Röd korallplatys yngel blir gula - sedan blekröda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #16
    Ja, även jag lärde mig något av artiklarna jag tog fram, dock inte sagt att det gör mitt första inlägg (det Katharina citerade ovan) osant. Faktumet kvarstår ju som jag utredde i mitt långa inlägg att för oss hobbyakvarister, som ytterst sällan (om ens någonsin) inavlar en och samma stam under längre tid så är det ofarligt med inavel bland fiskar. Det är när det sker systematiskt under lång tid, och jag anser därför fortfarande att mitt av Katharina citerade inlägg gäller.

    Gällande nya rön i allmänhet inom forskning så är det väl inte så konstigt? Ett rön är ett rön, det går aldrig någonsin tvivla på att empiriska studier stämmer, för det gör de. Dock så kan tolkningarna av de som tillämpar studierna skilja sig åt. Ett stort exempel på detta är alla cancerlarm vi får. Media höjer studierna till skyarna om att det är cancerframkallande att t ex prata för mycket i mobiltelefon. Efter ett tag "försvinner" hotet och folk använder sina mobiltelefoner precis lika mycket som förut. Betyder detta att studien som visade på mobiltelefonernas skadeeffekt inte stämmer? Självklart inte! Studien stämmer precis lika mycket, det var tolkningen media och folk som läste dem gjorde som överdrevs!

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Alla rön går att tolka på olika sätt och all statistik går att läsa som man vill.. Vi får helt enkelt nöja oss med att vi har olika åsikter i den här frågan...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Whistler84
        • November 2007
        • 850

        #18
        Som jag skrev långt tidigare så kan man inte ha åsikter om fakta. Man kan ha åsikter om etiken i hur man tillämpar faktan, men inte på det som en empirisk studie bevisar.

        Att du inte tycker om inavel av fiskar är således helt okej, det betyder dock inte att du kan hävda att det är skadligt på grund av din åsikt.

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #19
          Det är många som inte gillar inavel av fiskar och köper sina djur från flera ställen för att undvika det. Att driva inaveln för långt tror jag inte är bra för någon art.
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • Whistler84
            • November 2007
            • 850

            #20
            Nej, med betoning på "för långt". Det krävs alltså systematisk inavel under lång tid utan att introducera andra stammar för att fiskinavel ska medföra för fisken hälsovådliga faktorer.

            Det har ju redan konstaterats. Läs ovanstående inlägg.

            Någon moderator kanske känner för att splitta den här tråden där inavel-snacket börjar och skapa en ny tråd om det dedikerad till det här ämnet?

            Kommentar

            Arbetssätt...