i alla akvarier, får gå igenom pumpar/filter snart och sedan ett vattenbyte igen om några dagar därefter.
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...