Fjärde gången detta händer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Fjärde gången detta händer

    Ja det kan inte vara särskilt ovanligt att levandefödare dör i samband med födslarna, jag har nämligen varit med om det 4 gånger på kort tid. Det började med en av mina guppytjejer, hon fick ett gäng yngel (6 överlevde) och dagen efter var hon död. Hon hämtade sig aldrig efter födseln, slutade äta och dagen efter flöt hon på rygg.

    Andra levandefödaren var en platyhona som fick en stor kull yngel, 2 dagar efter var hon död och flöt omkring i akvariet. Samma problem som med guppytjejen; pigg tom. det att hon födde sedan efter födseln vägrade hon äta och 2 dagar efter var hon död.

    Tredje levandefödaren var en Endlershona som var dräktig, hon började föda och fick ut 2 yngel sen dog hon. Vet inte om ungarna fastnade eller vad det var men det gick väldigt fort från att vara pigg på morgonen till att ha fött två yngel och vara död på kvällen.

    Fjärde levandefödaren dog idag, en gammal Black Mollyhona som jag fick i augusti förra året av en bekant som tröttnat på sina fiskar. Denna hona var förmodligen gammal (2-3år) men otroligt pigg igår. Imorse simmade det omkring ett ensamt Mollyyngel och mamma molly låg död på botten.

    Varför händer detta hela tiden? Fyra gånger kan inte vara en rena tillfälligheter utan det måste vara ganska vanligt med levandefödare!? Tragiskt när man satsar tid och pengar och så dör honorna så lätt, och inga hanar har strukit med än så länge, bara honor.

    Tilläggas bör att alla vattenvärden ser bra ut och de lever i ett akvarium som är ordentligt inkört nu. Testar vattnet varje vecka och har inget konstigt i det för övrigt som kan skada vattenkvaliteten. Har testat vattnet vid varje tillfälle också men det har aldrig varit något konstigt med något värde.

    Någon annan med samma problem eller någon med en teori?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • IssaL
    • January 2006
    • 13

    #2
    Snacka om otur! Det där hände inte mig när jag hade mitt 105 L med Black Mollies, Platys och Svärdbärare. De ynglade av sig som sjutton men ingen hona dog av det så jag har ingen anning om varför det händer dig.

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Det samma hände mig tidigare men endast med Guppy. De ynglade av sig 3-4 kullar och sedan gick det som du beskriver så jag slutade då med Guppy. I vinter har jag dock skaffat Guppy igen och hittills har det funkat bra. Jag tror att det är viktigt att få tag i bra fiskar. De jag köpte var inhemska och kom från en amatörodlare. Med andra levandefödare har jag inte erfarit det samma. Det jag kan konstatera att Svärdbärare och Platy helt enkelt slutar yngla efter 5-6 kullar. Varför vet jag inte.
      h. Johan

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Fridas
        Ja det kan inte vara särskilt ovanligt att levandefödare dör i samband med födslarna, jag har nämligen varit med om det 4 gånger på kort tid. Det började med en av mina guppytjejer, hon fick ett gäng yngel (6 överlevde) och dagen efter var hon död. Hon hämtade sig aldrig efter födseln, slutade äta och dagen efter flöt hon på rygg.

        Andra levandefödaren var en platyhona som fick en stor kull yngel, 2 dagar efter var hon död och flöt omkring i akvariet. Samma problem som med guppytjejen; pigg tom. det att hon födde sedan efter födseln vägrade hon äta och 2 dagar efter var hon död.

        Tredje levandefödaren var en Endlershona som var dräktig, hon började föda och fick ut 2 yngel sen dog hon. Vet inte om ungarna fastnade eller vad det var men det gick väldigt fort från att vara pigg på morgonen till att ha fött två yngel och vara död på kvällen.

        Fjärde levandefödaren dog idag, en gammal Black Mollyhona som jag fick i augusti förra året av en bekant som tröttnat på sina fiskar. Denna hona var förmodligen gammal (2-3år) men otroligt pigg igår. Imorse simmade det omkring ett ensamt Mollyyngel och mamma molly låg död på botten.

        Varför händer detta hela tiden? Fyra gånger kan inte vara en rena tillfälligheter utan det måste vara ganska vanligt med levandefödare!? Tragiskt när man satsar tid och pengar och så dör honorna så lätt, och inga hanar har strukit med än så länge, bara honor.

        Tilläggas bör att alla vattenvärden ser bra ut och de lever i ett akvarium som är ordentligt inkört nu. Testar vattnet varje vecka och har inget konstigt i det för övrigt som kan skada vattenkvaliteten. Har testat vattnet vid varje tillfälle också men det har aldrig varit något konstigt med något värde.

        Någon annan med samma problem eller någon med en teori?
        Detta händer ibland, men oftast är det problem med EN art, inte olika som i ditt fall. Vattentesterna visar inte allt, du kan T.ex. ha fått in metaller eller andra gifter i vattnet som gör att fiskarna SER friska ut men att de är så försvagade att de inte klarar sig efter födslarna. Kan också vara så att honorna gör av med sina sista reserver när de föder, och är så utmattade när det är klart att de dör bara av det, testa att öka matningen LITE GRANN framöver så kan du häva problemet. Lycka till.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Har varit inne på samma teori som du tummen, men jag är ganska säker på att jag inte fodrat för lite, så om det inte är fiskarna det varit fel på vid samtliga tillfällen så antar jag att det är vattenvärdena. Fast jag tvekar ändå på det också. Vi har mycket bra kommunalt vatten och inga kopparledningar till huset eller i huset, jag använder AquaSafe vid varje delvattenbyte för att neutralisera farliga metaller mm. så det vore ju sjutton om det skulle vara järn, koppar eller annat i vattnet. Hur kan jag mäta det och går det ens att göra det? Jag har bara hittat de vanligaste testerna i butikerna jag varit i.
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          Arbetssätt...