Djurplågeri?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ronjja
    • February 2008
    • 206

    Djurplågeri?

    Jag undrar om det skulle vara djurplågeri om man delar upp sina guppies, så att hanarna får ett kar och honorna ett annat och sen sätter ihop dem med varandra efter honorna har ynglat?

    Varför jag ställer denna frågan är för att jag även tänker på "inavel".
    Simma lugnt
  • Öronräv
    • March 2007
    • 754

    #2
    Nej, det är inte djurplågeri.

    Inavel behöver man dock inte oroa sig så mycket för när det gäller fisk, de är ganska "okänsliga" för inavel eller vad man nu ska säga.
    Om det inte är vildfångade, vildform eller endlers du har så är dina guppys garanterat redan ordentligt sönderavlade, men om du vill fortsätta avla selektivt på dem så kan det vara en bra plan att sära på dem
    There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

    http://oeronraev.bilddagboken.se/

    Kommentar

    • ronjja
      • February 2008
      • 206

      #3
      Tack för svaret

      Det är Endler's jag har, men ingen annan slags guppy, så kanske skulle jag sära på dem då.
      Simma lugnt

      Kommentar

      • Simon H
        • January 2008
        • 515

        #4
        jag tror att du inte behöver sära på för dom klarar sig bra i ditt akvarirum tror jag

        Kommentar

        • Simon H
          • January 2008
          • 515

          #5
          jag glömmde skriva en sak jag tror att du inte behöver sära på paret

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av ronjja
            Tack för svaret

            Det är Endler's jag har, men ingen annan slags guppy, så kanske skulle jag sära på dem då.
            NEJ. Det behövs inte, mata honorna ordentligt när de fött så återhämtar de sig bra ändå.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Öronräv
              Nej, det är inte djurplågeri.

              Inavel behöver man dock inte oroa sig så mycket för när det gäller fisk, de är ganska "okänsliga" för inavel eller vad man nu ska säga.
              Om det inte är vildfångade, vildform eller endlers du har så är dina guppys garanterat redan ordentligt sönderavlade, men om du vill fortsätta avla selektivt på dem så kan det vara en bra plan att sära på dem
              Snälla, försök undvika begreppet sönderavlade, det ger sådan felaktigt negativ klang till diskussionen, och de som tror sig veta att guppy skulle vara "sämre" nu än förr i tiden tror sig få vatten på sin kvarn, även om du inte menade det så.

              Dessutom så kan en akvariestam av endlers eller vildguppy vara "ohyggligt" inavlad den med, om man inte tillfört nytt blod på länge, eller om den utgick ifrån få individer (t.ex. ett par) från början.

              Sedan kan också många inavlade stammar kan faktiskt vara väldigt mycket livskraftigare än andra, det går helt enkelt inte att säga nå´t så generellt.
              Senast redigerad av tummen; 11 March 2008, 15:31.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • thues
                • May 2006
                • 219

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Snälla, försök undvika begreppet sönderavlade, det ger sådan felaktigt negativ klang till diskussionen, och de som tror sig veta att guppy skulle vara "sämre" nu än förr i tiden tror sig få vatten på sin kvarn, även om du inte menade det så.

                Dessutom så kan en akvariestam av endlers eller vildguppy vara "ohyggligt" inavlad den med, om man inte tillfört nytt blod på länge, eller om den utgick ifrån få individer (t.ex. ett par) från början.

                Sedan kan också många inavlade stammar kan faktiskt vara väldigt mycket livskraftigare än andra, det går helt enkelt inte att säga nå´t så generellt.
                Enig.
                Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
                http://www.poecilia.org
                ---
                - Den, der spørger, er kun dum én gang -
                den, der ikke spørger, er dum hele livet

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av thues
                  Enig.
                  Så trevligt att ha "rätt".....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • JLi
                    • December 2004
                    • 773

                    #10
                    Försöker själv alltid skaffa honor och hanar av levandefödare från olika ställen. Jag vet inte om det spelar någon roll på inaveln men jag inbillar mig det i alla fall.
                    h. Johan

                    Kommentar

                    • thues
                      • May 2006
                      • 219

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Så trevligt att ha "rätt".....
                      Man kan bruge en masse argumenter - också från mer eller mindre vetenskaplige forsök etc. (t.ex. från Xiphophorus Genetic Stock Center i Texas). Men konklusionen är generelt noget i rätning av det, du skrev
                      Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
                      http://www.poecilia.org
                      ---
                      - Den, der spørger, er kun dum én gang -
                      den, der ikke spørger, er dum hele livet

                      Kommentar

                      • Maleficum
                        • January 2008
                        • 89

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Snälla, försök undvika begreppet sönderavlade, det ger sådan felaktigt negativ klang till diskussionen, och de som tror sig veta att guppy skulle vara "sämre" nu än förr i tiden tror sig få vatten på sin kvarn, även om du inte menade det så.

                        Dessutom så kan en akvariestam av endlers eller vildguppy vara "ohyggligt" inavlad den med, om man inte tillfört nytt blod på länge, eller om den utgick ifrån få individer (t.ex. ett par) från början.

                        Sedan kan också många inavlade stammar kan faktiskt vara väldigt mycket livskraftigare än andra, det går helt enkelt inte att säga nå´t så generellt.
                        Vet en riktigt produktiv och tålig stam som är extremt inavlad. en bekant som hade några från början men nästan alla dog så det sluta med en hona och två hanar har jag för mig... av dessa har hon haft åtskilliga generationer med hundratals guppys! (en gång om året ungefär var jag och kusinen där och hämta över 50 stycken var). Dessa var inte lätta att ta dö på, de tålde det mesta! Tyvärr tycker jag dock att det numera är svårt att få tag på sånna bra stammar av guppy numera, har en kompis som jobbar i djuraffär som inte rekomenderar guppys till nybörjare just för att de oftast dör på en gång tyvärr så det är nog lite lotteri vad för stam man får.
                        He who fights and runs away will live to fight another day.
                        (\_/) (\_/)
                        (^^) (^^)
                        (’’)(’’) (’’)(’’)

                        Kommentar

                        • thues
                          • May 2006
                          • 219

                          #13
                          Ursprungligen postat av Maleficum
                          Vet en riktigt produktiv och tålig stam som är extremt inavlad. en bekant som hade några från början men nästan alla dog så det sluta med en hona och två hanar har jag för mig... av dessa har hon haft åtskilliga generationer med hundratals guppys! (en gång om året ungefär var jag och kusinen där och hämta över 50 stycken var). Dessa var inte lätta att ta dö på, de tålde det mesta! Tyvärr tycker jag dock att det numera är svårt att få tag på sånna bra stammar av guppy numera, har en kompis som jobbar i djuraffär som inte rekomenderar guppys till nybörjare just för att de oftast dör på en gång tyvärr så det är nog lite lotteri vad för stam man får.
                          Tyvärr importeres en masse guppyer (i alle fald til Danmark), der är vokset op ved mycket höga temperaturer (for at fremme väkst), med kemikalier i vannet och under nästen sterile forhold, uten särskildt utvälgelse av ordentlige avlsdjur etc. Disse er inte nemme at holde liv i et vanligt akvarium. Några kalles "månedsguppyer" - de lever inte mycket längere på grun av en stärkt forceret väkst. Det är et problem.
                          Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
                          http://www.poecilia.org
                          ---
                          - Den, der spørger, er kun dum én gang -
                          den, der ikke spørger, er dum hele livet

                          Kommentar

                          • Delimes

                            #14
                            Nej, det är inte djurplågeri. Jag skulle säga att det vara en smart grej att göra. När mina ynglar brukar jag sätta honan i en enskilld tills ungarna "ploppat" ut. sedan får hanarna och honorna var med varandra i akvariet. Men jag håller koll på honan hela tiden ifall det skulle komma ut någon mer under dagen.

                            MVH
                            Delimes

                            Kommentar

                            Arbetssätt...