Levandefödare i cykelkorg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Levandefödare i cykelkorg

    Jag var nere i min lokala zoo-shop idag för att förbereda några Tanganyika-yngelkar, jag skall ju bli Kungl. Hovleverantör av bla.a. J. Marlieri-yngel till affären.
    Jag kollade in deras odlingskar för Guppy, Platy, Svärdbärare och Black Molly med flera. Killen där hade helt sonika placerat/hängt cykelkorgar i burkarna. Korgarna är rejält tilltagna, svarta i färgen och ganska finmaskiga så att bara ynglen kan simma igenom.
    Han har 1-2 hanar och 5-6 honor i varje korg - och jävlar vad med yngel det simmade i det övriga karet. Det helt enkelt kryllade i varje burk.
    Cykelkorgsidén kan ju med all säkerhet inte vara ny, utan har med all sannolikhet nyttjats förr - men det såg så jädra enkelt och rätt ut, så jag tänkte bara skriva en blänkare om det här. Jag ser ju ganska ofta att det är folk som undrar hur de skall få sina yngel att överleva, och många som vill driva upp sina yngel.
    En cykelkorg i baljan kanske kan vara en lösning!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bara cykeln lämnas utanför!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Bara cykeln lämnas utanför!

      Hahaha! du é la för go! Nja, styret och ringklockan kan få vara i också - så att det blir styrfart i karet och att de kan ringa i klockan när det är matdags.
      I slutet på december kan man med fördel slänga i ett av hjulen också, så att det blir lite hjulstämning!

      Men, allvarligt talat, idén verkar rätt fiffig, eller hur?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det kan jag hålla med om, och jag har inte ens haft den tanken i dessa banor.
        Kan man intte fixa någon omvänd effekt så alla yngel som är ute i karet simmar tillbaka till cykelkorgen med? Det skulle jag behöva....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Hur stort var odlingsakvariet ifråga?
          Och hur stora var "cykelkorgarna"?
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Hur stort var odlingsakvariet ifråga?
            Och hur stora var "cykelkorgarna"?
            De såg ut att vara i 100-literklassen, ganska djupa dock, så kanske några liter mer.
            Cykelkorgarna är vanliga standardkorgar, som jag kunde se 25x30 eller något i den stilen. Han hade häktat på dom på kortsidorna. Föräldrarna har bra spejs att simma på och det såg inte "ihopträngt" ut.
            Det kanske inte är det snyggaste man kan se i ett kar, men det verkar ju otroligt effektivt, om man just är ute efter att dra upp yngel.

            För min egen del tänker jag inte ens på guppy-yngel. Jag har ju en grupp Endlers i mitt 600-litare, tillsammans med bla.a. en jädra massa tetror - och mina guppys blir bara fler och fler hela tiden. Men, som sagt, jag ser ju här på forumet att många har bekymmer med yngelkassar o.dyl. så det här kan ju vara en idé - åtminstone för något större kar.

            Annars kan man ju köpa något finmaskigt nät, där maskorna är lagom stora för ynglen att simma igenom när de är nyfödda, och böja till en lagom kasse och hänga i karet!

            Nåväl, den här idén är ju långt ifrån ny, men jag tänkte på alla dom som har bryderi med tajtare nätkassar där föräldrarna käkar upp sina nyfödda direkt.

            Kommentar

            • thues
              • May 2006
              • 219

              #7
              Klart bedre end födekasser - og roligt fundet på :-)
              Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
              http://www.poecilia.org
              ---
              - Den, der spørger, er kun dum én gang -
              den, der ikke spørger, er dum hele livet

              Kommentar

              • danneregner
                • October 2006
                • 1347

                #8
                jaha du max kanske skulle funka för dina endlers, kanske för dom "svarta" också.
                Diskus

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av danneregner
                  jaha du max kanske skulle funka för dina endlers, kanske för dom "svarta" också.

                  Ja, Endlersarna behöver ingen cykelkorg, det kan jag garantera, och de svarta skall det nog bli fler av vad det lider - ett par rappa Mollyboys där bara så är saken biff!

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    #10
                    här e de tvärt om
                    Diskus

                    Kommentar

                    • ize
                      • May 2004
                      • 612

                      #11
                      mmm..här med... det är nästan så jag funderar på att göra mig av med fantomtetrorna så några yngel överlever. De är t o m svåra på ancistrusarna i centimeterstorlek! *mummel*
                      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                      Amor vincit omnia

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Danne och Ize! Trist att inga yngel överlever hos er
                        Men några flytväxter på ytan kanske kan göra susen? Själv har jag en stor valisneria i ena hörnet med många lååååååååånga blad som ringlar sig runt på ytan. Där uppe bland det gröna slingrande virrvarret finns hur många små Endlersyngel som helst - och de mycket rappa Rosentetrorna går inte dit upp så ofta och kollar läget.
                        Lite "murrig" växtlighet i karet för övrigt hjälper nog också till för att skydda de små!

                        När jag fick de pyttesmå Endlersguppysarna av Ansjo tänkte jag att Discusarna och tetrorna skulle göra processen kort - men, tvärtom, de blir bara fler och fler...
                        Och nu har jag tydligen (av ett härligt misstag) Black Mollys i karet också - riktigt kul faktiskt!

                        Kommentar

                        • ize
                          • May 2004
                          • 612

                          #13
                          Ursprungligen postat av MaxB
                          Danne och Ize! Trist att inga yngel överlever hos er
                          Men några flytväxter på ytan kanske kan göra susen? Själv har jag en stor valisneria i ena hörnet med många lååååååååånga blad som ringlar sig runt på ytan. Där uppe bland det gröna slingrande virrvarret finns hur många små Endlersyngel som helst - och de mycket rappa Rosentetrorna går inte dit upp så ofta och kollar läget.
                          Lite "murrig" växtlighet i karet för övrigt hjälper nog också till för att skydda de små!

                          När jag fick de pyttesmå Endlersguppysarna av Ansjo tänkte jag att Discusarna och tetrorna skulle göra processen kort - men, tvärtom, de blir bara fler och fler...
                          Och nu har jag tydligen (av ett härligt misstag) Black Mollys i karet också - riktigt kul faktiskt!
                          Heh.. jag har både frogbite, andmat(må den brinna på ett varmt ställe *pyyyys*) och lösflytande ruggar av polysperma över mer polysperma och en handbollsstor rugge javamossa. Den kombinationen bildar en mycket tät växtlighetsmassa i 1/4 av karet men inte fan överlever ynglena för det?

                          Jag har t o m sett en fantomtetrahanne förfölja en smälltjock guppyhona in i javamossan och andra patrullera utanför som några jäkla lägerkommendanter bara för att få en smakbit när hon föder. Av mina praktguppyfödslar har EN(1) hona överlevt, inga andra. Men hon är snygg hon (och snabb tydligen)

                          Nu har jag dock endlers i ett tetrafritt kar och har ibland lagt över lite överskott i det stora karet. Av dessa har bara två yngel överlevt, en hanne som fick hoppa tillbaka till orginalkaret(vill inte riskera att han befruktar praktguppyna) och en hona som fått gå kvar.

                          .. Jag tror jag får börja omvärdera min darwinistiska syn på guppyavel för i den här takten kommer föräldrarna dö innan de hinner får upp yngel som kan ta deras plats i världsalltet...
                          Senast redigerad av ize; 14 February 2008, 10:14.
                          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                          Amor vincit omnia

                          Kommentar

                          • harbard
                            • July 2002
                            • 1085

                            #14
                            Dansk gör-det-själv-cykelkorg: http://www.danskguppyklub.dk/article.asp?DocumentID=37
                            <<<(^:>*
                            Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                            Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av harbard
                              Dansk gör-det-själv-cykelkorg: http://www.danskguppyklub.dk/article.asp?DocumentID=37
                              <<<(^:>*

                              Javisst! Det där ser ju hur käckt ut som helst! En sådan lösning måste ju vara perfekt för dom som vill dra upp lite yngel och har problem med att föräldrarna äter upp ynglen.
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 February 2008, 12:19.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...