Röd korallplatys yngel blir gula - sedan blekröda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    Röd korallplatys yngel blir gula - sedan blekröda?

    Jag köpte en liten grupp enormt vackra mörkröda korallplaty och har sett fram emot nästa generation. Men till att börja med var deras yngel klargula!? (någon annan som upplevt detta?).

    Ynglen blev ganska snart röda, men trots att de är halvvuxna nu så är de långt ifrån så mörkt röda som föräldrarna. De är mer blekröda.

    Kommer de ändra färg ju äldre de blir mot mörkrött, eller kommer de förtsätta vara blekare även som fullvuxna - någon som har erfarenhet av hur korallplaty funkar?

    De gick inte tillsammans med andra sorters platy i affären. Den affären färgseparerar alltid, så jag tror ju inte att de har blivit blandade med andra.
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Ynglena kan mörkna.

    Hos mig var det tvärt om. Ett gäng fina röda yngel blev orange/gula när de vuxit upp. Detta var dock inte korallplaty.

    Kommentar

    • cecilienne
      • February 2007
      • 282

      #3
      Ok, ja då är det säkert så att ynglen kan ändra färg.

      Men är det ingen som har erfarenhet av någon korallplaty-strain? Hur fungerar de?

      Det finns kanske korallplaty-strains med olika karaktär?

      Kommentar

      • cecilienne
        • February 2007
        • 282

        #4
        Ingen som märkt en avblekning i sin korallplatystam? O isf - beror det på för lite "nytt blod" i stammen (inavel?)

        Kommentar

        • Whistler84
          • November 2007
          • 850

          #5
          Inavel har inga som helst negativa effekter på fiskars avkomma. Tvärtom används inavel som säker metod för att bevara önskvärda egenskaper inom avel.

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Whistler84
            Inavel har inga som helst negativa effekter på fiskars avkomma. Tvärtom används inavel som säker metod för att bevara önskvärda egenskaper inom avel.
            Ha ha... Det där tror jag inte ett enda duga på... Visst används det i avel men det är absolut inte bra för djuret, vilket djur det än är!!! Det är ju det som kallas sönderavel!!!

            Mina korallplatyyngel är lika mörkröda som föräldrarna..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Whistler84
              • November 2007
              • 850

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Ha ha... Det där tror jag inte ett enda duga på... Visst används det i avel men det är absolut inte bra för djuret, vilket djur det än är!!! Det är ju det som kallas sönderavel!!!

              Mina korallplatyyngel är lika mörkröda som föräldrarna..
              Nej, sönderavel är ett rent etiskt begrepp.

              Slöjstjärtar anses ofta sönderavlade av seriösa akvarister. De är dock avlade baserade på (för avlaren) önskvärda egenskaper, te x de tudelade stjärtfenorna. Den som avlat fram individerna tycker han har lyckats, andra tycker han har "avlat sönder" en från början fin art.

              Guppy däremot, har också avlats fram till vad som i dagsläget är en form som är långt ifrån vildformen och som har tagits fram genom att bevara önskvärda och isolera icke önskvärda egenskaper genom inavel. Anser du att dessa är sönderavlade också?

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                All form av inavel och linjeavel är orsaken till att människan odlar fram mindre livskraftiga arter av alla möjliga djur inkl människan själv.. Kungahusen har haft det problemet och även isolerade byar.

                När jag hade Basenji så var det en uppfödare som gillade kraftigare hundar som i mina ögon såg ut som Shibor, eftersom ingen annan gillade de hundarna så fick hon para 2 syskon. Hon fick en levande valp, resten var döda.

                Jag hatar det och anser att det borde förbjudas. Vi behöver inte ta fram fler raser och arter för att tillfredställa vårt etiska öga. Men det är min åsikt. Vad jag främst protesterade emot var ditt självklara konstaterande att det inte är dåligt för djuret..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Whistler84
                  • November 2007
                  • 850

                  #9
                  Det är rätt stor skillnad på fiskar och däggdjur. Den senare gruppen blir det i princip alltid missbildningar på vid inavel. Den här tråden och den här forumsdelen handlar ju dock om fiskar, som inte tar skada av det. Jag skriver t ex inte om huruvida min katt tycker om att dricka hårt eller mjukt vatten i en tråd om pH-reglering, eller hur?

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    All form av inavel och linjeavel är orsaken till att människan odlar fram mindre livskraftiga arter av alla möjliga djur inkl människan själv.. Kungahusen har haft det problemet och även isolerade byar.

                    När jag hade Basenji så var det en uppfödare som gillade kraftigare hundar som i mina ögon såg ut som Shibor, eftersom ingen annan gillade de hundarna så fick hon para 2 syskon. Hon fick en levande valp, resten var döda.

                    Jag hatar det och anser att det borde förbjudas. Vi behöver inte ta fram fler raser och arter för att tillfredställa vårt etiska öga. Men det är min åsikt. Vad jag främst protesterade emot var ditt självklara konstaterande att det inte är dåligt för djuret..
                    SLUTA blanda in avel av hundar här i diskussionerna, det ÄR STOR SKILLNAD!!!!!!!
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Whistler84
                      Det är rätt stor skillnad på fiskar och däggdjur. Den senare gruppen blir det i princip alltid missbildningar på vid inavel. Den här tråden och den här forumsdelen handlar ju dock om fiskar, som inte tar skada av det. Jag skriver t ex inte om huruvida min katt tycker om att dricka hårt eller mjukt vatten i en tråd om pH-reglering, eller hur?
                      5 poäng till dig!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av aelva
                        Jag köpte en liten grupp enormt vackra mörkröda korallplaty och har sett fram emot nästa generation. Men till att börja med var deras yngel klargula!? (någon annan som upplevt detta?).

                        Ynglen blev ganska snart röda, men trots att de är halvvuxna nu så är de långt ifrån så mörkt röda som föräldrarna. De är mer blekröda.

                        Kommer de ändra färg ju äldre de blir mot mörkrött, eller kommer de förtsätta vara blekare även som fullvuxna - någon som har erfarenhet av hur korallplaty funkar?

                        De gick inte tillsammans med andra sorters platy i affären. Den affären färgseparerar alltid, så jag tror ju inte att de har blivit blandade med andra.
                        De KAN mörkna och de kan fortsätta vara ljusa, det skiljer säkerligen mellan olika stammar, det gäller dessutom att vara noga med vilka individer som får fortplanta sig om man vill undvika problem. Lycka till.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          SLUTA blanda in avel av hundar här i diskussionerna, det ÄR STOR SKILLNAD!!!!!!!
                          Ja, men jag tror fortfarande inte att det är bra för fisken heller och att det är därför t ex guppy är så känslig numera!!! Jag får tro vad jag vill och jag får ta hundar och människor som exempel på att avel inte är nyttigt om jag vill!!
                          Du får väl ta vilka exempel du vill och tro vad du vill !!!

                          Sen tror jag som sagt var inte heller att det är inavel i det här fallet.. Jag svarade bara på inlägget att inavel inte är dåligt för fiskar..
                          Senast redigerad av Katharina; 04 March 2008, 00:37.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Whistler84
                            • November 2007
                            • 850

                            #14
                            Då tar vi väl fram lite fakta från folk som vet bättre än oss hobbyister:

                            Ursprungligen postat av Bill Forrest, Calgary Aquarium Society
                            Even though line breeding of a species does have its problems, inbreeding a species will not pollute the gene pool of that species as no new fish are introduced.
                            Ursprungligen postat av Bill Forrest, Calgary Aquarium Society
                            I do believe it is very important to properly select the breeding stock (related or not)[...]
                            Källa: Inbreeding Tropical Fish, Good or Bad? by Bill Forrest, originally published in The Calquarium Volume 38, Number 6, February 1996

                            Sammanfattning: Artikeln handlar om två saker, båda av vilka jag nämnt, nämligen inavel och den etiska frågan huruvida det är rätt eller inte. Bill Forrests artikel är inriktad rent etiskt på att man bör avla för att hålla sig så nära naturformen som möjligt, men den säger också att om man nu väljer att inavla och/eller linjeavla (en form av inavel) så kan man behålla önskvärda genetiska egenskaper utan att för den skull framhäva "dåliga" eller för fisken skadliga sådana. Det är vid okontrollerad inavel man kan få avkomma med icke önskvärda egenskaper, vilket är helt logiskt.

                            Ännu mer:

                            Ursprungligen postat av Steve Rybicki
                            Inbreeding is a tool that can improve a line when used properly. If you select fish with only desirable genes, then unwanted traits cannot appear as the result of the inbreeding. There is one negative that is sure to happen, given enough time with any line of inbred fish. The genetics of the immune system does not work the same as the other genes in the fish. A large combination of antibodies are produced as the result of the shuffling of immune system genes. The immune system genetics depends on a diverse number of genes to be shuffled. In this way, a great number of antibodies can be produced, enabling a defense against a larger number of pathogens and other invaders. Inbreeding leads to the tendency to lose some of these genes over time. This reduces the diversity of the immune system and good immune systems depend on diversity of genes. To counteract these losses, most breeders will set up separate lines of the same stock, and then make periodic crosses among the lines to maintain the immune system diversity. If one line loses a gene, another will give it back.
                            Ursprungligen postat av Steve Rybicki
                            The reason inbreeding can be so effective with fish and probably not so effective with many other animals is because of the sheer numbers of fry that most fish produce. As fish breeders, we get to choose from many hundreds of offspring, which enables us to find the individuals (even if few in number), that contain the traits we desire and to “fix” them.
                            Källa: Inbreeding to Improve Fish Strains, by Steve Rybicki.



                            Sammanfattning: Den negativa aspekt som konstant inavel medför är att den avlade fiskstammens immunförsvar gradvis försämras. Detta är dock bara när man kontinuerligt inavlar samma stam och det tar många generationer innan det händer. Problemet åtgärdas enkelt genom att introducera en fisk från en annan stam, som direkt kompletterar upp stammens immunförsvar genom att tillföra sin genetiska kod. Görs detta systematiskt blir det inga märkbara skillnader i ens de sämsta individernas immunförsvar. För oss hobbyister är risken att inavla en enda stam så länge att möjlig märkbar försämring uppstår osannolik. Det räcker som sagt med att en enda fisk från en annan stam introduceras så är immunförsvaret fullgott igen.

                            Artikeln tar även upp varför fiskar uppvisar större tålighet mot inavel än andra djur, varpå författaren visar på den stora kontroll avlaren kan hålla genom att ha hundratals yngel att välja på för att fortsätta med den som har önskvärda egenskaper och sortera bort (och därmed inte fortsätta avla på) de som bär på icke önskvärda egenskaper.

                            Min egen åsikt i ämnet är att så länge man väljer önskvärda egenskaper som inte påverkar fiskens form, färg eller förmåga att leva ett fullgott liv och producera frisk avkomma negativt, så är inavel ett kraftfullt verktyg. Det är dock ett verktyg som bör användas med förnuft enligt de kriterier jag precis nämnde.

                            Exempel
                            :
                            Slöjstjärt = dåligt (den kan knappt simma, färgbehandlas ofta med syra i Asien för att få färger som den inte har genetiskt)
                            Guppy = bra (mycket vackra fiskar som är så tåliga och lätta att hålla att de kallas "nybörjarfiskar")
                            Papegojfisk / Cichlasoma sp. "hybrid" = uruselt (hybrid som inte finns i vildform, lyckas mycket sällan med lek ens under ideala förhållanden, färginjiceras för att kunna säljas i handeln)
                            Senast redigerad av Whistler84; 04 March 2008, 02:57.

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Ursprungligen postat av Whistler84
                              Inavel har inga som helst negativa effekter på fiskars avkomma. Tvärtom används inavel som säker metod för att bevara önskvärda egenskaper inom avel.
                              Här skriver du inte detsamma som du precis skrev i ditt senaste inlägg. Det var detta jag reagerade på.

                              Jag kan hålla med dig om att olika arter är olika känsliga men innan en påverkan är mätbar så är den stor. Människan kan koncentrera sig på att ta bort en egenskap eller få fram en och lyckas med det men inte ha en guds förmåga att se till helheten och kontrollera negativa effekter på sikt.

                              Vad experter säger lägger jag personligen inte lika mycket vikt vid som vad sunt förnuft säger. Men det är min högst personliga åsikt, men det var i och för sig också det jag uttrycker här. För att belysa vad jag menar kan jag ta ett helt ovidkommande exempel:
                              Jag har 3 barn och för varje barn jag har fött så ska man föda barnen olika, man ska lägga barnen olika och man ska sköta om ömma små rumpor olika. För varje gång så har det sedan visat sig att det bästa sättet var att göra som kvinnor gjorde förr.. Som mormor och hennes vänninor gjorde långt innan experterna kom in och talade om för folk hur de skulle göra, med bland annat ökad plötslig spädbarnsdöd till följd av att bebisarna lades på mage. Det tog experterna 10-tals år (vet inte exakt hur länge) att komma på att barnen dog av att man sa åt mödrarna att lägga dem på mage.
                              Inavel kan aldrig vara bra för ett djur, anser jag, vad experterna än säger.
                              Ha ha.. kärringen mot strömmen.. det är jag..
                              Senast redigerad av Katharina; 04 March 2008, 19:05.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...