Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zandrama
    • April 2009
    • 59

    I tisdags flyttade det hit nio Endlers, varav två pytteyngel. de andra är väl iofs också yngel, men såpass stora att mans er vilka som är honom och vilka som är hanar. Fina är de iaf!
    65 + 180-liter sällskap

    Guppies ftw!

    Kommentar

    • algskraparn
      • July 2008
      • 8

      Ursprungligen postat av tummen
      Det där har jag aldrig hört, och efter de första leveranserna skall det väl ha kunnat komma in fler rena endler eller hur? Det låter helt osannolikt att alla endlerhonor skulle ha dött för honom.....
      Källan till mitt tidigare inlägg har jag nu hittat, svenska guppysällskapets tidskrift, Svenska guppybrev nr 2 2006.

      Enligt artikeln av Christina G så korsades endlern med en filigran lyrstjärtshona tillhörande Olof. "Det fanns helt enkelt inga levande renodlade Endler-honor att tillgå just då."

      Det är iofs möjligt att någon kan ha haft rena Endlers men denna stam, som alltså är av hybridslaget, har ju fått stor spridning, jag misstänker alltså att många av de traditionella endlers i akvarier har en smula "vanlig" guppy i sig.

      Är det så att man har 100% koll på härstamningen så skall jag inte säga så mycket, men eftersom vi snackar att den första omgången endlers som spreds i akvarier fångades 1975 så kan det vara si och så med den kollen...

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        De senaste åren har det kommit in rena "linjeavlade" endlers från usa, vid flera tillfällen, dessa BORDE vara rena till generna i alla fall, men tyvärr blandas det friskt i alla möjliga sammanhang så det man hittar i akvarieaffärerna är det säkert lite si och så med. Jag har själv en ren variant här hemma, stammen kallas "black bar" och kommer från venezuela.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          Ursprungligen postat av tummen
          De senaste åren har det kommit in rena "linjeavlade" endlers från usa, vid flera tillfällen, dessa BORDE vara rena till generna i alla fall, men tyvärr blandas det friskt i alla möjliga sammanhang så det man hittar i akvarieaffärerna är det säkert lite si och så med. Jag har själv en ren variant här hemma, stammen kallas "black bar" och kommer från venezuela.
          ....denna variant försöker jag "förbättra" genom att bara odla på hanar med mycket färg i ryggfenan, i början såg jag bara detta hos kanske var tionde hane, men när jag tog bort alla hanar utan färg i ryggfenan så började det bli nästan 100% som jag vill ha det.

          Efter lite bakslag har jag nu bara kvar en vuxen hona och en vuxen hane, plus en unghane, och två yngel (varav det ena verkar vara en hona!). Dessa skall få bli stommen (plus eventuella färgglada tillskott från likadan/identisk stam!) till min (förhoppningsvis) större avelsgrupp som jag planerar att ha kvar i framtiden.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • uncleban
            • March 2008
            • 69

            Började fundera på mina endlers...köpte i början 5 hanar och 7 honor och idag har jag ca 50 ungfiskar och ynglar. Hur gör man för att avla fram den färgsättning jag tycker är finast och motsvarar vildformen mest? Menar du tummen att man ska ta bort de oönskade och låta de andra gå tillsammans i ett kar? Jag har inte möjlighet med fler baljor endast för avel...

            En sak som jag märkt är att det gått ca 3-4 månader nu och den första kullen har inte blivit riktigt vuxna än, hur lång tid tar det innan de blir lika stora som föräldrarna? Tycker det verkar som att mammorna börjar se lite gamla och slitna ut nu...

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              Japp, ta bort det du anser "oönskat", och rensa under lång tid är det enklaste du kan göra.

              Angående dina ungfiskar: i ett tätbefolkat akvarium kan de stanna till lite i växten på grund av för dåligt med utrymme (och därigenom orsakad stress!). Det kan också bero på utfodringen hur väl de växer. Mitt bästa tips är att satsa på kvalitet framför kvantitet. Rensa bort många fiskar för att få fram ett mindre antal fina med andra ord. I ditt ställe skulle jag nog ha skaffat ett extra akvarium så blir det lättare att husera överskottet. Lycka till!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                Den unga endlershanen visade sig vara en utan färg i ryggfenan (fick alltså raskt flytta!), men glädjande nog så verkar det yngsta ynglet istället vara ytterligare en hona...gruppen består alltså av 1.3 för tillfället, och om allt går bra så får det (tills vidare)fortsätta vara grunden till min avelsgrupp.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  De flesta av dessa hannar får färg i ryggfenan efter ett tag, det verkar som om ryggfenan är där de får färg sist...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    De flesta av dessa hannar får färg i ryggfenan efter ett tag, det verkar som om ryggfenan är där de får färg sist...
                    Nja i början var det INTE så men möjligen går "din" och min grupp åt samma håll, mina kommer ju från dig, men visst har du också många utan färg i ryggfenan?
                    Det jag märkt är att de som har mörka fläckar i ryggfenan från början är de som senare utvecklar den gröna och sist den röda färgen i ryggfenan. Har de inte dessa mörka/svarta markeringar förblir ryggfenan (nästan alltid)färglös. Men visst är det ryggfenan som får färgen sist, där är vi totalt överens!
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Och jag har inte plockat bort några hannar...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Och jag har inte plockat bort några hannar...
                        ...nä, och du har fortfarande hanar med färglös ryggfena......att det dök upp en sådan hos mig är nog för att jag kompletterade med 3 par ifrån din grupp i våras, men nu är det bara den hanen med färg i ryggfenan som får föra sina gener vidare, så snart skall det nog vara "löst" igen. Att jag har så lite guppy kvar beror på att de gått på undantag i ett litet akvarium hela våren och sommaren, men nu fick de gott om plats igen och jag ser med tillförsikt fram emot nästa kull yngel som borde anlända om någon vecka eller så....

                        OBS! Alla skall veta att den grupp Ansjo och jag pratar om är väldigt fin den med, men jag försöker som sagt att "förädla denna" lite längre ändå!
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Tyvärr, men du har faktiskt fel nu.
                          Dessa Guppy finns även i ett par kar till kar i Varberg, och jag ljuger inte om det går minst 300 Endlers i varierande storlek i det ena som rymmer ca 150 liter tillsammans med ett oändligt antal körsbärsräkor. I ett annat kar som håller 720 liter går de med andra sorters ungfödare och även där har hannarna färgad ryggfena.
                          Inte i något av dessa kar försekommer någon urvalsodling, och även när jag håvade uåpp stamfäderna var det bara ett håvtag Endlers.

                          Numera har jag själv inte dessa Endlers hemma hos mig, utan de går i akvarieaffären och det karet är nästan helt tomt på vuxna individer, något som kan göra att de inte hinner utveckla någon färg i fenan innan de blir sålda.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            Jaha, då verkar alltså de hanarna med färgad fena som fanns från början ha haft större framgång hos honorna över tid då. Jag erkänner gärna att jag har fel om jag blivit överbevisad..... Fast faktum kvarstår, det dyker upp hanar med ofärgade fenor hemma hos mig....fast inte länge till, det skall jag se till! Kompletterar för övrigt gärna med "bevisligen" färgglada hanar vid tillfälle!!!!!
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • johnny9900
                              • April 2008
                              • 69

                              Ursprungligen postat av tummen
                              Det står säkert nå´nstans redan men det tål att upprepas: Endlerhonor kan mycket väl bli nästan lika stora som vanliga guppy, endlerhanar stannar på ungefär 2-3 cm max.
                              Det dær ær fel rigtiga endlers honor får inte bli lika stora som vanliga guppy honor,i så fall ær det kryss av vanliga guppys du har.
                              mvh johnny
                              www.poecilia.org
                              http://www.danishshowguppy.dk/
                              http://www.dglz.de/

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                Ursprungligen postat av johnny9900
                                Det dær ær fel rigtiga endlers honor får inte bli lika stora som vanliga guppy honor,i så fall ær det kryss av vanliga guppys du har.
                                Vad menar du med "får"? De växer väl till sin maxstorlek om de vill???

                                Allt beror ju på hur man håller dem och hur man matar. Guppy/endlershonor växer dessutom till sig även efter de tidigaste födslarna så om man håller dem så att de blir kortlivade (ex.vis. trångt och med "dålig/ensidig" mat och långt mellan vattenbytena, inte helt ovanligt att något av detta brister hos den genomsnittlige hobbyakvaristen) så hinner inte honorna uppnå "fullvuxen" storlek....

                                Mina endlershonor (garanterat äkta endlers) blir i alla fall ungefär lika stora som de flesta "vanliga" guppyhonor jag haft, men visst har jag i enstaka fall (på andra ställen, hos odlare t.ex.) sett vanliga guppyhonor som blivit betydligt större än andra individer, men då har de haft EXTREMT bra förhållanden.

                                ...sedan KAN det ju också vara så att i vissa av endelers-biotoperna så kan det finnas stammar som blir mindre än genomsnittet, och det kanske är en sådan stam du råkat få tag i/refererar till?
                                Senast redigerad av tummen; 26 August 2009, 21:07.
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...