Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    men man ska väl inte gräva ner hela den? xD

    Nej, men fattar grejen. Bara att lägga någonstans.

    Men flyter den inte iväg?
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      Ursprungligen postat av JojjeN
      men man ska väl inte gräva ner hela den? xD

      Nej, men fattar grejen. Bara att lägga någonstans.

      Men flyter den inte iväg?
      Nej, det tror jag inte. Vår gjorde inte det iaf.

      Skulle den göra det får du använda fantasin . Hitta en liten sten ute (koka den först) och lägg på eller om du har nåt annat i ditt akvarium du kan fästa den vid. Behöver bara klämma fast en liten bit isf.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        Ursprungligen postat av JojjeN
        Läste att någo skrev att han tog en massa olika torrfoder och krossade till riktigt små bitar och la i en kryddburk, för att sedan krydda ner lite, men ofta till ynglena.

        Hade tänkt testa det.
        Ja det var just så jag skrev....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          Ursprungligen postat av JojjeN
          men man ska väl inte gräva ner hela den? xD

          Nej, men fattar grejen. Bara att lägga någonstans.

          Men flyter den inte iväg?
          Strö lite akvariegrus på några ställen så den ligger still i början bara.....

          Najas sp. är också en bra akvarieväxt som ynglen kommer gömma sig i, ljusare än javamossa, men lite svårare att få tag i.....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            lyfter tråden till allas fromma.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              Är det risk att en pansarmal äter upp Endlers yngel,det är en liten albino variant som jag har för att äta ifrån botten mest för prov där är ju en del för den att äta gammal mat..
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                Ursprungligen postat av Patrik Steen
                Är det risk att en pansarmal äter upp Endlers yngel,det är en liten albino variant som jag har för att äta ifrån botten mest för prov där är ju en del för den att äta gammal mat..
                Svarade jag inte just på detta??????? Men nej, det är ingen fara för ynglen, men pansarmalen kommer nog känna sig lite ensam, ge den ett par tre kompisar!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  Ursprungligen postat av tummen
                  Svarade jag inte just på detta??????? Men nej, det är ingen fara för ynglen, men pansarmalen kommer nog känna sig lite ensam, ge den ett par tre kompisar!
                  Jo du har så rätt den är mest för att äta ifrån botten där.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    Ursprungligen postat av Patrik Steen
                    Jo du har så rätt den är mest för att äta ifrån botten där.
                    den blir ändå gladare med kompisar, dessutom kanske de leker om de blir fler....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      Ursprungligen postat av tummen
                      den blir ändå gladare med kompisar, dessutom kanske de leker om de blir fler....
                      Den ska bara vara där ett tag för prov,klart den hade trivs bättre med kompisar men som sagt den ska bara vara där ett taga,sen är burken bara på 31 Liter så fler hade nog inte varit en hitt det är det inte för denna iheller men den ska inte vara där lång tid.



                      Jag beklagar felet innan ,jag råkade först skriva ENDLERS frågan under din andra tråd
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Ursprungligen postat av Patrik Steen
                        Den ska bara vara där ett tag för prov,klart den hade trivs bättre med kompisar men som sagt den ska bara vara där ett taga,sen är burken bara på 31 Liter så fler hade nog inte varit en hitt det är det inte för denna iheller men den ska inte vara där lång tid.



                        Jag beklagar felet innan ,jag råkade först skriva ENDLERS frågan under din andra tråd
                        OK! Malen komer säkert klara sig bra den tiden det handlar om, jag trodde heller inte något annat.....

                        Du vet förståss att man kan radera inlägg också?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          Ursprungligen postat av tummen
                          OK! Malen komer säkert klara sig bra den tiden det handlar om, jag trodde heller inte något annat.....

                          Du vet förståss att man kan radera inlägg också?
                          ser jag ut som en datakunnig och smart person som kan sånt

                          Igår tog jag ut dem större honorna och hanarna och placerade i ett annat kar rätt eller fel??jag blir lite nojig att dem (kanske)får för sig att äta på yngeln för jag tycker det har försvunnit några svårt att säga igentligen för dem är lätta att missa.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            Ursprungligen postat av Patrik Steen
                            ser jag ut som en datakunnig och smart person som kan sånt

                            Igår tog jag ut dem större honorna och hanarna och placerade i ett annat kar rätt eller fel??jag blir lite nojig att dem (kanske)får för sig att äta på yngeln för jag tycker det har försvunnit några svårt att säga igentligen för dem är lätta att missa.
                            Ynglen får ju i alla fall mer plats att växa till sig på på detta sätt, även om det inte är NÖDVÄNDIGT -Endlers är inte kända för att äta sina yngel speciellt ofta...
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Stomatol
                              • August 2008
                              • 58

                              Jag har 2 guppyhannar som jagar varandra precis som att en av dom är en hona. Dom har hållt på sen jag köpte dom, ca 3v. Båda är identiska och gula så jag vet inte om det är samma som jagar heller. Jag har ju inte bögfobi på något sätt utan är glad för att dom hittat varandra men undrar om det är vanligt beteende. Jag köpte 4 par (2 helt blåa o 2 helt gula) och en gul hona dog och den andra är nog inte könsmogen än. Är guppys färgberoende på nåt sätt så dom gula hannarna inte vill ha dom blåa honorna? Det verkar så i mitt fall men...

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                Ursprungligen postat av Stomatol
                                Jag har 2 guppyhannar som jagar varandra precis som att en av dom är en hona. Dom har hållt på sen jag köpte dom, ca 3v. Båda är identiska och gula så jag vet inte om det är samma som jagar heller. Jag har ju inte bögfobi på något sätt utan är glad för att dom hittat varandra men undrar om det är vanligt beteende. Jag köpte 4 par (2 helt blåa o 2 helt gula) och en gul hona dog och den andra är nog inte könsmogen än. Är guppys färgberoende på nåt sätt så dom gula hannarna inte vill ha dom blåa honorna? Det verkar så i mitt fall men...
                                Nja, det handlar nog mer om dominans dem emellan, den ena hanen vill vara herre på täppan själv. Jag skulle skaffa en eller två honor till om jag vore du. Och nej, de bryr sig INTE om vilken färg honan har, de vill bara föröka sig.....
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...