Avkomma från Svärdbärare + Guppy = Impotenta och lata bajsmaskiner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Avkomma från Svärdbärare + Guppy = Impotenta och lata bajsmaskiner?

    Har faktiskt sökt lite men inte hittat något relevant om detta mer än att inavel med guppy inblandat inte är så ovanligt.

    En svärdbärarhane gick ut tiden för länge sedan. Honan har blivit uppvaktad av guppyhanar och har senare fött några korsningar som ser ut som platy.

    Jag undrar om det är bra alls då avkommorna i detta fall har väldigt konstiga fenor, vissa ser inte helt utvecklade ut. De visar inget som helst intresse av det motsatta könet och guppyna visar inget intresse för dem.

    De bara äter och skiter och är väldigt lata men de verkar trivas.

    Frågan är då om det är omöjligt att de parar sig vidare med svärdbärare, guppy eller med sina egna?

    Det är ju inget man vill ska hända heller då det säkerligen skulle bli mer inavel och svagare arter.

    Känns fel att göra sig av med missfostren då de inte verkar må dåligt av det själv...

  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    vänta nu.... har jag fattat detta rätt. du har en svärdbärar hona som lekt med en guppyhane?
    Diskus

    Kommentar

    • bessa
      • October 2007
      • 266

      #3
      JAg tycker att det hela värkar lite kul faktiskt

      spännande lixom
      Katt +Fisk = Älskade

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det vill jag se kort på innan jag tror på....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Maleficum
          • January 2008
          • 89

          #5
          Ursprungligen postat av Martin85
          Har faktiskt sökt lite men inte hittat något relevant om detta mer än att inavel med guppy inblandat inte är så ovanligt.

          En svärdbärarhane gick ut tiden för länge sedan. Honan har blivit uppvaktad av guppyhanar och har senare fött några korsningar som ser ut som platy.

          Jag undrar om det är bra alls då avkommorna i detta fall har väldigt konstiga fenor, vissa ser inte helt utvecklade ut. De visar inget som helst intresse av det motsatta könet och guppyna visar inget intresse för dem.

          De bara äter och skiter och är väldigt lata men de verkar trivas.

          Frågan är då om det är omöjligt att de parar sig vidare med svärdbärare, guppy eller med sina egna?

          Det är ju inget man vill ska hända heller då det säkerligen skulle bli mer inavel och svagare arter.

          Känns fel att göra sig av med missfostren då de inte verkar må dåligt av det själv...
          Grejen med levandefödare är att honan kan spara hanens spermier under en extremt lång tid vilket innebär att man kan ha en ensam hona under en längre tid och hux flux får den yngel så jag tror det är detta som hänt i ditt fall.
          He who fights and runs away will live to fight another day.
          (\_/) (\_/)
          (^^) (^^)
          (’’)(’’) (’’)(’’)

          Kommentar

          • Martin85
            • February 2008
            • 465

            #6
            Ursprungligen postat av Maleficum
            Grejen med levandefödare är att honan kan spara hanens spermier under en extremt lång tid vilket innebär att man kan ha en ensam hona under en längre tid och hux flux får den yngel så jag tror det är detta som hänt i ditt fall.
            Ok. Detta har jag nog läst om förut men hur pass lång tid kan det dröja?

            Det handlar om 2-3 månader. lite osäker men absolut inte under 2 månader, så hon har sparat på dem längen isåfall...

            Den taktiken verkar isåfall inte vara bra för arten då alla är missbildade till utseendet.

            Ska försöka fixa någon bild på dem också

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Martin85
              Ok. Detta har jag nog läst om förut men hur pass lång tid kan det dröja?

              Det handlar om 2-3 månader. lite osäker men absolut inte under 2 månader, så hon har sparat på dem längen isåfall...

              Den taktiken verkar isåfall inte vara bra för arten då alla är missbildade till utseendet.

              Ska försöka fixa någon bild på dem också
              Det KAN ju faktiskt vara frågan om en "riktig" hybrid, men eftersom de verkar missbildade som du säger så skulle jag nog inte fortsätta med denna "avel", troligtvis så är väl ynglen sterila också eftersom de inte väcker intresse från något håll. Skaffa en ny svärdbärarhane istället så honan får en ny "rätt" kavaljer. Lycka till!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...