Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Hans & Greta
    Hej,




    Tänkte höra hur ni gör med alla yngel från era Endler? Jag har ca tjugo yngel, två kullar och nu är ytterligare en hona på gång att få yngel. Det blir väldigt många fiskar.



    Den äldsta kullen är ca en månad gamla. Jag kan inte se skillnad på hona eller hane än. När kan man det? Undrar också lite om när ynglen blir könsmogna? Jag vill ju gärna ha kvar dem tills jag ser hur färgerna utvecklas.

    Jag har läst hela tråden och vet att det råder lite delade meningar om könsmognaden.
    Hej, nu kanske de har börjat färga ut? Annars gör de säkert det snart.

    Hade under många år problem med att mina guppy bara dog ”utan anledning”, men naturligtvis var det inte så; de hade drabbats av Neonsjuka!
    Speciellt nyköpta fiskar bara dog efter någon vecka. För er som inte vet så ser neonsjuka ut så här; kroppen, främst bakkroppen, ”vitnar” i köttet och ger intryck av att stelna till, de ser också allmänt ”vissna ut” och dör snabbt. På ynglen märker man knappt av det vitnade köttet, de hinner dö innan det syns. Även de som inte dör verkar bära på sjukdomen och blir inte så långlivade, det är nog därför nyköpta fiskar drabbas ”direkt”....Visste inte då att det kunde ske, men efter ett halvår ”guppyfritt” i akvariet så startade jag om med gott resultat; det kryllar av yngel och framtiden ser ljus ut!

    Lämna en kommentar:


  • Hans & Greta
    svarade
    Hej,




    Tänkte höra hur ni gör med alla yngel från era Endler? Jag har ca tjugo yngel, två kullar och nu är ytterligare en hona på gång att få yngel. Det blir väldigt många fiskar.



    Den äldsta kullen är ca en månad gamla. Jag kan inte se skillnad på hona eller hane än. När kan man det? Undrar också lite om när ynglen blir könsmogna? Jag vill ju gärna ha kvar dem tills jag ser hur färgerna utvecklas.

    Jag har läst hela tråden och vet att det råder lite delade meningar om könsmognaden.
    Senast redigerad av Hans & Greta; 23 October 2019, 21:21.

    Lämna en kommentar:


  • Jenny_E
    svarade
    Ursprungligen postat av Hans & Greta
    Jag har precis fått min första kull Endler. Nu verkar ytterligare en hona vara på gång. Låter ni alla vara kvar i samma kar eller flyttar ni dem efter nån månad?
    Jag låter alla vara kvar. Försöker ge bort några när det blir överbefolkat.

    Lämna en kommentar:


  • Hans & Greta
    svarade
    Jag har precis fått min första kull Endler. Nu verkar ytterligare en hona vara på gång. Låter ni alla vara kvar i samma kar eller flyttar ni dem efter nån månad?

    Lämna en kommentar:


  • Jenny_E
    svarade
    Håller på att läsa igenom tråden från början men skriver under tiden.
    Har haft guppy under större delen av livet, och sen i våras är jag igång igen efter några års akvarieuppehåll. Guppyna fick en given plats. I dagsläget håller kull 2 (efter lite missöde med glupskt sällskap i akvariet som nu är omplacerade) på att färga ut och det är så spännande! Min plan är att få så stor variation som möjligt i princip. Blir spännande att se vad det ger.
    Jag undrar om det inte åtminstone delvis kan vara alla guppy som triggade igång mitt avelsintresse överlag.

    Lämna en kommentar:


  • Spagh1i
    svarade
    Ursprungligen postat av BlueFizz
    Mitt tidigaste minne av guppys var när jag var ca 6 år gammal och min äldre bror hade två akvarium. Det ena var ett litet äldre kar av grönmålad järn? Och kittat glas. Där fanns det guppys i mängder. Röda dubbelsvärd mm.

    I 14 års åldern hade jag ett 320 kar som jag fick i födelsedagspresent. Där hade jag några apistogamma, nått stim med tetror, och en del guppys. När jag flyttade hemifrån kunde detta kar inte flytta med.

    När jag var i 30 års åldern var jag hyfsad aktiv med flera akvarier. Främst guppys och killies. Men dubbelt arbete och stor familj, många barn, gjorde att tiden inte räkte till. För att hinna med livet fick fiskarna flytta.

    Nu i 50 års åldern är familjelivet inte lika hektiskt. Barn utflugna och arbetslivet inte lika intensivt. Hälsan har börjat vackla och jag spenderar mycket tid hemma.

    Så nu finns tankar på att dra igång några burkar igen. Guppys och kanske någon annan liten ungfödare. Kanske någon killis igen oxå. Men hur ser utbudet ut i vårt avlånga land nu för tiden? Det känns som om akvariehobbyn inte är lika stor som den en gång var? Så var hittar man bra utbud nu för tiden?
    Mitt livsflöde påminner om ditt livsflöde, dock befinner jag mig i karriär- och småbarnsperioden. Nästan att man längtar till vacklande hälsa och lugn och ro hemma!

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Sent svar men ändå:
    Det bästa stället att hitta kul guppy på är enligt mig att gå på akvarieauktion!
    du skriver inte var du bor, men har du hyfsat nära till Halmstad kan jag rekommendera Åleds akvarium, även Halmstads zoologiska brukar ha kul guppy inne.

    Lämna en kommentar:


  • BlueFizz
    svarade
    Mitt tidigaste minne av guppys var när jag var ca 6 år gammal och min äldre bror hade två akvarium. Det ena var ett litet äldre kar av grönmålad järn? Och kittat glas. Där fanns det guppys i mängder. Röda dubbelsvärd mm.

    I 14 års åldern hade jag ett 320 kar som jag fick i födelsedagspresent. Där hade jag några apistogamma, nått stim med tetror, och en del guppys. När jag flyttade hemifrån kunde detta kar inte flytta med.

    När jag var i 30 års åldern var jag hyfsad aktiv med flera akvarier. Främst guppys och killies. Men dubbelt arbete och stor familj, många barn, gjorde att tiden inte räkte till. För att hinna med livet fick fiskarna flytta.

    Nu i 50 års åldern är familjelivet inte lika hektiskt. Barn utflugna och arbetslivet inte lika intensivt. Hälsan har börjat vackla och jag spenderar mycket tid hemma.

    Så nu finns tankar på att dra igång några burkar igen. Guppys och kanske någon annan liten ungfödare. Kanske någon killis igen oxå. Men hur ser utbudet ut i vårt avlånga land nu för tiden? Det känns som om akvariehobbyn inte är lika stor som den en gång var? Så var hittar man bra utbud nu för tiden?

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Kul men någon som gör lite "vetenskapliga tester" ibland....keep up the good work!
    Det vore kul att se vem som fick fram könsmogna guppy snabbast, och hur mycket gener/foder har inverkan på detta, men det blir en betydligt större studie i så fall.....

    Lämna en kommentar:


  • Aquavitae
    svarade
    Fodret kan ha stor inverkan på deras krökta ryggar. Förmodligen mer vanligt än att inavel är en bov i dramat.

    Lite OT:

    Ett gång testade jag att dela en riktigt stor kull i två olika kar med olika matscheman, testade då varierat flingfoder av bättre sort i ena och uteslutande torkade silkeslarver som jag pulveriserade i det andra. Matade cirka 3 ggr per dag. Ynglen som fick det mer näringstäta och fetare fodret silkeslarver växte betydligt fortare än dom på flingfoder.

    //mvh

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Troligen blir det bättre om man för in lite nytt blod. Om de ser varandra eller inte är underordnat. Jag skulle inte bry mig om att separera dem. Ibland kan man få krökta ryggar av andra anledningar, ålderdom och ibland kosten kan spela in.

    Lämna en kommentar:


  • Thaifighter
    svarade
    Ursprungligen postat av ullo
    De är rätt så inavlade endlers från början. Lite för många krökta ryggar tycker jag, som iofs inte är nån guppyexpert. Men på tjugo ungar så har två riktigt krökt rygg (avlivning) och fem-sex har lätt krökt rygg (ser inte plågsamt ut). Det känns som en dålig grund att låta löpa amok enligt mig, och inte ett ansvarsfullt djurägande.
    Köp andra Endler's Guppy som ej är släkt med dina och blanda in, så kanske du blir av med krökta ryggar!

    Thaifighter

    Lämna en kommentar:


  • ullo
    svarade
    De är rätt så inavlade endlers från början. Lite för många krökta ryggar tycker jag, som iofs inte är nån guppyexpert. Men på tjugo ungar så har två riktigt krökt rygg (avlivning) och fem-sex har lätt krökt rygg (ser inte plågsamt ut). Det känns som en dålig grund att låta löpa amok enligt mig, och inte ett ansvarsfullt djurägande.

    Lämna en kommentar:


  • Thaifighter
    svarade
    Ursprungligen postat av ullo
    Hej experter!

    Jag har haft hanar och honor (Endlers) separerade i olika kar och i olika rum. Nu kommer de att flytta in i varsina nya 53l-kar sida vid sida i samma rum. Så det jag undrar är om de kommer att må bra eller dåligt av att se varandra genom sidoglasen? Kommer hanarna att nojja iväg? Kommer honorna att bli stressade? Borde jag ha insynsskydd emellan karen för att hålla fiskarna lugna och coola?
    Varför hålla dom separerade? Knappast naturligt! Släpp ihop dom så dom kan få utlopp för sina lustar! ; )

    Thaifighter

    Lämna en kommentar:


  • ullo
    svarade
    Hej experter!

    Jag har haft hanar och honor (Endlers) separerade i olika kar och i olika rum. Nu kommer de att flytta in i varsina nya 53l-kar sida vid sida i samma rum. Så det jag undrar är om de kommer att må bra eller dåligt av att se varandra genom sidoglasen? Kommer hanarna att nojja iväg? Kommer honorna att bli stressade? Borde jag ha insynsskydd emellan karen för att hålla fiskarna lugna och coola?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...