en liten fråga om corall platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #16
    Ursprungligen postat av tummen
    De honor du köpte KAN helt enkelt varit gamla, svårt att veta hur gammal fisken är i affärerna. Att just Korallplaty skulle vara känsligare än andra tror jag inte på, andra har berättat om motsatsen här på z-pet. Korallplaty brukar dock/skall vara vara LITE mindre än andra varianter av platy, och platy yngel i sin tur är lite mindre än svärdbäraryngel, därför blir de naturligtvis lite "känsligare"/svårare att föda upp, eftersom de har mindre mun och växer lite långsammare i början. Däremot är de mycket bättre sällskap till guppy, speciellt i ett mindre akvarium, eftersom de som vuxna inte blir lika stora som en svärdbärare och har ett BETYDLIGT lugnare beteende.

    Lycka till med komplettering av din platygrupp, köp många honor nästa gång så är du snart igång med en egen självreproducerande grupp. Jag tycker nog att du skulle testa med ett gäng korallishonor igen.....oftast är det snyggast medmånga individer av samma variant.
    Jag frågar alltid på affären hur gamla de är och de har nyliggen blivt könsmogna när jag köper dom. dom sätter i dom i karet innan.
    Men inliggt dig ska de inte vara så känsliga?
    men hur många honor och hanar ska jag chansa på då?

    Kommentar

    • LadyM
      • December 2007
      • 96

      #17
      Vi köpte en tuff (enligt mig) variant av platysar häromdagen. honorna är jätteljusa med rosa/röda ränder Hanen är lite mörkare men samma still. Ser ut som små polkagrisar simmar omkring i akvariet

      Kommentar

      • pontulf
        • November 2007
        • 480

        #18
        Köpte 5 panda platy härm dagen jäkligt fina vit svarta är dom.

        Har inte haft dom så länge men dom verkar trivas.

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #19
          men en liten konstig fråga, har två olika hanar av platy i karet, en corall och en som är orange/svart med svarta prickar.
          Skulle dom kunna para sig med en annan hona av platy sorten, vet inte riktigt om det går, men jag har för mig att det har pratats mycket om det. Att de korsar sig och håller på.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            De kommer att korsa sig.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av elinj
              men en liten konstig fråga, har två olika hanar av platy i karet, en corall och en som är orange/svart med svarta prickar.
              Skulle dom kunna para sig med en annan hona av platy sorten, vet inte riktigt om det går, men jag har för mig att det har pratats mycket om det. Att de korsar sig och håller på.
              Eftersom att alla varianter av platy egentligen är en och samma art (eller egentligen hybrider mellan två olika platyarter och svärdbärare) så kommer de korsa sig, och du kommer se fler och fler färgvarianter ju längre tiden går....grattis till din nya hobby: "gissa ynglens färg".
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #22
                jag har ju många svärdbärare skulle även dom kunna korsa sig med platyn.

                jo det är alltid roligt att se vilken mina guppyn får för färger. eller otrogliga färger kan det bli.
                Mina svärdbärare får alltid sin vanliga färg neon/ orange.
                platy har aldrig fått några.

                Kommentar

                Arbetssätt...