Guppy får missfall??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vinter
    • August 2006
    • 248

    Guppy får missfall??

    Har en guppy hona som aldrig fått yngel, åtminstone inte hos mig. I affären gick honor och hanar i sepparata kar. Jag köpte henne i slutet av december och hon har hela tiden gått med en hane, men aldrig blivit befruktad.

    Men nu dom senaste två eller tre dagarna har hon sett lite dålig ut. Och idag såg jag ett litet rör i baken på henne. Så jag satte henne i yngelkassen för att kunna hålla koll på henne.

    Och nu ser jag iaf fyra romkorn i botten på kassen!?

    Dom liknar ingenting, bara en rund ljusgul boll med något vitt på kanten. Men denna vita klump ser inte ut som en fisk ens.

    Har sett yngel födas, för tidigt?, förut med en gul säck kvar. Dom överlever aldrig dock.

    Vad ska jag göra, avliva honan? Ge henne en till chans? Kan det vara hanen det var fel på?

    Denna hane som har gått tillsammans med honan har inte lyckats befrukta min andra hona heller, kanske jag ska tillägga.
    19L Räkor
    63L
    240L under uppstart
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Vinter
    Har en guppy hona som aldrig fått yngel, åtminstone inte hos mig. I affären gick honor och hanar i sepparata kar. Jag köpte henne i slutet av december och hon har hela tiden gått med en hane, men aldrig blivit befruktad.

    Men nu dom senaste två eller tre dagarna har hon sett lite dålig ut. Och idag såg jag ett litet rör i baken på henne. Så jag satte henne i yngelkassen för att kunna hålla koll på henne.

    Och nu ser jag iaf fyra romkorn i botten på kassen!?

    Dom liknar ingenting, bara en rund ljusgul boll med något vitt på kanten. Men denna vita klump ser inte ut som en fisk ens.

    Har sett yngel födas, för tidigt?, förut med en gul säck kvar. Dom överlever aldrig dock.

    Vad ska jag göra, avliva honan? Ge henne en till chans? Kan det vara hanen det var fel på?

    Denna hane som har gått tillsammans med honan har inte lyckats befrukta min andra hona heller, kanske jag ska tillägga.
    Din hane verkar vara steril, eller är det en hane med extremt långa fenor? Då kanske han inte "träffar rätt" när han skall befrukta honorna. Skaffa en ny pigg hane som kan det där.....

    Din hona har (antagligen) blivit stressad av att hamna i yngelkasen, och har säläppt ROMMEN för tidigt. Den har inte hunnit utvecklas till färdiga yngel ens. Det är alltid bättre med ett separat yngelakvarium eller att honan kan få föda fritt utan att stressas av flyttar hit och dit.

    Det är inte normalt med guppy som inte förökar sig, är du säker på att du inte har någon fisk i akvariet som ätit upp ynglen som fötts innan du hunnit se dem?

    Läs mer här:

    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Vinter
      • August 2006
      • 248

      #3
      Ja hanen hade långa fenor, men jag vet inte om dom var så pass långa så han inte kunde göra det han skulle

      Fast jag är ganska säker på att hon hade släppt rommen även om jag inte hade haft henne i kassen eftersom hon betedde sig som en hona som skulle föda och så hade hon röret framme.

      Jag har ett yngel akvarium, men just nu har jag andra fiskar däri så jag kunde inte ha i henne där.

      Jag kan inte vara 100 på att det inte blivit yngel, men ingen av honorna har varit tjocka. Jag har platy och kardinaltetror som sånna fall kan äta yngel, men det brukar alltid överleva nån, för jag har väldigt mycke gömställen.

      Nu har honan slutat med att släppa rom, tror jag, och hon verkar må bättre nu. Simmar omkring som vanligt. Har ett par unga guppy hanar som jag kan ha ner i samma kar så får vi se om det blir nåt om en månad.
      19L Räkor
      63L
      240L under uppstart

      Kommentar

      • XenOn
        • March 2008
        • 1008

        #4
        Nej!

        men nej nej nej!
        Det var inte rom du såg!
        En guppy föder levande ungar
        Så antingen är honan steril eller hanen :P
        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

        Kommentar

        • unbreake
          • January 2008
          • 32

          #5
          Om honan blivit stressad och äggen inte är färdigutvecklad när den kommer fram så kan det ju vara så att ynglen inte är redo att födas vilket ju då leder till missfall. Yngelkar är inget jag använder mig av just pga detta, plus att man kan begränsa antalet yngel, samt få ett naturligare urval där de svagaste blir fiskföda.

          Kommentar

          • Vinter
            • August 2006
            • 248

            #6
            XenOn: Jag är fullt medveten om att guppysar är levandefödare
            Vart skulle annars dessa korn kommit ifrån om inte från guppy honan? Hade inget annat djur i kassen, och dom var inte där innan. Jag tog bilder på det, ska se om jag får upp lite bilder.

            Använder inte heller kassen längre, men nu ville jag ha koll på henne eftersom hon såg dålig ut. Hade inte en aning om att hon skulle föda egentligen, hon såg ut precis som vanligt, hade inte fått plats några yngel i hennes mage.

            Hon upptädde sig inte stressat i kassen faktiskt. Det kanske inte betyder att hon inte va det, men hon såg lugn ut iaf.

            Men hur vanligt är det att en hona föder fram romkorn för att hon blir stressad?! Inte första gången hon såg en håv eller insidan av kassen. Måste vara en dålig hona, eller?
            19L Räkor
            63L
            240L under uppstart

            Kommentar

            • Vinter
              • August 2006
              • 248

              #7
              Länk till en bild.

              Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
              19L Räkor
              63L
              240L under uppstart

              Kommentar

              Arbetssätt...