Platy och guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jullan93

    Platy och guppy

    Hur ska jag få mina platys och guppys att leka?
    Nån som har nåt tips?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du behöver inte göra någonting utan det brukar vara mer bekymmer med att få dem sluta.
    Vad har du för temp, hur mycket fisk, hur stort kar mm?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jullan93

      #3
      Temperaturen är 26 grader, jag har 5 guppy, 3 svärdbärare, 5 platy och
      6 koppartetror i ett 112 - liters akvarium med massa växter.

      Kommentar

      • EvaPeva
        • May 2007
        • 765

        #4
        Tänk på att platy & svärdbärare kan korsa sig med varann. Men annars är det som ansjo skriver. Brukar vara mer att man vill få dom att sluta ;-)

        Mvh Eva

        Kommentar

        • Jullan93

          #5
          Ursprungligen postat av EvaPeva
          Tänk på att platy & svärdbärare kan korsa sig med varann. Men annars är det som ansjo skriver. Brukar vara mer att man vill få dom att sluta ;-)

          Mvh Eva

          aa det vet jag.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Jullan93
            Temperaturen är 26 grader, jag har 5 guppy, 3 svärdbärare, 5 platy och
            6 koppartetror i ett 112 - liters akvarium med massa växter.
            Det låter som om du inte behöver göra någonting, har det inte hänt något på 4-5 veckor så kan man börja fundera!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • GRIZZLY
              • December 2006
              • 867

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det låter som om du inte behöver göra någonting, har det inte hänt något på 4-5 veckor så kan man börja fundera!

              Lånar denna tråd lite.
              Mina platy har ja haft i 1-2 månader, Inte ett yngel :P Dom blir tokfeta men så fort dom åker ned i yngelkassen så fiser dom bara en massa, inte ett yngel på så länge tycker ja låter konstigt!? Matar 1-2 gånger per dag, som e borta på nån minut

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av GRIZZLY
                Lånar denna tråd lite.
                Mina platy har ja haft i 1-2 månader, Inte ett yngel :P Dom blir tokfeta men så fort dom åker ned i yngelkassen så fiser dom bara en massa, inte ett yngel på så länge tycker ja låter konstigt!? Matar 1-2 gånger per dag, som e borta på nån minut
                Har du Platy av bägge könen och isf hur är könsfördelningen?
                Har de sett ifall de varit på tjocken?
                Jag skulle tro att de fött yngel men varit så duktiga att de ätit upp dem. Det tar inte lång tid innan ynglen är slut och är de i en födokasse har de ingenstans att ta vägen.
                Prova att plantera tätt med växter istället och låt de föda i karet, det kommer även då att bli yngel uppätna men de har istället en chans att gömma sig och de starkaste kommer då att överleva.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • GRIZZLY
                  • December 2006
                  • 867

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Har du Platy av bägge könen och isf hur är könsfördelningen?
                  Har de sett ifall de varit på tjocken?
                  Jag skulle tro att de fött yngel men varit så duktiga att de ätit upp dem. Det tar inte lång tid innan ynglen är slut och är de i en födokasse har de ingenstans att ta vägen.
                  Prova att plantera tätt med växter istället och låt de föda i karet, det kommer även då att bli yngel uppätna men de har istället en chans att gömma sig och de starkaste kommer då att överleva.
                  Jag vet att det är 2 honor och en hane på fenorna. Hmm den kanske inte kallas så. Den är som en bur med 2 skikt. Galler i botten så inte honan får tag i ynglena. Men som håller dom inne så dom inte försvinner ut i karet. Vet inte hur ja ska förklara. jag har ganska tättplanterat nu men ja har en massa hungriga tetror som vil ha dom

                  Kommentar

                  • Lowa
                    • February 2008
                    • 595

                    #10
                    Ursprungligen postat av GRIZZLY
                    Jag vet att det är 2 honor och en hane på fenorna. Hmm den kanske inte kallas så. Den är som en bur med 2 skikt. Galler i botten så inte honan får tag i ynglena. Men som håller dom inne så dom inte försvinner ut i karet. Vet inte hur ja ska förklara. jag har ganska tättplanterat nu men ja har en massa hungriga tetror som vil ha dom

                    buren kallas yngelkasse. av egen erfarenhet tycker jag inte den fungerar så värst bra då mamman ynglar. ynglen kan lätt simma upp och ner mellan gallren. min molly ynglade nämligen igår och satte i sig några stycken då hon höll på å föda. bara för att de små kräken tvunget skulle simma tillbaka upp till henne.
                    180l Guldfisk
                    220l clarias

                    Kommentar

                    • gizmogirl
                      • August 2006
                      • 2214

                      #11
                      Ynglen måste simma upp för att fylla simblåsan och då passar mamman på att äta jag har slutat använda yngelkasse helt nu får de föda fritt och de som klarar sig är ganska många iaf.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...