Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    Ursprungligen postat av Coplins
    Jag måste tacka för tipsen igen! Gav mina vuxna röda mygglarver och de blev tokiga. ^^ Dessutom ynglade någon av dem inatt. O.O Jag kan inte för mitt liv klura ut vilken hona dock. Den jag förväntade mig är fortfarande stor som en badboll och ingen av de andra har blivit så där smal som jag kommit att förvänta mig. 6 yngel hittade jag (och flyttade över) och dessa var större än några andra nyfödda yngel jag haft tidigare. Kan vara fler däri men inte som jag kunde hitta. Får hoppas de överlever flytten till yngelkaret. När jag väl hittat ett mycket större akvarium kan även yngel få bo kvar i vuxentanken men just nu tror jag de riskerar bli uppätna. De nyfödda var nästan lika stora som mina tvåveckors. (Som å andra sidan var yttepyttiga vid födseln).
    Ynkelkar(akvarium alltså) eller yngelkasse? Är det ett yngelakvarium så skulle jag säga att ynglen kommer få det bra, om volymen är på 40-50 liter, men är det en yngelkasse av något slag så tycker jag du skall släppa ut ynglen istället, de utvecklas sällan optimalt i en yngelkasse....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      Ursprungligen postat av Coplins
      I alla fall, när jag köpt mitt stora akvarium tänkte jag "Göra om, göra rätt" eftersom jag blivit så fullständigt inspirerad och fachinerad av mina guppies och av allt jag läst om dem. (Tummen - du är helt klart en stor del i denna inspiration! ^^) Så det stora akvariet ska bli mer anpassat efter deras behov än att de ska behöva anpassa sig efter miljön. Så jag tackar för alla intressanta inlägg alla ni gjort som faktiskt hjälpte till att väcka det här intresset.
      Man tackar och bockar, du har nog däremot fått svar redan så jag ägnar tiden åt en annan tråd så länge men återkkom gärna när du kommer på nå´t nytt att fråga om....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Coplins
        • October 2008
        • 73

        Ursprungligen postat av tummen
        Ynkelkar(akvarium alltså) eller yngelkasse? Är det ett yngelakvarium så skulle jag säga att ynglen kommer få det bra, om volymen är på 40-50 liter, men är det en yngelkasse av något slag så tycker jag du skall släppa ut ynglen istället, de utvecklas sällan optimalt i en yngelkasse....
        47 liter eget akvarium. Inte sjutton vill jag ha dem i någon skruttig kasse. Däremot håller jag på att starta upp ett 300 liters till mina guppies och då överväger jag om de inte ska få gå fritt med de vuxna istället. Visst finns det en liten chans att några blir uppätna men med ett såpass stort akvarium har jag plats med mycket gömställen och ändå få mycket fri simyta över. I den takten ynglena växer nu är de största snart stora nog för att jag inte ska bli nervös om de går med de vuxna.

        Lite frågor dock;
        Hur/när ser man vilket kön ett yngel har? Mina två äldsta är jag säker på är honor. De börjar se ut som klassiska honor i alla fall. Men bland de två andra kullarna jag har är jag inte lika säker på vad jag ska titta efter.

        När det gäller form på stjärtfenan tex. Hanarna kan ju ha lite speciellare form. När börjar man se sånt? Det vore ju trist om man misstog ändrad stjärtfeneform för sjukdom när det inte är det eller tvärtom tro att allt är i sin ordning när det inte är det. Var det här jag läste att det första sättet att se att en hane är hane är på gonopodium eller vad det nu heter. När syns den?

        Jag ställde ungefär samma frågor i en djuraffär och mannen som jobbade där svarade "man ser lätt vilka yngel som är honor och hanar" och sen pekade han på vad jag skulle kalla "små vuxna" som hade färgat ut helt redan. På frågan hur lång tid det tog innan de nådde den storleken kliade han sig i huvudet och svarade "Umm..." så jag avslutade genast min lilla frågestund. Om man inte vet bör man svara "jag vet inte" tycker jag.

        Vad jag egentligen skulle vilja hitta är nån sida med foto och lite beskrivning på guppyyngels utveckling vecka för vecka, både hona och hane. Skulle vara så lätt då när man visste vad man ska titta efter, även för att försöka lista ut vilka yngel som är i vilken ålder med tanke på att alla kullar går i samma kar hos mig.
        Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
        240 l

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          Ursprungligen postat av Coplins
          47 liter eget akvarium. Inte sjutton vill jag ha dem i någon skruttig kasse. Däremot håller jag på att starta upp ett 300 liters till mina guppies och då överväger jag om de inte ska få gå fritt med de vuxna istället. Visst finns det en liten chans att några blir uppätna men med ett såpass stort akvarium har jag plats med mycket gömställen och ändå få mycket fri simyta över. I den takten ynglena växer nu är de största snart stora nog för att jag inte ska bli nervös om de går med de vuxna.

          Lite frågor dock;
          1. Hur/när ser man vilket kön ett yngel har? Mina två äldsta är jag säker på är honor. De börjar se ut som klassiska honor i alla fall. Men bland de två andra kullarna jag har är jag inte lika säker på vad jag ska titta efter.

          2. När det gäller form på stjärtfenan tex. Hanarna kan ju ha lite speciellare form. När börjar man se sånt? Det vore ju trist om man misstog ändrad stjärtfeneform för sjukdom när det inte är det eller tvärtom tro att allt är i sin ordning när det inte är det. Var det här jag läste att det första sättet att se att en hane är hane är på gonopodium eller vad det nu heter. När syns den?

          Jag ställde ungefär samma frågor i en djuraffär och mannen som jobbade där svarade "man ser lätt vilka yngel som är honor och hanar" och sen pekade han på vad jag skulle kalla "små vuxna" som hade färgat ut helt redan. På frågan hur lång tid det tog innan de nådde den storleken kliade han sig i huvudet och svarade "Umm..." så jag avslutade genast min lilla frågestund. Om man inte vet bör man svara "jag vet inte" tycker jag.

          3. Vad jag egentligen skulle vilja hitta är nån sida med foto och lite beskrivning på guppyyngels utveckling vecka för vecka, både hona och hane. Skulle vara så lätt då när man visste vad man ska titta efter, även för att försöka lista ut vilka yngel som är i vilken ålder med tanke på att alla kullar går i samma kar hos mig.
          1. Denna frågan svarade jag på innan Kopierade det hit
          Hur fort yngel växer beror på vattenkvalité, mat och storlek på akvarium.
          Med ett något tränat öga kan man urskilja honor från hanar redan efter några veckor (ca. 3veckor) Mata så de blir tjocka och se sen vilka som har den svarta dräktighetsfläcken bak på magen. De som har det är honor.
          Färgen börjar oftast synas på stjärtfenan redan efter ett par veckor men det dröjer ganska länge ( ett par månader) innan färgen på kroppen börjar synas.

          2. Skulle Guppyna drabbas av någon sjukdom som drabbar fenorna skulle du förmodligen märka det ganska snabbt. Du ska inte oroa dig för det. Vet dock inte när de olika varianterna börjar synas men det borde väl vara efter ett par månader ungefär samtidigt som gonopodium bildas. Brukar ske efter ca. 2-3 månader.
          Detta är inte det första sättet att se om vilket kön det är. Läs nr.1

          3. Att följa Guppyyngel vecka för vecka för att jämföra med sina egna yngel är ganska lönlöst. Guppy växer i olika takt beroende på storlek på akvarium, vattenkvalité och tillgång till bra/varierad kost.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            Coplins:
            Att man har akvarieaffär innebär tyvärr inte att man besitter så himla stor kunskap för det....

            I mitt första inlägg i den här tråden tror jag att jag ingående har gått igenom vad man skall titta efter när man skall skilja på honor och hanar bland ynglen. Antingen det eller i något senare tillägg. Läs och läs igen så kommer du snart ihåg vad du läst!
            Men sedan kan man undra varför du skall separera ynglen? (Eller vill du bara kunna se vilka som är hanar för att veta?)

            Om man skall satsa på mer avancerad odling med olika linjer och så, så krävs det många akvarier, bland annat något/några där man har oparade honor för sig, men om man inte har ett gäng akvarier för detta ändamål så kan man lika gärna "bara" hålla dem tillsammans och rensa bort dem som man inte gillar eller är klena....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Coplins
              • October 2008
              • 73

              Ursprungligen postat av tummen
              Coplins:
              I mitt första inlägg i den här tråden tror jag att jag ingående har gått igenom vad man skall titta efter när man skall skilja på honor och hanar bland ynglen. Antingen det eller i något senare tillägg. Läs och läs igen så kommer du snart ihåg vad du läst!
              Men sedan kan man undra varför du skall separera ynglen? (Eller vill du bara kunna se vilka som är hanar för att veta?)
              Där i början av tråden finns det så mycket danska att jag skummade mycket där. My Bad.

              Ren nyfikenhet som jag undrar. Hade inte tänkt separera dem. De får simma runt tillsammans bäst de vill. Nu går de ju även ihop med de vuxna igen vilket går bra i nya akvariet. Gott om gömställen plus fri simyta. Men det är ugefär som när någon fått barn. Man är nyfiken på om det är en son eller dotter även om det inte gör någon skillnad rent praktiskt.
              Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
              240 l

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                Ursprungligen postat av Coplins
                Där i början av tråden finns det så mycket danska att jag skummade mycket där. My Bad.

                Ren nyfikenhet som jag undrar. Hade inte tänkt separera dem. De får simma runt tillsammans bäst de vill. Nu går de ju även ihop med de vuxna igen vilket går bra i nya akvariet. Gott om gömställen plus fri simyta. Men det är ugefär som när någon fått barn. Man är nyfiken på om det är en son eller dotter även om det inte gör någon skillnad rent praktiskt.
                Jag tror att jag skrev mitt absolut FÖRSTA inlägg i den här tråden på svenska i alla fall, det blev LÅNGT (Har även kompletterat det inlägget i omgångar) så någonstans i textmassan finns de upplysningar du ville ha om olika kön mm, fast det kanske du har lärt dig vid det här laget?
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Coplins
                  • October 2008
                  • 73

                  Ursprungligen postat av tummen
                  Jag tror att jag skrev mitt absolut FÖRSTA inlägg i den här tråden på svenska i alla fall, det blev LÅNGT (Har även kompletterat det inlägget i omgångar) så någonstans i textmassan finns de upplysningar du ville ha om olika kön mm, fast det kanske du har lärt dig vid det här laget?
                  Nu har jag läst dina första inlägg igen. Visst står det beskrivet könsskillnad - mellan vuxna fiskar. Vilket är ganska lätt att se. Och så stod det om könsmognad i relation till antal predatorer i vattnet. Men det stod inget om när man börjar se skillnad på ynglena och vad de första skillnaden var man kunde titta efter. Jag hade för mig att jag läst hela ämnet noga förutom danskan men blev osäker när du hävdade motsatsen.

                  Jodå. Tror jag lärt mig det nu. Är ganska så säker på ett antal av mina yngel som troligtvis är honor. Mindre säker på några som kanske kanske är hanar.

                  När det gäller utfärgning, kommer det svarta pigmentet tidigare än de andra färgerna? Ett av ynglena som jag är ganska så säker på är undan min svarta hona började svartna i fenor och på rumpan väldigt tidigt om man jämför med vad som sagts om utfärgning. Först så var jag osäker om det var nån sjukdom eller liknande. Sen nu när ynglena simmar med de vuxna i mitt 300 liters fick jag se honom (henne) simma precis bredvid sin förmodade mamma och de var så lika att jag fullständigt övergav den tanken. Han är bara något blekare och lite mer spräckligt svart. Fast han tycks mörkna mer o mer varje dag nu.
                  Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
                  240 l

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    Ursprungligen postat av Coplins
                    Nu har jag läst dina första inlägg igen. Visst står det beskrivet könsskillnad - mellan vuxna fiskar. Vilket är ganska lätt att se. Och så stod det om könsmognad i relation till antal predatorer i vattnet. Men det stod inget om när man börjar se skillnad på ynglena och vad de första skillnaden var man kunde titta efter.
                    Läser du överhuvudtaget mina inlägg

                    Jag har svarat på dina frågor och denna frågan har varit en av dem. Har svarat på den frågan två gånger.
                    Tänker inte lägga ner mer tid på att svara dina frågor om du inte ens läser dem
                    Blir faktiskt lite less när man lägger ner tid på att svara.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      Håller med dig nina, denna frågan (och många andra enklare frågor) dyker ju upp med jämna mellanrum och borde gå att hitta relativt lätt med sökfunktionen också....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Läser du överhuvudtaget mina inlägg

                        Jag har svarat på dina frågor och denna frågan har varit en av dem. Har svarat på den frågan två gånger.
                        Tänker inte lägga ner mer tid på att svara dina frågor om du inte ens läser dem
                        Blir faktiskt lite less när man lägger ner tid på att svara.
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Håller med dig nina, denna frågan (och många andra enklare frågor) dyker ju upp med jämna mellanrum och borde gå att hitta relativt lätt med sökfunktionen också....
                        I stället för att hela tiden klaga på att frågeställaren inte söker i inläggen är det bättre att ni inte svarar alls. Trådarna fördärvas mer av erat #Sök i forumet" och det tar inte alls längre tid att svara en gång till.
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • Coplins
                          • October 2008
                          • 73

                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Läser du överhuvudtaget mina inlägg

                          Jag har svarat på dina frågor och denna frågan har varit en av dem. Har svarat på den frågan två gånger.
                          Tänker inte lägga ner mer tid på att svara dina frågor om du inte ens läser dem
                          Blir faktiskt lite less när man lägger ner tid på att svara.
                          Ja Nina, du har svarat på frågan. Och svaret har gått in i skallen på mig. När det gällde utfärgning var det bara det svarta ynglet som satte griller i huvudet på mig och gjorde mig förvirrad eftersom han inte följde den ungefärliga tidslinjen du gav mig som svar.

                          Och när det gällde könsbestämningen så hade jag läst motstridiga svar på frågan. (inte bara här - men det är bara här jag själv har frågat) Ditt svar tycks absolut stämma bäst på när jag tittar på mina yngel. Så jag tar det som fakta.

                          Nackdelen med internet är att eftersom kroppsspråk och i det här fallet - berörda akvarium - inte syns (fota yngel är så gott som omöjligt tycker jag) blir man snäppet mer trögtänkt i sitt inlärande. Dessutom kanske det inte det framkommit så väl när polletten trillade ner för mig och hur tacksam jag är för hjälpen.

                          Däremot skulle jag tipsa alla nybörjare om att hålla sig långt långt borta från alla sjukdomstrådar om inte fiskar börjar dö för en. Man blir ju helskruvad! Så gott som hypokondriker å sina fiskars vägnar. Blir alldeles för många "Ska det vara så eller är den sjuk?" frågor i skallen. En del av era svar skulle gått in i skallen på mig fortare om jag inte läst för mycket om sjukdomar.
                          Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
                          240 l

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            Ursprungligen postat av Guy Palm
                            I stället för att hela tiden klaga på att frågeställaren inte söker i inläggen är det bättre att ni inte svarar alls. Trådarna fördärvas mer av erat #Sök i forumet" och det tar inte alls längre tid att svara en gång till.
                            Ser du något i mitt inlägg där det står sök i forumet??

                            Jag lessnade bara på att samma fråga kom upp gång på gång fast jag citerat personens inlägg med just det svaret fler än en gång.
                            Jag tycker personligen att jag brukar svara på även de lättaste av frågor utan att hänvisa till att söka. Sen skadar det inte att ibland påpeka att det finns en sökfunktion.

                            Du kan inte påstå att jag hela tiden klagar när det händer någon enstaka gång.
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              Ursprungligen postat av Coplins
                              Ja Nina, du har svarat på frågan. Och svaret har gått in i skallen på mig. När det gällde utfärgning var det bara det svarta ynglet som satte griller i huvudet på mig och gjorde mig förvirrad eftersom han inte följde den ungefärliga tidslinjen du gav mig som svar.

                              Och när det gällde könsbestämningen så hade jag läst motstridiga svar på frågan. (inte bara här - men det är bara här jag själv har frågat) Ditt svar tycks absolut stämma bäst på när jag tittar på mina yngel. Så jag tar det som fakta.

                              Nackdelen med internet är att eftersom kroppsspråk och i det här fallet - berörda akvarium - inte syns (fota yngel är så gott som omöjligt tycker jag) blir man snäppet mer trögtänkt i sitt inlärande. Dessutom kanske det inte det framkommit så väl när polletten trillade ner för mig och hur tacksam jag är för hjälpen.

                              Däremot skulle jag tipsa alla nybörjare om att hålla sig långt långt borta från alla sjukdomstrådar om inte fiskar börjar dö för en. Man blir ju helskruvad! Så gott som hypokondriker å sina fiskars vägnar. Blir alldeles för många "Ska det vara så eller är den sjuk?" frågor i skallen. En del av era svar skulle gått in i skallen på mig fortare om jag inte läst för mycket om sjukdomar.
                              Skönt att det sjönk in .. Ett tag trodde jag att jag suttit och skrivit alla inlägg förgäves men nu känner jag mig lugnare igen
                              Tack för att du klarade upp det hela

                              Apropå yngel. Det är nästan helt omöjligt att säga hur/när yngel färgar ut eftersom det hänger på olika faktorer. Delvis storlek på akvarium, vattenkvalité och kost men även genetiska faktorer. Därför blir det lite svårt för oss att svara på den frågan, när just ditt yngel färgar ut.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              • Coplins
                                • October 2008
                                • 73

                                Ursprungligen postat av Nina82
                                Skönt att det sjönk in .. Ett tag trodde jag att jag suttit och skrivit alla inlägg förgäves men nu känner jag mig lugnare igen
                                Tack för att du klarade upp det hela

                                Apropå yngel. Det är nästan helt omöjligt att säga hur/när yngel färgar ut eftersom det hänger på olika faktorer. Delvis storlek på akvarium, vattenkvalité och kost men även genetiska faktorer. Därför blir det lite svårt för oss att svara på den frågan, när just ditt yngel färgar ut.
                                Jag har förstått det på era svar. Lättare med däggdjur på det viset. Födde upp möss när jag var ung och då kunde man nästan klocka ungarna på deras utveckling. Det spelar ingen roll att det är annorlunda med fiskar. Lika roligt i alla fall. Sen jag stoppade ner fiskarna i mitt 300 liters har jag inte kunnat gå in i vardagsrummet utan att dra fram stolen och sätta mig och titta på dem en stund. Särskilt nu när ynglena börjat lämna yngelhörnan och simma ut på öppet vatten med de vuxna. Spännande att se hur mycket de växer!
                                Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
                                240 l

                                Kommentar

                                Arbetssätt...