en liten fråga om corall platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    en liten fråga om corall platy

    jag köpte för ca en månad sedan 3 st corall platy, 2 honor och 1 hane.
    Under denna vecka dog mina honor, så det är bara hanen kvar.
    ph ligger jätte bra.
    Vad kan problemet vara?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du kollat andra vattenvärden i karet?
    Hur länge har det varit igång?
    Är det annan fisk i karet?
    Hur stort kar?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      karet är 200l, och det finns guppy,endlers guppy, svärdbärare, anscitrus malar, pakistan botia, dvärgklogroda.
      Karet har varit igång ca ett halvår,
      nej jag har inte kollat andra världen, vilka världen bör jag ta isåna fall?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nitrit tex, men har karet varit igång såpass länge och du har annan fisk i det så är det säkert lugnt på nitritfronten.
        Jag skulle tro att det bara är tillfälligheter att de dog, men även enligt mina erfarenheter är korallplaty lite knivigare att hålla än andra sorters platy och varför det är så har jag inte en aning om.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          nitrit var inget fel på heller. det var jätte fint gul färg, har dropp test.
          ok,, då är de lite känsligare än andra

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Vi säger det så länge tills någon annan har något att invända.
            Prova att köpa en annan sorts platy nästa gång och se om de klara sig bättre i karet tillsammans med korallhanen.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Har faktiskt samma erfarenhet; korallplaty är svårare än andra. Det är därför mitt fd korallplatypalats i köket numera är ett sunsetplatypalats...
              Jag har ingen aning om varför, men om vi är flera som konstaterar detsamma så är det kanske riktigt? Kan det vara odlingen? Mina korallplaty har för övrigt blivit mycket mindre än andra sorters platy.
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                det är tråkigt om det skulle stämma att de är känsligare än andra platyn. För de är ju så vakra och de lyser upp karet.

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  vad för platy kan ni rekomendera,, corall var de första platy som jag någsin har köpt.
                  Så det kan kanske vara några enkla, men ändå fin till färgen

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Wagtailplaty ser inte så illa ut och skiljer sig inte så mycket från korallplatyn mer än att de är lite större och har svart fenor.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Anna_mvb
                      • September 2007
                      • 436

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Wagtailplaty ser inte så illa ut och skiljer sig inte så mycket från korallplatyn mer än att de är lite större och har svart fenor.
                      http://sv.wikipedia.org/wiki/Platy
                      De ser ut som några av mina svärdbäraryngel
                      Men de är väl korsade för att få bättre storlek etc, eller hur?

                      Jag hade sunsetplatys, en hane och två små honor. Han mådde bra i ca två veckor. Sedan började han gömma sig och kom fram bara till maten. Han kanske var stressad av svärdbärar hanen?

                      Och så en dag var han död. Sedan försvann en av honnorna och den andra tynnade liksom bort.

                      Alla andra fiskar mår bra, yngel växer (kommer nya hela tiden). Det kanske beror på vilka fiskar man får i butiken?

                      Anna

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det gör nog ofta det och det är även svårt att veta var fiskan är odlad.
                        Platy är lite svårare än tex svärdbärare och då även att det skiljer sig mellan "sorterna" av platy med, trots att de kan drabbas av samma sjukdomar.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          jag fick två kullar men alla dog, fast jag hade bra med gömställen (växter)
                          fina buskar av olika växter. Där jag ser att många små yngel simmar in i, och det är väldigt svårt för vuxna att komma in.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            De honor du köpte KAN helt enkelt varit gamla, svårt att veta hur gammal fisken är i affärerna. Att just Korallplaty skulle vara känsligare än andra tror jag inte på, andra har berättat om motsatsen här på z-pet. Korallplaty brukar dock/skall vara vara LITE mindre än andra varianter av platy, och platy yngel i sin tur är lite mindre än svärdbäraryngel, därför blir de naturligtvis lite "känsligare"/svårare att föda upp, eftersom de har mindre mun och växer lite långsammare i början. Däremot är de mycket bättre sällskap till guppy, speciellt i ett mindre akvarium, eftersom de som vuxna inte blir lika stora som en svärdbärare och har ett BETYDLIGT lugnare beteende.

                            Lycka till med komplettering av din platygrupp, köp många honor nästa gång så är du snart igång med en egen självreproducerande grupp. Jag tycker nog att du skulle testa med ett gäng korallishonor igen.....oftast är det snyggast medmånga individer av samma variant.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Anna_mvb
                              De ser ut som några av mina svärdbäraryngel
                              Men de är väl korsade för att få bättre storlek etc, eller hur?

                              Jag hade sunsetplatys, en hane och två små honor. Han mådde bra i ca två veckor. Sedan började han gömma sig och kom fram bara till maten. Han kanske var stressad av svärdbärar hanen?

                              Och så en dag var han död. Sedan försvann en av honnorna och den andra tynnade liksom bort.

                              Alla andra fiskar mår bra, yngel växer (kommer nya hela tiden). Det kanske beror på vilka fiskar man får i butiken?

                              Anna
                              Platy och svärdbärare är korsade för att föra över färg och fenanlag mellan arterna. Jag har skrivit mycket om detta tidigare, försök med att söka i forumet på t.ex "X. hybridis", det har jag kallat dem för tidigare, eller på "korsa" eller liknande ord.


                              Svärdbärarhanen tog nog helt enkelt över honorna och stressade ihjäl platyhanen, han hade aldrig någon chans att hävda sig mot den betydligt tuffare svärdbärarhanen. Av detta lär man sig att man bör satsa på antingen platy eller svärdbärare. Färgmässigt går det att få tag i (i stort sett) alla färger hos båda arterna. Därför kan man nöja sig med en art. Lämpligen platy i mindre akvarier och svärdbärare i större sällskapsakvarier.
                              Senast redigerad av tummen; 15 February 2008, 22:42.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...