Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Ursprungligen postat av tummen
    Ynglen får ju i alla fall mer plats att växa till sig på på detta sätt, även om det inte är NÖDVÄNDIGT -Endlers är inte kända för att äta sina yngel speciellt ofta...

    mina gör det....alltid om de får gå i ett kar med väldigt lite växter.
    yngelkasse = tvärsäker död på yngel
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      Ursprungligen postat av Kensa
      mina gör det....alltid om de får gå i ett kar med väldigt lite växter.
      yngelkasse = tvärsäker död på yngel
      Då står dina endler för det berömda undantaget, skaffa fler växter så löser du säkerligen problemet.
      Sedan verkar det som så att det är i de första kullarna föräldrarna får för sig att äta ynglen, i takt med att yngelskaran växer till sig så det finns flera yngel i olika storlekar så kommer de (oftast) strunta även i se minsta ynglen. Detta gäller även vanlig guppy.

      Yngelkasse håller jag ned om ställer mer till besvär än den löser problem, även om det ibland GÅR att föda upp yngel även i en sådan, fast hur kul skulle man ha det själv att bo typ 25 pers i en etta på 10 kvadrat?
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        Ursprungligen postat av tummen
        Då står dina endler för det berömda undantaget, skaffa fler växter så löser du säkerligen problemet.
        Sedan verkar det som så att det är i de första kullarna föräldrarna får för sig att äta ynglen, i takt med att yngelskaran växer till sig så det finns flera yngel i olika storlekar så kommer de (oftast) strunta även i se minsta ynglen. Detta gäller även vanlig guppy.

        Yngelkasse håller jag ned om ställer mer till besvär än den löser problem, även om det ibland GÅR att föda upp yngel även i en sådan, fast hur kul skulle man ha det själv att bo typ 25 pers i en etta på 10 kvadrat?

        faktum är att jag var helt enkelt tvungen att ta bort lite växter.
        det blev helt enkelt för många yngel till slut.

        nu är det på en "normal" hällsosam nivå.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          Ursprungligen postat av kensa
          faktum är att jag var helt enkelt tvungen att ta bort lite växter.
          Det blev helt enkelt för många yngel till slut.

          Nu är det på en "normal" hällsosam nivå.
          "skrattarihjälmig"
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            Lyfter tråden igen till allas fromma....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • starcastle
              • June 2008
              • 234

              Puh, lång tråd
              Men efter att ha tagit mig igenom den och tittat på diverse länkar och bilder så vet jag att jag har "fancy guppies" i alla fall

              Köpte dom bara för att dom var så vackra att jag inte kunde motstå. Skulle bara ha räkor o snäckor egentligen så nu blev det ett extra 70 liters kar för guppies också. Är man fast i träsket så är man och det är ruskigt vad snabbt man blir beroende!

              Har nu 8 st, alla är olika i färg och olika form på stjärtfenor.
              Har läst nånstans att levandefödare bör ha 3 honor per hane. Med 8 hanar blir det 24 honor ... Känns lite mycket.

              Om nu en guppy bara blir 1-2 år så tycks det mig som att jag borde ha honor så att jag kan få fler av dessa underbara varelser. Om dom nu får föda fritt i karet så blir det inte så många antar jag, men jag kanske kan fortsätta ha vackra guppy utan att behöva jaga i affärer på stan när nuvarande generation tar slut.

              Men ... hur många honor behöver jag ha till 8 hanar?
              Eller rättare sagt, hur många måste jag ha för att inte 8 hanar ska stressa ihjäl dom?
              I ett 73 liters kar ... Om det alls går i ett 73 liters kar?
              Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
              Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                Ursprungligen postat av starcastle
                Puh, lång tråd
                Men efter att ha tagit mig igenom den och tittat på diverse länkar och bilder så vet jag att jag har "fancy guppies" i alla fall

                Köpte dom bara för att dom var så vackra att jag inte kunde motstå. Skulle bara ha räkor o snäckor egentligen så nu blev det ett extra 70 liters kar för guppies också. Är man fast i träsket så är man och det är ruskigt vad snabbt man blir beroende!

                Har nu 8 st, alla är olika i färg och olika form på stjärtfenor.
                Har läst nånstans att levandefödare bör ha 3 honor per hane. Med 8 hanar blir det 24 honor ... Känns lite mycket.

                Om nu en guppy bara blir 1-2 år så tycks det mig som att jag borde ha honor så att jag kan få fler av dessa underbara varelser. Om dom nu får föda fritt i karet så blir det inte så många antar jag, men jag kanske kan fortsätta ha vackra guppy utan att behöva jaga i affärer på stan när nuvarande generation tar slut.

                Men ... hur många honor behöver jag ha till 8 hanar?
                Eller rättare sagt, hur många måste jag ha för att inte 8 hanar ska stressa ihjäl dom?
                I ett 73 liters kar ... Om det alls går i ett 73 liters kar?
                Jag hade nog försökt skaffa ett eget akvarium till honorna (på minst 60L). Då kan du ha låt säga 4 honor där och stoppa i en av hanarna i taget. Låta de gå några veckor innan man byter.

                Blir lite mycket annars med 8 hanar och fler honor i ett 73L. Man får ju tänka på att det kommer yngel oxå som vill ha lite plats

                Med javamossa i akvariet kommer många yngel överleva och då slipper du stressa honor med yngelboxar mm.

                Sen vill vi förstås se lite bilder på dina snyggingar
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  Ursprungligen postat av starcastle
                  Puh, lång tråd
                  Men efter att ha tagit mig igenom den och tittat på diverse länkar och bilder så vet jag att jag har "fancy guppies" i alla fall

                  Köpte dom bara för att dom var så vackra att jag inte kunde motstå. Skulle bara ha räkor o snäckor egentligen så nu blev det ett extra 70 liters kar för guppies också. Är man fast i träsket så är man och det är ruskigt vad snabbt man blir beroende!

                  Har nu 8 st, alla är olika i färg och olika form på stjärtfenor.
                  Har läst nånstans att levandefödare bör ha 3 honor per hane. Med 8 hanar blir det 24 honor ... Känns lite mycket.

                  Om nu en guppy bara blir 1-2 år så tycks det mig som att jag borde ha honor så att jag kan få fler av dessa underbara varelser. Om dom nu får föda fritt i karet så blir det inte så många antar jag, men jag kanske kan fortsätta ha vackra guppy utan att behöva jaga i affärer på stan när nuvarande generation tar slut.

                  Men ... hur många honor behöver jag ha till 8 hanar?
                  Eller rättare sagt, hur många måste jag ha för att inte 8 hanar ska stressa ihjäl dom?
                  I ett 73 liters kar ... Om det alls går i ett 73 liters kar?
                  Den där regeln med 2-3 honor per hane kan man ta med en nypa salt tycker jag, har man plats så ok, men för din del så kan det nog funka med 5-6 honor till att börja med, hanarna kommer ändå delvis ha fullt upp med att jaga (undan) varandra när honorna kommer in i akvariet.
                  De kommer alltså inte "ha tid" att stressa honorna särskilt mycket, se till att det finns gott om gömställen(små grottor, rötter mm) och växter så kommer honorna kunna sticka undan och vila upp sig då och då.

                  När sedan ynglen kommer så jämnar fördelningen ut sig och så småningom kommer du säkert ha 50% av vardera könet, med vissa variationer över tid.
                  Tänk på att kontirnuerligt PLOCKA BORT de guppy som av någon anledning inte utvecklas riktigt, klena individer skall inte föröka sig! Då kommer din guppygrupp hålla sig frisk LÄNGE, även om det inte skadar att då och då tillföra nya individer om man hittar nå´t kul! Tro dock inte att du kommer se speciellt många av de ursprungliga sorterna efter ett tag, när man har en sådan blandad grupp så klyvs färger och fenanlag ut till nya varianter vartefter de parar sig, och i varje ny generation kommer du se nya färg och fenkombinationer. Men detta är bara kul och spännande tycker jag, dyker det upp nåt du inte gillar får du helt enkelt "gallra" bort dessa individer så försvinner den varianten så småningom.
                  Vill du däremot ge dig in på "specialodling" på lite högre nivå så småningom så skall man göra på lite andra sätt, man behöver många akvarier och tid för att bedriva proffsodling....vill du veta mer om detta så kan du höra av dig.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    "Fancy guppy" är bara en engelsk term för "akvarieguppy", med andra ord så är det frågan om framodlade varianter, de guppy du har liknar inte de i naturen! På svenska säger man oftast bara "guppy" om dessa "Fancy guppy". Är det istället fråga om vildformer av guppy så brukar man ange detta.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Coplins
                      • October 2008
                      • 73

                      Snacka om att vara snurrig efter att ha läst allt det här. Jag har lite guppyfrågor då jag skaffat guppies och blivit helt guppiefierad.

                      Mina första guppies delade akvarium med tre signalkräftor och fick simma i magelungsvatten (sjövatten) med tvättäkta bottenslam och växter från denna sjö. Var lite orolig först eftersom alla säger att guppies är såå känsliga för vattenkvalitet. Läste runt här och på andra ställen om att vattnet måste saltas och man måste ha nån slags reningsdroppar i om man byter vatten och jag vet inte allt man "måste". Så ni får förlåta min något krassa inställning för så pjoskig orkar jag inte vara, mina fiskar ska vara överlevare, är de inte det är de inte menade att vara mina fiskar. I alla fall, de överlevde nästan 100 % vattenbyte till vanligt kranvatten när jag gjorde total makeover av akvariet. De få yngel jag hade överlevde "the big No-no" att med håv flytta över dem från ett akvarium till ett annat. Trots att det stod att det var så noga med temperaturen i vattnet överlever de utan doppvärmare. Och just denna tålighet och de vackra färgerna fick det att klicka i huvudet på mig så nu vill jag verkligen satsa ordentligt på ett stort fint guppyakvarium. Ska köpa ett akvarium på 200-500 l nästa vecka med alla tillbehör.

                      Jag vill enbart ha guppies i det. jag köper mina guppies i olika affärer och försöker hitta såna som är så olika varandra som möjligt både honor och hanar för att sen se vad som händer med ynglena. Riktigt spännande faktiskt! Men jag har hört så mycket olika saker nu att jag undrar om nån kunde reda ut lite frågor jag har.

                      Jag har hört att vill man ha tåliga guppies (och för mig spelar det ingen roll om de är vanliga, endlers eller hybrider - bara de är vackra att titta på) ska man inte välja guppyhanar med stora fenor. Stämmer det? Eller är det lugnt att köpa riktiga praktexsemplar utan att behöva förvänta sig att de dör på en gång? Vad bör jag i sådana fall titta efter på fisken för att öka chansen att köpa tåliga exemplar?

                      Matning då. I djurafären sa de till mig att inte mata för ofta, max en gång om dagen. Här läste jag att de ska matas ofta. O.O Vad gäller?

                      När det gäller yngel... Hur fort växer de? När börjar man se vilka som är honor och hanar och när börjar färgen komma? Jag har ingen aning hur gamla mina är eftersom de kommer från flera kullar och innan jag gjorde om akvariet var de i mina ögon föda till alla "vilda" djur och insekter jag fick med när jag samlade dy och växter i magelungen. Har bara 7-8 yngel kvar som jag lyckades fånga när jag gjorde om och de bor i ett separat akvarium nu. Tror de är från två kullar med ca 1 v mellanrum. Tror de är mellan 2 och 4 veckor gamla men jag vet inte. :P Hur gamla är de när de ser ut som "riktiga" guppies till form och färg om inte till storlek?

                      När det gäller foder till ynglena, jag ger dem vanligt flingfoder och det verkar funka bra, men påverkar kosten deras utfärgning? Vore ju roligt att få så färgsprakande guppies som deras arvsmassa tillåter, så om jag måste krångla till matningen gör jag gärna det.

                      Utöver guppies har jag algätare. Kan ni rekomendera några andra städfiskar som är bra att ha ihop med guppies men som inte utgör något hot mot fortfarande levande yngel?

                      Kan man ha räkor ihop med guppies?


                      I alla fall, när jag köpt mitt stora akvarium tänkte jag "Göra om, göra rätt" eftersom jag blivit så fullständigt inspirerad och fachinerad av mina guppies och av allt jag läst om dem. (Tummen - du är helt klart en stor del i denna inspiration! ^^) Så det stora akvariet ska bli mer anpassat efter deras behov än att de ska behöva anpassa sig efter miljön. Så jag tackar för alla intressanta inlägg alla ni gjort som faktiskt hjälpte till att väcka det här intresset.
                      Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
                      240 l

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        Ursprungligen postat av Coplins

                        1. Jag har hört att vill man ha tåliga guppies (och för mig spelar det ingen roll om de är vanliga, endlers eller hybrider - bara de är vackra att titta på) ska man inte välja guppyhanar med stora fenor. Stämmer det?
                        2. Eller är det lugnt att köpa riktiga praktexsemplar utan att behöva förvänta sig att de dör på en gång? Vad bör jag i sådana fall titta efter på fisken för att öka chansen att köpa tåliga exemplar?

                        3. Matning då. I djurafären sa de till mig att inte mata för ofta, max en gång om dagen. Här läste jag att de ska matas ofta. O.O Vad gäller?

                        4. När det gäller yngel... Hur fort växer de? När börjar man se vilka som är honor och hanar och när börjar färgen komma?

                        5. Utöver guppies har jag algätare. Kan ni rekomendera några andra städfiskar som är bra att ha ihop med guppies men som inte utgör något hot mot fortfarande levande yngel?
                        1. Guppyhanar med stora fenor är oftast avlade hårt för att få detta utseende. En del påstår att det kan påverka livslängden men eftersom du tunnar ut detta genom nya individer tror jag inte det är något större problem. (Tummen påstår även att inavel inte påverkar fiskar negativt, iaf inte de första generationerna. Det skadar ju aldrig att blanda in lite nytt blod)

                        2. Du kan titta på alla fiskarna i det akvarium du tänkt köpa fisk. Ser du någon som ser sjuk ut bör du inte köpa någon alls. De ska vara pigga och simma bra. Inte stå och chippa luft vid ytan tex.

                        3. Du måste inte mata flera gånger om dagen utan det viktigaste är att variera kosten. Några exempel är: Flingfoder, grönfoder, fryst cyklops, skalade ärtor mm.

                        4. Hur fort yngel växer beror på vattenkvalité, mat och storlek på akvarium.
                        Med ett något tränat öga kan man urskilja honor från hanar redan efter några veckor (ca. 3veckor) Mata så de blir tjocka och se sen vilka som har den svarta dräktighetsfläcken bak på magen. De som har det är honor.
                        Färgen börjar oftast synas på stjärtfenan redan efter ett par veckor men det dröjer ganska länge ( ett par månader) innan färgen på kroppen börjar synas.

                        5. Vad har du för algätare?
                        Ancistrus funkar ju alltid om inte annat.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Coplins
                          • October 2008
                          • 73

                          Ursprungligen postat av Nina82
                          5. Vad har du för algätare?
                          Ancistrus funkar ju alltid om inte annat.
                          *kliar sig generat i nacken* Tja... Jag sa i djuraffären: "Och så behöver jag en algätare oxå..." och litade på säljarens omdöme. Det enda jag specifierade var att jag ville ha någon effektiv variant. Sen engagerade jag mig inte mer än att betala för den så jag har ingen aning. Den större i vuxenakvariet är mörkbrunare än den mindre i yngelakvariet och den mindres ryggfena är högre. I övrigt vet jag inte om det är olika sorter eller bara yngre/äldre exemplar. För mig är algätare ungefär som dammsugare. Jag har aldrig intresserat mig för vilken sort de är så länge de gör sitt jobb. Vilket känns lite genant i erat sällskap. Jag har helt enkelt ingen aning. ^^
                          Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
                          240 l

                          Kommentar

                          • Coplins
                            • October 2008
                            • 73

                            Tack för snabbt svar btw. Ska ta mig förbi en djuraffär imorgon och införskaffa lite mer varierat foder till mina små yngel. (och de vuxna med för den delen)
                            Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
                            240 l

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              Ursprungligen postat av Coplins
                              *kliar sig generat i nacken* Tja... Jag sa i djuraffären: "Och så behöver jag en algätare oxå..." och litade på säljarens omdöme. Det enda jag specifierade var att jag ville ha någon effektiv variant. Sen engagerade jag mig inte mer än att betala för den så jag har ingen aning. Den större i vuxenakvariet är mörkbrunare än den mindre i yngelakvariet och den mindres ryggfena är högre. I övrigt vet jag inte om det är olika sorter eller bara yngre/äldre exemplar. För mig är algätare ungefär som dammsugare. Jag har aldrig intresserat mig för vilken sort de är så länge de gör sitt jobb. Vilket känns lite genant i erat sällskap. Jag har helt enkelt ingen aning. ^^
                              Mycket möjligt att du redan har Ancistrus då

                              Finns en tråd som heter "Ancistrus BILDTRÅDEN". Där finns massor med bilder om du vill jämföra. Om du nu vill veta vad du har för dammsugare vill säga
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              • Coplins
                                • October 2008
                                • 73

                                Jag måste tacka för tipsen igen! Gav mina vuxna röda mygglarver och de blev tokiga. ^^ Dessutom ynglade någon av dem inatt. O.O Jag kan inte för mitt liv klura ut vilken hona dock. Den jag förväntade mig är fortfarande stor som en badboll och ingen av de andra har blivit så där smal som jag kommit att förvänta mig. 6 yngel hittade jag (och flyttade över) och dessa var större än några andra nyfödda yngel jag haft tidigare. Kan vara fler däri men inte som jag kunde hitta. Får hoppas de överlever flytten till yngelkaret. När jag väl hittat ett mycket större akvarium kan även yngel få bo kvar i vuxentanken men just nu tror jag de riskerar bli uppätna. De nyfödda var nästan lika stora som mina tvåveckors. (Som å andra sidan var yttepyttiga vid födseln).
                                Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
                                240 l

                                Kommentar

                                Arbetssätt...