Guppy vs. guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    Guppy vs. guppy

    Är det svårare att få Endlers guppy att yngla? Jag vill gärna höra för och nackdelar med vanlig guppy och endlers guppy.

    Jag såg gula guppy i en zooaffär för ett par veckor sedan. De var helt brandgula över hela kroppen. Är detta någon slags framavlad färgart? Är den i så fall klenare än vanliga guppy?

    /malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare
  • ize
    • May 2004
    • 612

    #2
    Endlers guppy och "vanliga" sk praktguppy är lika lätta att få att yngla, det som kan variera är storleken på kullarna. Det räcker med en hane och en eller gärna flera honor för varje hane så är du igång . En nackdel med praktguppys är att de gärna tar sina egna yngel som ett litet tillskott i dieten, vilket endlers sällan gör (jag har dock sett det hända.)

    De olika färg- och fenformerna man kan se på praktguppies är framavlade allihop, endlern är väl den sort som numera är mest lik orginalguppyn. Många endlers som säljs som "renrasiga" av okunniga/oseriösa/missledda människor är dock i själva verket korsningar mellan endler och praktguppy utan att det syns på just den individen. Ovanligt starka färger och stora fenor är ett tecken på att endlern du tittar på är just en korsning.

    Färgerna säger inget generellt om härdigheten/klenheten på fisken utan är just bara en färgvariant. Sen kan man ju diskutera om t ex fenstorleken är hälsosam för den enskilda fisken men det ger ingen hint om eventuell klenhet.
    Senast redigerad av ize; 18 February 2008, 09:08.
    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

    Amor vincit omnia

    Kommentar

    • malu
      • February 2008
      • 127

      #3
      Tack för ett väldigt bra och utömmande svar!

      Men nu börjar jag fundera; När jag hade igång akvariet senast så hade vi en hel del guppy. Från början bara ett fåtal praktguppy som var ganska stora och tråkiga i färgen (blå, röd) med stora fenor. De ynglade som galningar och många överlevde tillslut hade vårt guppybestånd ändrat färger och form, de var mindre och mer färglada i neonfärger. Många hanar hade fina stjärtfenor med spjut (som ingen utav de första hade haft). Nu undrar jag om det kan ha funnits lite endlers i blodet hos de första guppysarna som gjorde att avkommorna blev så fina efter lite avling? (helt naturlig, utan ihopparning)

      /malu
      -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

      Kommentar

      • ize
        • May 2004
        • 612

        #4
        Man kan säga att alla guppys har endlersblod i ådrorna, eller rättare sagt de har orginalguppyns blod i ådrorna. Endlers räknas som en vildform av guppy i vissa läger, som egen art i andra och förr eller senare kommer väl någon sida segra. Orginalguppyn såg dock mer ut som en endler, även om jag vill minnas att hanarna jag hade i slutet av 80-talet inte hade endlersens neonfärger och inte heller var honorna så ljusa. Det kan iofs vara minnet som spelar mig ett spratt.

        I tidernas begynnelse så fanns det inga praktguppies men eftersom det förekom spontana mutationer hos fiskarna tog människan vara på dessa fiskar och förstärkte deras extrema egenskaper genom en selektiv avel. Det är så dagens praktguppy kommit till. Vad som sedan är vackrast, endler eller praktisarna .. tja.. smaken är som baken Jag gillar båda, den ena för dess ursprunglighets skull, den andra för bredden i de underbara färgerna och formerna.

        Det händer ganska ofta i djurvärlden att hårt/selektivt avlade grupper går tillbaka till grundutseendet när de får föröka sig fritt utan styrning. Det kan ta ett antal generationer men förr eller senare händer det. Jämför t ex de gråa vildkaninerna på Gotland som ursprungligen härstammar ifrån utsläppta svartvita sommarkaniner eller Amerikas ponnyliknande mustanger som härstammade från conquistadorernas stridshästar. Förfäderna var alla hårt avlade för en eller annan egenskap men avkomman har blivit mer och mer "vild" med tiden. Jag sätter "vild" inom citationstecken eftersom jag anser att t ex en äkta vildhäst är en häst vars förfäder aldrig varit utsatt för annan selektion än vad naturen själv har gjort i form av svält och liknande.

        Sålänge en mutation inte ger en tydlig överlevnadsfördel för individen kommer alltid grundformen att komma tillbaka, överlevnad=> många potentiella ungar=> starkare gener än artfränder i samma generation=> seger i evolutionens gatlopp

        Jag skulle tro att det är det som hände med dina fiskar, färgen var i sig inte längre en fördel för fiskarnas överlevnad (du matade alla lika mycket) utan kanske snarare en liten nackdel då storlek och färgstyrka kostar mer energi att upprätthålla. Kostar det energi att bara leva måste man ta kostnaden någon annanstans, till exempel i förökningssammanhang, och därmed konkurreras de praktfulla generna ut så småningom.

        Även om dina fiskar såg ut som endlers så är det viktigt att komma ihåg att de inte var renrasiga utan faktiskt en praktguppykorsning, och därmed skulle ha märkts som sådana om du hade fått för dig att sälja dem. Det är fruktansvärt frustrerande om man söker att tillföra lite nytt blod till sin endlersgrupp, man köper vad man tror är en renrasig endler och så kommer det flaggfenor och andra ovälkomna gener in i ens långa arbete.

        Pysslar man med sådan (extrem?) avel så kan det handla om år av arbete som förstörs eller sinkas (honorna har ju förrådsbefruktning så det kan ta 4-5 kullar av ovälkomna yngel innan hon kan användas i linjeavel igen).
        Senast redigerad av ize; 18 February 2008, 10:48.
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

        Amor vincit omnia

        Kommentar

        • malu
          • February 2008
          • 127

          #5
          Tack igen! De här fiskarna finns inte längre, det var många år sedan detta hände. Men jag tror inte att de skulle ha kunnat förväxlas med endlers ändå, de var nog större än så. Jag kanske skulle ha behållt dem ändå, de var så speciella (tror jag i alla fall) och fina.

          Jag får fortsätta att fundera på vad jag ska välja, praktguppy eller endlers guppy...

          malu
          -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #6
            Np Man kan ju skaffa ett till akvarium och skaffa båda så man slipper välja
            Editerade lite i ovanstående också..
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            • Sannstrom
              • August 2007
              • 211

              #7
              Undrar bara om endels guppy kan para sig med platy?
              70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
              Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
              Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

              Kommentar

              • ize
                • May 2004
                • 612

                #8
                De försöker nog gärna men jag tror inte att det blir så livskraftiga yngel om det nu blir yngel öht..
                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                Amor vincit omnia

                Kommentar

                • malu
                  • February 2008
                  • 127

                  #9
                  Om man har både endlers och praktguppy i samma akvarium kommer de vilja para sig med varandra då? (antar det?)
                  -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                  Kommentar

                  • ize
                    • May 2004
                    • 612

                    #10
                    Jepp, det kommer de och du kommer få massor av intressanta färg och fenkombinationer, vissa mer lyckade än andra
                    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                    Amor vincit omnia

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      blir förrvirrad på detta.

                      prakt guppy och guppy är det samma sort?
                      för jag har någ inte hört ordet prakt guppy förrut.

                      Kommentar

                      • malu
                        • February 2008
                        • 127

                        #12
                        De som vi kallar för guppy brukar vara praktguppy som är de stora framavlade varianterna med stora fenor. Endlers är mindre och mer "original"-guppy.
                        -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          jo endlers det vet jag, de är mkt annorlunda än vanlig guppy, då vet jag det prakt guppy = vanlig gubby

                          Kommentar

                          • elinj
                            • July 2007
                            • 1100

                            #14
                            har både två i ett kar , har inte haft endlerna så länge men det har redan blivit korsning. det syns för frampartiet är en endlers och bakfenan är liten men större än endlers brukar vara.

                            de är inte fullvuxna än

                            Kommentar

                            Arbetssätt...