Endlers parat sig med mina guppy???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla jag
    • January 2008
    • 113

    Endlers parat sig med mina guppy???

    Var i Jönköping i helgen och kom in på Zoopermarket, och där hade dom så förtjusande små Endlers guppyhanar. Dom var så pyttesmå och megasnygga i färgerna att jag tänkte att det kunde vara trevligt till mina fem små guppy-yngel som nu simmar fritt i det stora akvariet. Så jag köpte fyra stycken.

    Frid och fröjd....tills jag släppte i dom... Jag trodde ju att det var yngel, men dom satte på varenda hona inom loppet av ett par minuter. Dom satt fast upp och ner på mina honor i flera omgångar, och läääänge!
    Det var världens hålligång!!

    Är Endlers guppy verkligen så pyttesmå när dom är vuxna? Jag trodde att dom blev ungefär som vanliga guppy. Dom här är inte större än mina fem veckor gamla yngel!
    Vad händer nu om dom blev befruktade? Hur kommer dom yngelna att se ut???
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Om de är utfärgade så är de nog redo att göra sin plikt.
    Och Endlers är guppy och guppy har oftast bara ett mål (förutom att äta då...)
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Lilla jag
      • January 2008
      • 113

      #3
      Ja, så färggranna som dom var så är det nog så, men jag kan inte smälta det....Dom är ju så puttenuttiga....

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Storleken har ingen betydelse

        Nån skulle dra den förr eller senare

        Kommentar

        • EvaPeva
          • May 2007
          • 765

          #5
          Jovisst parar dom sig med varann. & Endlers är mindre än "vanliga" guppy. Hannen e dessutom mindre än honan. Det blir spännande för dig att se färgkomb på ynglen sen

          Jag har bägge sorter men i olika kar. Jag blandar aldrig. Har även olikfärgade "vanliga" guppy i olika kar för att jag hellre vill ha fram rena färger eller vad jag ska kalla det. Men det gör man som man vill. Andra blandar färger för att få fram vackra färgkombiationer.

          Lycka till!

          Mvh Eva

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Jag har Odlad Endlers. Alltså blandad med guppy. Det är jätteroligt, man får en massa olika former, färger och storlekar.. Sen tror jag att det är svårt att få endlers med lite guppy i, då återgår den bara till ursprungsformen, endlers alltså. Men även om man satsar på guppy med inslag av endlers för att komma åt endlers livskrafighet och fina egenskaper som att inte äta yngel och inte jaga ihjäl tjejen, så får man vara beredd på att kontinuerligt blanda in guppy annars kommer den att återgå till den ursprungliga modellen igen, alltså endlers. Det är mycket dominant. Iaf på mina.

            Nu har jag blandad in 3 st Röd Blonda guppyhonor och 2 st svarta hanar (50-50 vit/svart) till ca 40 Odlad Endlers, för att få in lite mer storlek och dessa färger. Det är jätteroligt att se vad det blir. Jag är så dålig på att fota annars skulle jag lägga in lite bilder.
            Jag har fått några små unga killar tidigare som har små runda stjärtar i lite sotigt mörkröda färger, väldigt olika sina fäder som ser mer ut som traditionell Endlers i lite större storlek och med lite längre fenor, (några med 2-delad slöj).

            Det är som sagt jättekul men det ses med omilda ögon bland många av fiskentusiasterna här på Zoopet. Det är inte fint att spä ut endlers men i mitt fall är jag mer ute efter att förbättra mina guppy, så när de börjar likna guppy mer än endlers så ska jag börja kalla dem Tinaguppyn
            Men attans vad endlerpåbrået är dominant!!!
            Senast redigerad av Katharina; 26 February 2008, 10:39.
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Så länge du kallar dem Tinaguppy eller vadsomhelst utom Endlers tror jag inte nån tycker illa om att du korsar, det är när folk säljer hybrider som endlers som folk blir lite irriterade - det är ju inte endlers.

              Å andra sidan är det väl ytterst tveksamt om det finns några endlers i handeln som inte redan är korsade med vanlig guppy.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Så länge du kallar dem Tinaguppy eller vadsomhelst utom Endlers tror jag inte nån tycker illa om att du korsar, det är när folk säljer hybrider som endlers som folk blir lite irriterade - det är ju inte endlers.

                Å andra sidan är det väl ytterst tveksamt om det finns några endlers i handeln som inte redan är korsade med vanlig guppy.
                Joo.. Det anses lite förbjudet bland många entusiaster.. Det anses fint att ha äkta endlers.. Renrasiga!!! Jag är inte så jätteallvarlig, kan jag tillägga..

                Nej, man ska inte sälja dem vidare som något annat. När jag köpte dem på Akvarielagret så kallades de "Odlad Endlers" och så tänker jag kalla dem.
                De jag har är inte så vanliga. Jag har sett några stycken 1 gång sedan jag köpte mina i nov 2006. Det är någon som är duktig på vad han/hon gör iaf.
                Senast redigerad av Katharina; 26 February 2008, 11:14.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Lilla jag
                  • January 2008
                  • 113

                  #9
                  Tack för alla era svar!

                  Mig spelar det heller ingen roll. Jag tänkte mer på om det blir några defekter på dom ynglena som eventuellt blir ( t.ex att dom får jättefenor på den lilla lilla kroppen, och kanske blir helt sneda i ryggraden eller så...)

                  Jag flyttade dom till ett eget akvarium, men jag kan med gott samvete släppa tillbaka dom då?

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    När jag köpte dem på Akvarielagret så kallades de "Odlad Endlers" och så tänker jag kalla dem.
                    Fast de är inte odlad Endlers. Med "odlad endlers" menas nog idag odlade Poecilia wingei, för att skilja dem från vildfångade P. wingei. Korsningar är helt enkelt en odlingsform/Poecilia-hybrid/guppy-hybrid, inte längre endlers alls. Eller ens vildformsguppy.

                    Om man korsar schäfer med pudel får man inte odlad schäfer.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lilla jag
                      Tack för alla era svar!

                      Mig spelar det heller ingen roll. Jag tänkte mer på om det blir några defekter på dom ynglena som eventuellt blir ( t.ex att dom får jättefenor på den lilla lilla kroppen, och kanske blir helt sneda i ryggraden eller så...)

                      Jag flyttade dom till ett eget akvarium, men jag kan med gott samvete släppa tillbaka dom då?
                      Snarare är det bra för friskheten hos fisken eftersom det är samma sort. Precis som hos alla arter.

                      Jag har haft mycket lite missbildning, det var en hona som kunde få ett yngel då och då med krokig rygg men dessa dukade ju under ändå eftersom mina går i stora karet. Naturen fixar det där mycket bättre än vi kan..
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Lilla jag
                        • January 2008
                        • 113

                        #12
                        Så här ser mina små godingar ut...

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Fast de är inte odlad Endlers. Med "odlad endlers" menas nog idag odlade Poecilia wingei, för att skilja dem från vildfångade P. wingei. Korsningar är helt enkelt en odlingsform/Poecilia-hybrid/guppy-hybrid, inte längre endlers alls. Eller ens vildformsguppy.

                          Om man korsar schäfer med pudel får man inte odlad schäfer.
                          Ha ha...

                          Ja... Men då är det väl den korsningen jag har köpt då?! Jag vet ju inte vad de är korsade med utan bara att det inte var riktiga endlers. Men de du kallar hybrider i denna korsning, vad består de av för fiskar då?
                          Mina ser ut som Lilla jags men utan gult på kroppen och lite mattare färger på kroppen, generellt lite större och generellt med 2 svärd i varierande längd. Men som sagt, ursprungsformen kommer fram med generationerna.

                          Ursprungligen postat av Lilla jag
                          Så här ser mina små godingar ut...
                          http://i252.photobucket.com/albums/h...n/endlers2.jpg
                          Jättefin!!!!
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Härja
                            • March 2007
                            • 298

                            #14
                            lånar lite...
                            en platy jag har har blivit JÄTTEstor. Tillsammans går det black molly. kan de hända att de har fått ihop det?
                            Har bara en platy, de vuxna blev uppätna, men den jag har kvar hittade jag som yngel under en sten...
                            www.nittionio.com
                            mina egna fotografier

                            Kommentar

                            • M B
                              • December 2007
                              • 152

                              #15
                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Ha ha...

                              Ja... Men då är det väl den korsningen jag har köpt då?! Jag vet ju inte vad de är korsade med utan bara att det inte var riktiga endlers. Men de du kallar hybrider i denna korsning, vad består de av för fiskar då?
                              Mina ser ut som Lilla jags men utan gult på kroppen och lite mattare färger på kroppen, generellt lite större och generellt med 2 svärd i varierande längd. Men som sagt, ursprungsformen kommer fram med generationerna.
                              Poecilia reticulata x wingei kanske?

                              Förresten är det vi i dag köper som guppy, svärdbärare, platy, indianplaty, black molly, segelfensmolly o.s.v. inga rena arter för det mesta. De är korsade och urvalsodlade i en mängd olika kombinationer för att få fram färger och utdragna fenor.
                              Mikael
                              www.poecilia.org

                              Kommentar

                              Arbetssätt...