Levandefödare i cykelkorg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #46
    Ursprungligen postat av MaxB
    Jag var nere i min lokala zoo-shop idag för att förbereda några Tanganyika-yngelkar, jag skall ju bli Kungl. Hovleverantör av bla.a. J. Marlieri-yngel till affären.
    Jag kollade in deras odlingskar för Guppy, Platy, Svärdbärare och Black Molly med flera. Killen där hade helt sonika placerat/hängt cykelkorgar i burkarna. Korgarna är rejält tilltagna, svarta i färgen och ganska finmaskiga så att bara ynglen kan simma igenom.
    Han har 1-2 hanar och 5-6 honor i varje korg - och jävlar vad med yngel det simmade i det övriga karet. Det helt enkelt kryllade i varje burk.
    Cykelkorgsidén kan ju med all säkerhet inte vara ny, utan har med all sannolikhet nyttjats förr - men det såg så jädra enkelt och rätt ut, så jag tänkte bara skriva en blänkare om det här. Jag ser ju ganska ofta att det är folk som undrar hur de skall få sina yngel att överleva, och många som vill driva upp sina yngel.
    En cykelkorg i baljan kanske kan vara en lösning!
    Jag har sett en liknande lösning hos en proffsodlare förut, han tillverkade "korgar" av plastnät och hängde i dessa i en "ram" av blompinnar som vilade på kanten av akvariet, sedan flyttades korgen mellan olika 100-liters kar i tur och ordning när det var "tillräckligt" med yngel som fötts. Han hade lite större odligsgrupper, kanske 10-12 individer i varje grupp, om vi nu pratar om levandefödare.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #47
      Ursprungligen postat av Sannstrom
      Går tillbaka till ämnet om levandefödande i cyckelkorg då om det är OK?

      Ähum, undrar bara... Om jag vill ha en del bebisar i mitt 70l fast inte bara vill ha platysar i en cyckelkorg då da?

      Har liksom dvärggurami, malar, grodor, kejsartetror, humlefisk och eldstjärt?

      Om jag har platysarna i cyckelkorgen så kommer dom andra att köpa upp ynglerna?
      Och min ena platy fick yngel för ca 12½ veckor sedan, sen har ingen mera fått :S
      Kan det vara guramisarna som käkar upp dom? Har en del växter, både i ytan och på botten...?
      De har ätit fullvärdigt foder allihop, var så säker! och har du korgmetoden så blir det än värre tro mig!
      Skall man använda "korgmetoden" så måste akvariet vara tomt på annan fosk, förutom att man eventuellt också kan odla ancistrus på botten av karet.....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • ize
        • May 2004
        • 612

        #48
        Hittade på en alldeles mycket bättre lösning än ovanstående. Håll utkik i Projekt så kommer det en beskrivning när det testats ordentligt (och funkar det inte så kommer det en beskrivning av den ändå.. men med känt resultat)
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

        Amor vincit omnia

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #49
          Mycket växter är LiiiiiiiTE smyggare än cykekorgar....
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Palettcikliden
            • December 2007
            • 22

            #50
            Ursprungligen postat av MaxB
            Jag var nere i min lokala zoo-shop idag för att förbereda några Tanganyika-yngelkar, jag skall ju bli Kungl. Hovleverantör av bla.a. J. Marlieri-yngel till affären.
            Jag kollade in deras odlingskar för Guppy, Platy, Svärdbärare och Black Molly med flera. Killen där hade helt sonika placerat/hängt cykelkorgar i burkarna. Korgarna är rejält tilltagna, svarta i färgen och ganska finmaskiga så att bara ynglen kan simma igenom.
            Han har 1-2 hanar och 5-6 honor i varje korg - och jävlar vad med yngel det simmade i det övriga karet. Det helt enkelt kryllade i varje burk.
            Cykelkorgsidén kan ju med all säkerhet inte vara ny, utan har med all sannolikhet nyttjats förr - men det såg så jädra enkelt och rätt ut, så jag tänkte bara skriva en blänkare om det här. Jag ser ju ganska ofta att det är folk som undrar hur de skall få sina yngel att överleva, och många som vill driva upp sina yngel.
            En cykelkorg i baljan kanske kan vara en lösning!
            det är ju en rätt smart idé

            www.haf.info.se

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #51
              Ursprungligen postat av MattiasL
              Mycket växter är LiiiiiiiTE smyggare än cykekorgar....
              Men ibland hjälper inte mycket växter och då får man ta till mer drastiska metoder...
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              Arbetssätt...