Yngel!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    #31
    Bra det blev lite konstigt där ett tag.
    Katt +Fisk = Älskade

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #32
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Jag misstänkte att någon skulle tolka det så som du gör. Det var inte så jag menade.

      Vad jag menar är att det finns en hel del fiskarter i hobbyn som jag inte tycker kommer till sin rätt i ens de största av de standardakvarium som finns att köpa. Och då tänker jag inte på uppenbart olämpliga fiskarter som tex pangasius-mal utan arter som är helt accepterade, och säkerligen helt lagliga, i 500-litersakvarium tex vissa stora centralamerikanska ciklider. Jag tycker inte de är roliga att titta på i akvarier där deras revir utgör hela den tillgängliga ytan. Det är inte ett naturligt beteende även om fiskarna säkerligen trivs och är nöjda med att ingen äter upp deras yngel. Jag föredrar småfisk - även i stora kar. I mitt 720-liters är ingen fisk större än 10 cm.
      Sorry att jag missförstod dig där. Jag håller helt med dig! Det är inte omöjligt att man en vacker dag inser att de rekommendationer/lagar/regler om minimistorlek man har i dag är helt otillräckliga.

      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Men frågan om små fiskar i små kar är det område där lagens missriktade regler verkligen sätts på sin spets, så svara gärna på det om ni tycker det av princip alltid är fel med riktigt små akvarium.
      Jag tycker det är ett försök att förhindra de extremaste skräckexemplen. Tyvärr ligger det i lagens natur att vara generaliserande och generaliseringar resulterar i vissa fall i knasiga situationer.

      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Är lagen verkligen så stenhårt formulerad så att jag bryter mot lagen när jag har mina mycket små betta-yngel i ett 19-litersakvarium, som faktiskt är i största laget för att de ska kunna simma i mat så som vore optimalt?
      Nu är just betta splendens är en av de få arterna som har fått dispens av Jordbruksverket, så du kan vara lugn

      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Jag tänker inte låta mina små fiskyngel svälta ihjäl för att jag ska kunna följa lagen, om det nu är så den är skriven. Plötsligt fick jag ett starkt sug att plocka fram H.D. Thoreau ur bokhyllan...
      Yep! Thoreau var en smart snubbe. Jag tycker själv att civil olydnad kan vara berättigat ibland.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Ursprungligen postat av Lilla jag
        Det står i djurskyddslagen att ett akvarium inte bör vara mindre än 40 liter, men det är ju inte riktigt detsamma som att man absolut inte får. Eller hur tolkar ni det?
        Ett vanligt missförstånd. Att ordet bör används är för att det ska vara möjligt för myndigheter att ge dispens i vissa fall. Men för vanliga medborgare som du och jag är det 40 liter som gäller punkt.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        Arbetssätt...