Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    Ursprungligen postat av Koi-fantast
    Jag la upp lite bilder på Zoonen/Fiskar på mina Guppy - Endlers? Att kalla dem för Endlers känns mer rätt än att bara säga Guppy, tycker jag. Rätt eller fel?
    Vet du inte ursprunget men har köpt dem som endlers så vet du ändå inte om det är "riktiga" endlers, även om det verkar vara så på de bilder du har på din zoon, men har man en stam med fyndort så vet man säkrare att det inte är en hybridstam man har.
    OBS! ingenting utesluter att det är endlers du har......sedan är ju diskussionen endlers vs. guppy som separata arter en annan grej.....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      Ursprungligen postat av Koi-fantast
      Alla dessa stammar på Endler är linjeodlade av Adrian HD, men det säger egentligen ingenting om att dessa är representativa för en viss lokal. Det finns också många fler odlade stammar än det finns "native" - naturliga hos Adrian. En svenskodlad stam som är lika "fin" till utseende och funktion borde vara lika bra..och lika mycket Endler, eller?
      Men det säger i alla fall ändå att det är rena endler....vilket många affärer här i Sverige påstår utan att det är mer endler för det(jag har till och med sett halvsvarta guppy med röda fenor som påståtts vara rena endler, och affärsinnehavaren hävdade detta även om jag sade att det var skitsnack, hon hade blandat i akvariet, det medgav hon, ändå stod hon på sig och hävdade att där fanns rena endler!!!!)....Adrian har dessutom hybridvarianter till försäljning, och redovisdar TYDLIGT att det då är just hybridguppy det handlar om.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        Ursprungligen postat av oaken
        Det jag har fått höra är att man enbart hittat en stam på speciell fångstort. Självklart ser ju inte alla hanar exakt likadana ut. Men det som är uppenbart gör dem "bättre" (bättre är ett dåligt ord, men låt gå) än t.ex. något som säljs som Endlers i någon svensk akvariebutik, är att dessa faktiskt har ett ursprung. Så då är ju uppenbarligen dessa bättre om man vill ha något som man är säker på inte är en korsning. Det är väl det som är hela grejen, att det är ett äkthetsbevis.

        I övrigt är det ingen skillnad på dem nej. Men man kan väl knappast säga att en korsning mellan P. reticulata och P. wingei (om nu P. wingei ens är en egen art) är lika mycket Endler som en helt ren stam.
        Kunde inte formulerat det bättre själv......
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          En liten fråga angående Endlers yngel,är det ok att mata dem med smulad Gradulat??
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            Köpte mig lite tvättäkta P. wingei på Södermalms Akvarieaffär, nedrans läckra små tingestar! Fick garanterat tillbaka intresset för miljonfisken...

            Patrik: Det är ok att mata dom med allt dom äter, men helst av allt vill dom väl gå och beta av alger och grönfoder.

            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
              Köpte mig lite tvättäkta P. wingei på Södermalms Akvarieaffär, nedrans läckra små tingestar! Fick garanterat tillbaka intresset för miljonfisken...

              Patrik: Det är ok att mata dom med allt dom äter, men helst av allt vill dom väl gå och beta av alger och grönfoder.

              //C
              Det var bra för alger precis har jag inte.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Mobster
                • June 2008
                • 506

                Ursprungligen postat av oaken

                Det där var inte Black Endler Pond ifall jag inte är ute och cyklar, iaf så ser inte de black endler pond jag har ut så och de jag sett ser inte ut så heller, och "Strain Developed by Adrian HD" betyder inte det att det är en avelsform han avlat fram?

                Ska försöka ta bild på min färggranna hane när jag får händerna på en vettig kamera...det orangea och svarta är mer sammanhängande på mina och alla andra Black Endler Pond jag sett än den på den bilden, och det är ingen prick utan ett svart streck där under ryggfenan. och tjockare "svärd" upptill med svart och vitt, dock ganska likt

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  Ursprungligen postat av Mobster
                  Det där var inte Black Endler Pond ifall jag inte är ute och cyklar, iaf så ser inte de black endler pond jag har ut så och de jag sett ser inte ut så heller, och "Strain Developed by Adrian HD" betyder inte det att det är en avelsform han avlat fram?

                  Ska försöka ta bild på min färggranna hane när jag får händerna på en vettig kamera...det orangea och svarta är mer sammanhängande på mina och alla andra Black Endler Pond jag sett än den på den bilden, och det är ingen prick utan ett svart streck där under ryggfenan. och tjockare "svärd" upptill med svart och vitt, dock ganska likt
                  Väntar med spänning på en bra bild . Känn ingen press
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Mobster
                    • June 2008
                    • 506

                    Hehe, känner mest press av mig själv, inte sett några bilder på nätet när jag försöker söka på dem och kollat igenom sidorna där Armando Pou's upptäckter verkar finnas och så, lite störande när man vill visa folk vilken firre men har

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      Ursprungligen postat av Patrik Steen
                      En liten fråga angående Endlers yngel,är det ok att mata dem med smulad Gradulat??
                      Allt finfördelat foder går bra, jag brukar ta lite av varje torrfoder jag har hemma och stöta detta till pulver i mortel, sedan häller jag det i en vanlig kryddburk så kan jag lätt "krydda" akvariet med yngelfoder, lite men ofta. Det skadar ju förståss inte om det i denna blandning ingår lite foder med hög halt av spirulina. Komplettera gärna med artemianauplier (frusen eller levande går nog på ett ut, fruset är ju hysteriskt mycket lättare) och när de blir större så kan man ge mygglarver av olika sorter, räkmix mm. Variation är bästa sättet att undvika problem. Jag skulle inte heller må bra av att endast äta EN typ av livsmedel, inte heller fiskarna mår bra av det.

                      Jag ger INTE grönsaker i "större bitar" (tex. hela ärter, bryssekål mm) som många här på z-pet mixtrar med ibland, min erfarenhet säger mig att det lätt blir liggande och förorenar vattnet.
                      Senast redigerad av tummen; 15 August 2008, 09:32.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Ursprungligen postat av Mobster
                        Det där var inte Black Endler Pond ifall jag inte är ute och cyklar, iaf så ser inte de black endler pond jag har ut så och de jag sett ser inte ut så heller, och "Strain Developed by Adrian HD" betyder inte det att det är en avelsform han avlat fram?

                        Det han gjort är att URVALSODLA på fiskar från den lokalen, det blir egentligen inte en avelsform, mera att han ägnat sig åt manipulation av det naturliga urvalet. Man kan säkerligen hitta likanade individer även i vilt tillstånd. Avelsform skulle vara om han t.ex avlade fram en jättestor röd stjärtfena, något som inte fanns från början i den stammen. Har du förstått vad jag menar?
                        Själv har jag en stam som kallas "black bar" där jag försöker förstärka ryggfenans färg hos hanarna, en del får nämligen bara genomskinliga ryggfenor, en del lite svart, en del rött och svart, en del svart rött och grönt. Jag tar bort alla hanar utan färg i ryggfenan och sparar de som har färg. På sikt så kommer denna egenskap bli dominerande och alla hanar kommer få färg i ryggfenan, men det blir inte mer avelsform för det, dessa anlag uppstod ju spontant i akvariet från början, jag bara hjälper det "naturliga urvalet" på traven.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          Ursprungligen postat av Mobster
                          Ska försöka ta bild på min färggranna hane när jag får händerna på en vettig kamera...det orangea och svarta är mer sammanhängande på mina och alla andra Black Endler Pond jag sett än den på den bilden, och det är ingen prick utan ett svart streck där under ryggfenan. och tjockare "svärd" upptill med svart och vitt, dock ganska likt
                          Beväpna dig med tålamod, de är sjukt snabba när man vill att de skall hålla sig stilla så man kan ta en bild.
                          Det bästa tipset jag kan ge när det gäller foto i akvarium är att ta med blixt i vinkel mot akvarieglaset, då KAN man få en bra bild då och då, så ta många bilder! Det verkar också som om fiskarna "vänjer sig" lite efter de första 10-20 bilderna och inte störs så mycket när man tar fler bilder, de brukar hålla sig lite mer stilla efter ett tag. Man kan ju fota när de äter också, och gärna på kvällen då det är mörkt i rummet så slipper man störande reflexer. Lycka till!
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Mobster
                            • June 2008
                            • 506

                            Ursprungligen postat av tummen
                            Det han gjort är att URVALSODLA på fiskar från den lokalen, det blir egentligen inte en avelsform, mera att han ägnat sig åt manipulation av det naturliga urvalet. Man kan säkerligen hitta likanade individer även i vilt tillstånd. Avelsform skulle vara om han t.ex avlade fram en jättestor röd stjärtfena, något som inte fanns från början i den stammen. Har du förstått vad jag menar?
                            Själv har jag en stam som kallas "black bar" där jag försöker förstärka ryggfenans färg hos hanarna, en del får nämligen bara genomskinliga ryggfenor, en del lite svart, en del rött och svart, en del svart rött och grönt. Jag tar bort alla hanar utan färg i ryggfenan och sparar de som har färg. På sikt så kommer denna egenskap bli dominerande och alla hanar kommer få färg i ryggfenan, men det blir inte mer avelsform för det, dessa anlag uppstod ju spontant i akvariet från början, jag bara hjälper det "naturliga urvalet" på traven.
                            ah, jag förstår, inte mixa olika typer utan bara ta liknande för att få fram samma egenskaper oftare.

                            Kommentar

                            • Mobster
                              • June 2008
                              • 506

                              Ursprungligen postat av tummen
                              Beväpna dig med tålamod, de är sjukt snabba när man vill att de skall hålla sig stilla så man kan ta en bild.
                              Det bästa tipset jag kan ge när det gäller foto i akvarium är att ta med blixt i vinkel mot akvarieglaset, då KAN man få en bra bild då och då, så ta många bilder! Det verkar också som om fiskarna "vänjer sig" lite efter de första 10-20 bilderna och inte störs så mycket när man tar fler bilder, de brukar hålla sig lite mer stilla efter ett tag. Man kan ju fota när de äter också, och gärna på kvällen då det är mörkt i rummet så slipper man störande reflexer. Lycka till!
                              Min nuvarande enda helt utfärgade hane är faktiskt rätt lugn, lyckats ta flera kort rakt på med mobilen dock med otroligt dålig skärpa som resultat av en dålig mobilkamera, men förstår vad du menar...malen som är min avatar är en av ~8 bilder som blev vettiga när vi tog en 600 kort med en digitalkamera...en del fiskar vill verkligen inte synas på bild...snäckorna lyckades vi dock fånga

                              Kommentar

                              • oaken
                                • September 2006
                                • 901

                                Ursprungligen postat av Mobster
                                Det där var inte Black Endler Pond ifall jag inte är ute och cyklar, iaf så ser inte de black endler pond jag har ut så och de jag sett ser inte ut så heller, och "Strain Developed by Adrian HD" betyder inte det att det är en avelsform han avlat fram?

                                Ska försöka ta bild på min färggranna hane när jag får händerna på en vettig kamera...det orangea och svarta är mer sammanhängande på mina och alla andra Black Endler Pond jag sett än den på den bilden, och det är ingen prick utan ett svart streck där under ryggfenan. och tjockare "svärd" upptill med svart och vitt, dock ganska likt
                                Jo då, det är det. Och jag har också denna variant här hemma.
                                ( 16 ) 2004,, Top Blue Sword ,,some males have lower ventral and gonopodium colored black...Collected 2004,(Black Endler Pond .Pond named by Armando Pou to distinguish location where caught). South of Lagunan La Malagena.....Three pairs $24

                                Kommentar

                                Arbetssätt...