Kliar sig efter matning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla jag
    • January 2008
    • 113

    Kliar sig efter matning!

    Jag har märkt att mina fiskar (bara guppyna) kliar sig strax efter att dom fått mat. Det är likadant nästan varenda gång. Dom kliar sig mot exempelvis växterna, eller mot bottengruset.

    Värst har det varit när jag har använt Sera Mikropan ( gör inte det längre för yngelna är så stora nu)

    Nitrit testar jag varannan dag och den är noll, nitrat ligger på ca 10 mg / liter och Ph liggger på 7,5.

    Ser också att dom brukar klia sig efter vattenbytet varje vecka. Jag använder Tetras Aquasafe i samband med varje byte.

    Vad är det som kan vara fel? Eller är dom precis som oss? Vi kliar ju oss ibland också!
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    De leker nog bara, eftersom du verkar sköta dem exemplariskt. Om du däremot hade slarvat med skötseln så hade det kunnat vara ett tecken på sjukdom, men det tror jag som sagt inte nu.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Lilla jag
      • January 2008
      • 113

      #3
      Ok, då får vi hoppas på det...

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Lycka till, jag skulle minska på medlen framöver när du byter vatten, de flesta har ett väldigt bra kommunalt kranvatten som man absolut inte behöver pytsa i några medel för att fiskarna skall trivas, men om VET att du har dåligt vatten så skall du fortsätta med medel. Detta om du har t.ex. egen brunn, eller gamla vattenledningsrör i huset.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Har du nåt salt i vattnet alls? Annars kan du testa med lite Ektozon. Guppies trvis med lite salt i vattnet.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Lilla jag
            • January 2008
            • 113

            #6
            Vi har bra vatten här, men jag har tagit det säkra före det osäkra, men kan köra ett vattenbyte utan och se om det blir någon skillnad.

            Jag har inte vågat ha i salt, för jag har en ancistrusmal, och dom gillar väl inte salthaltigt vatten?

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Lilla jag
              Vi har bra vatten här, men jag har tagit det säkra före det osäkra, men kan köra ett vattenbyte utan och se om det blir någon skillnad.
              Nej nej. Du ska inte låta bli att använda VB-medel vid vattenbyten. Men var noga så du inte överdoserar det.

              Ursprungligen postat av Lilla jag
              Jag har inte vågat ha i salt, för jag har en ancistrusmal, och dom gillar väl inte salthaltigt vatten?
              1 tsk per 50 liter vatten är ganska lite salt och skulle inte skada ancistrusen (var har du hört att de inte tål salt?), men om du är orolig försök med halva dosen. Alltså 1 tsk per 100 liter vatten. Däremot ska man inte tillsätta en dos salt 1 gång i veckan som det står på Ektozon-förpackningen, utan tillsätt det bara vid problem eller vid varje vattenbyte (för den mängd vatten du byter).
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Lilla jag
                • January 2008
                • 113

                #8
                Jag läste det här för länge sedan, men har nu kollat upp och ser att det inte är några problem att använda salt, (men jag hade det någonstans i i bakhuvudet att man inte skulle använda det )

                http://www.zoopet.com/forum/archive/...p/t-35628.html (det 8:e inlägget uppifrån)

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Jag har använt Ektozon med både ancistrus och corys i akvariet, helt utan problem. Se bara till att inte överdosera. Prova med en liten dos först.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Lilla jag
                    • January 2008
                    • 113

                    #10
                    Påverkas inte växterna av salt? Jag har Vallesneria, cabomba, hygrophila, och javaormbunkar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...