Hur växer platy yngel bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    #16
    HAlde ett platy o två palettyngel i mitt yngelkar fisk dock ett tillskått och ville släppa ner dem i det stora och då var dom nästan 2 centimeter platy klarade sig i 1 da sedan va den borta men när jag mata de så jagage tigerbarberna den så att den var helt utmattad det är nog matgrejen som är problemet
    Katt +Fisk = Älskade

    Kommentar

    • Sannstrom
      • August 2007
      • 211

      #17
      oj! har helt glömt bort att kolla min tråd, vad många svar jag har fått den sista veckan! tack!!!!

      Har nu fått en hel del växter av ansjo så fler yngel borde överleva. jag vet inte riktigt vattenkvaliten, det är väll rätt dyrt med såna tester att köpa? men den är bra, det vet jag. inte farlig för fiskarna eller så.

      jaa, yngelerna behöver lite mer utrymme, men har tyvärr inte det om dom inte vill vara i akvariumet.

      massor med mat, ja dom senarst 2½ veckorna har jag matat 2-3 ggr om dagen med smulat flingfoder (fast med mer näring, special) och dom har växt typ 2-3 mm !

      funderar på att släppa över någon eller några till det stora akvariumet, men jag har jobbat aldeles för hårt och länge för att låta någon bebis stryka med nu efter typ 14 veckor!!!!!!

      men hur kan man mata yngel i akvariumet utan att dom andra fiskarna är där och käkar upp maten? risken är att ynglerna stryker med då också!

      mitt vatten i det stora akvariumet är ca 24 grader C, yngel akvariumet runt 21-22 C. Kan inte höja för jag har ingen doppvärmare, men så fort jag gör rent tar jag lite varmare än fingervarm för dem.

      sov gott!
      70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
      Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
      Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

      Kommentar

      • Sannstrom
        • August 2007
        • 211

        #18
        vill även säga att mitt största yngel är ca 1½ cm och tror inte dem andra kan käka upp den. men den är grå och udda, så jag vill inte att han ska stryka med!!! och dom andra fiskarna kan väll typ jaga honom så att han dör av skräck eller att han inte får mat??
        70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
        Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
        Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

        Kommentar

        • Sannstrom
          • August 2007
          • 211

          #19
          någon som kan svara på min fråga??
          70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
          Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
          Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #20
            Ursprungligen postat av Sannstrom
            vill även säga att mitt största yngel är ca 1½ cm och tror inte dem andra kan käka upp den. men den är grå och udda, så jag vill inte att han ska stryka med!!! och dom andra fiskarna kan väll typ jaga honom så att han dör av skräck eller att han inte får mat??
            Jag och säkert ingen annan här vågar gissa om ditt yngel kommer att bli uppätet... Om den största fisken du har är platy så tror jag inte att den kan bli uppäten men det vågar man ju inte säga.. Tänk om den blir det... Om den är livskraftig så lär den klara både skräck och matjakt men inte om det är ett svagt exemplar..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Sannstrom
              • August 2007
              • 211

              #21
              men ser rätt "tuff" ut. Inte mesig eller så, är alltid framme. jag har dem fiskarna som står nedan i min signatur. Har fått en del växter av ansjo, så jag hoppas på fler gömställen. rätt mycket flytväxter har jag också. Jag har tittat och kan inte vara riktigt säker på om den går in i gurami hanen mun eller inte. Ska ta ett kort på den och lägga ut så alla kan se hur stor den är. Ska få med linjalen brevid också då.. Men den måste bara överleva, det har jag bestämt.
              Senast redigerad av Sannstrom; 06 March 2008, 16:14.
              70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
              Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
              Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

              Kommentar

              Arbetssätt...