Yngelfrågor - Hur kan 10 bli 2 på 10 min?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yejjeh
    • October 2007
    • 150

    Yngelfrågor - Hur kan 10 bli 2 på 10 min?

    Det som var konstigt var att när jag såg att min hona fött i min nya yngelkasse räknade jag till ca 10 yngel. Jag sprang upp och bärettade för min mamma och pappa och när jag och min mamma kom ner ingen vara 8 st försvunna! Det tyckte jag var lite konstigt eftersom att dom var i en yngelkasse/yngelbur. Och jag räknade dom flera gånger och jag kan ju inte se så fel att två blir 10! Men dom två som fanns kvar klarade sig i allafall..
    Har någon nått förslag på vad som kan ha hänt?

    Kan man byta vatten när man har relativt nyfödda yngel i akvariet?

    Och vissa har sina yngel i en vas.. Funkar det om man inte har pump eller doppvärmare? Blir inte vattenkvalitéten snabbt dålig då?

    Är väldigt tacksam för svar
    Söker silvermollys
    Och andra levandefödare
    50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.
  • petter hjalmarsson
    • June 2007
    • 127

    #2
    var mamman i yngelkassen så kanske hon käkade upp dom ?
    fantastisk signatur.

    Kommentar

    • Yejjeh
      • October 2007
      • 150

      #3
      Nej, jag har en tvåbottnad och ynglerna var i säkerhet under mamman.. Det är det dom är så konstigt..
      Söker silvermollys
      Och andra levandefödare
      50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

      Kommentar

      • Yejjeh
        • October 2007
        • 150

        #4
        Men på två veckor har mina två första yngel blivit nästan exakt 1 cm. I andra inlägg har jag hört att det tog det ca 12 veckor för deras att bli 1-2 cm.. Dom är ju i en yngelbur så dom borde väl inte växa så snabbt? Men inte för att jag har något emot det ^^
        Söker silvermollys
        Och andra levandefödare
        50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Yejjeh
          Nej, jag har en tvåbottnad och ynglerna var i säkerhet under mamman.. Det är det dom är så konstigt..
          Ibland simmar ynglen upp till mamman igen och då äter hon upp dem. Detta händer tyvärr ofta. Bättre att låta honan föda fritt i akvariet om det inte finns andra glupska fiskar där, iså fall får man ha ett separat yngelakvarium som honan får flytta över till när det är dags att föda.
          Lycka till.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Snowflingsan
            • September 2006
            • 132

            #6
            Ja, tyvärr är inte de där yngelkassarna så bra, särskilt inte om det är Guppy man har, eftersom deras yngel är mindre än än black mollys och svärdbärares yngel (hos mig i alla fall). Ofta simmar ynglena upp igen genom hålen, men hos mig har det ibland hänt att de inte ens lyckats ta sig igenom hålen ovanifrån eftersom deras gulesäck varit för stor.

            Att dina första yngel växte så fort tror jag beror på att du fick så få; de hade då liten konkurrens om maten och simutrymmet och kunde växa fritt.

            Det bästa, tycker jag, är att låta honan föda fritt i akvariet, precis som tummen säger. Det här kanske låter lite hemskt, men det är bra om några yngel blir uppätna. När jag startade mitt första akvarium med både svärdbärare och black molly så gjorde jag precis som du och lät honan föda i en yngelkasse. Det slutade med att jag efter några månader hade hundratals yngel... om du låter honan föda direkt i akvariet så överlever bara de starkaste, det vill säga de som är snabba nog att simma undan andra fiskar för att inte bli uppätna och de som är smarta nog att hitta mat.

            Kommentar

            • Yejjeh
              • October 2007
              • 150

              #7
              Jag har låtit mina honor föda fritt, men jag har tetror, barber och ciklider så det är inte ett ända yngel som överlever Så jag testade det med yngelkassen. Men det är ganska över mina tetor och ciklider över till mitt andra akvarium. Så då ska jag låta dom föda fritt igen bra att det blir så små kullar hela tiden.
              Jag ska flytta
              Söker silvermollys
              Och andra levandefödare
              50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

              Kommentar

              • oskarwallin
                • February 2008
                • 1080

                #8
                jag har låtit min black molly Föda Fritt och min guppy, har nu 2 st ca 1,5 Cm långa Black mollys och ett Guppy yngel, och det är tillsammans med tetror och en kampfisk jag vill inte ha 100 st Black mollysar :P så det e bara bra :P
                60,58 liter
                **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                Kommentar

                • Yejjeh
                  • October 2007
                  • 150

                  #9
                  Jaa, men mina fiskar är grymt gluppska. När jag matar dom stinger några upp nosen ur vattnet och äter
                  Söker silvermollys
                  Och andra levandefödare
                  50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...