Han låg still i växten..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ronjja
    • February 2008
    • 206

    Han låg still i växten..

    Info: Har haft akvariet (54liters) i 4 veckor.
    Endler's guppy har varit i karet i 3 veckor.
    Gjorde vatten byte igår + rensa filter + flyttade över 10 fiskar från karet till ett annat + tillsatte 1/2 tsk akvarie salt i karet.
    Fick mygglarver efter "städningen".

    Idag tyckte jag att dena ena hanen bettedde sig annorlunda än han brukar. Brydde sig inte om maten eller honorna, utan höll sig längst bak i akvariet och simma stilla på samma ställe. Ser ut till att han andas fortare än vanligt. Jag tänkte att han kanske har blivit stressad av all ståhej igår, men lite senare titta jag till honom och så låg han helt still i växten och jag tänkte: "jaha... nu har han dött...." Jag öppnade karet och vips så rörde han på sig igen, men andas fortfsrsnde snabbare än vanligt och bryr sig inte om de andra fiskarna. Befinner sig mitt i karet just nu.

    Någon ide´om vad jag har gjort för fel?
    Simma lugnt
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    #2
    Kan det vara den rengjorda filter?
    Jag är nybörjare men har lärt mig att det får man absolut inte göra i nystartat akvarium. Då rubbar man balansen.

    Du kankse fått nitrit? Fiskarna kan blir förgiftade...men att det är bara en som uppför sig på så sätt?

    Om du kan så testa nitrit, byt vatten i fall du får nåt (det bör vara 0).

    Håller tummarna för dina fiskar
    Anna

    Kommentar

    • ronjja
      • February 2008
      • 206

      #3
      ja det är bara den ena hanen som beter sig så, men något är ju fel och jag tänkte att det evt. kan vara att jag har städat för mycket i det nystartade akvariet. Får se om jag kan komma iväg till en zoo affär imorgon så jag kan testa vattnet.

      Gjorde ju ett vatten byte igår.. skulle det hjälp med ett nytt redan idag?
      Simma lugnt

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        jag skulle nog göra ett vattenbyte för att se om han piggar på sig om du har nitrit så kanske de andra inte blivit påverkade än.

        Kommentar

        • ronjja
          • February 2008
          • 206

          #5
          Har gjort ett vatten byte - 1/5 och just nu simmar alla fiskarna runt som vanligt
          Satsar på ett få ett vatten-värde-koll imorgon i zoo affären.
          Tack för svaren!
          Simma lugnt

          Kommentar

          • Yejjeh
            • October 2007
            • 150

            #6
            Ååh GRATTSI
            Det är jätte jobbigt när fiskar beter sig underligt och om man inte vet orsaken.
            Söker silvermollys
            Och andra levandefödare
            50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

            Kommentar

            • ronjja
              • February 2008
              • 206

              #7
              Han har dött..
              Simma lugnt

              Kommentar

              • Anna_mvb
                • September 2007
                • 436

                #8

                Kommentar

                • Raggsockan
                  • April 2007
                  • 644

                  #9
                  Tråkigt att höra.

                  Kommentar

                  • ronjja
                    • February 2008
                    • 206

                    #10
                    Som jag skrev i min blogg idag - Idag dök han upp från ingenstanns och simma runt i karet, men beter sig konstigt fortfarande.. Fattar ingenting.. Jag var helt säker på att han var död, men är otroligt glad för att han inte är det, så jag kämpar vidare med att försöka rädda honom.

                    P.S. Fick gjort ett vattentest i zooaffären idag - inget fel på vattnet.
                    Simma lugnt

                    Kommentar

                    • Anna_mvb
                      • September 2007
                      • 436

                      #11
                      Bra med vatten så det kasnke var syrebrist ändå

                      Kul med fisken som bara simmar i väg när man försöker plocka bort den
                      Uppleve samma sak med en av mna pansarmalar

                      Kommentar

                      Arbetssätt...