ett yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Korpmeister
    • March 2003
    • 8

    ett yngel!

    Har upptäckt ett yngel i mitt 40L akvarium, nån som vet vad det kan vara och varför det är bara ett? han simmar vid vattenytan bland växterna. Har guppy svärdbärare och några malar.
  • B-Lunn
    • January 2003
    • 182

    #2
    troligen guppy eller kanske svärdbärare. Svärdbärarna vill nog helst ha lite större akvarium så jag skulle tippa på guppyna men det kan säkert vara svärdbärarna iaf...
    hans syskon är nog uppätna eller så gämmer dom sej väldigt bra.
    Du får förmodligen fler yngel.

    Kommentar

    • Korpmeister
      • March 2003
      • 8

      #3
      hur gör man för att dom inte ska bli uppätna??

      Kommentar

      • Korpmeister
        • March 2003
        • 8

        #4
        om man ska flytta över dom till en liten box vad ska man ha för tillbehör till den ska man ha nån liten pump då eller? hur lång tid tar det mellan att ynglen ploppar ut? mina guppys ser inte alls gravida ut men svärdbäraren är fet som en gris.

        Kommentar

        • Carro
          • October 2002
          • 255

          #5
          Svärdbäraryngel brukar vara röd-oranga till färgen medans guppyynglena brukar vara mer gråa.

          Kanske detta kan vara till någon ledtråd.

          /Carro

          Kommentar

          • B-Lunn
            • January 2003
            • 182

            #6
            Jag kommer ihåg att jag kunde se små svarta prickar i bakre delen av magen på min svärdbärarhona strax innan hon skulle ha yngel. Ynglena var åxå lite rödaktiga som Carro säger, jag hade iofs röd svärdbärare vet inte om andra svärdbärare har annan färg.
            Det finns en hel del skrivet om yngelakvarier tidigare sök på forumet. Du kan ju tex titta på debatten "att odla i ikeas flaj-boxar". Du bör nog ha en liten pump å någon slags värmare till ynglen, gärna något gömställe åxå så känner dom sej tryggare.

            Kommentar

            Arbetssätt...