Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Ursprungligen postat av jagsjalv
    Den guppy som är på bilden är ingen endlers. Den liknar andra vildformsvarianter. Mina guppy från Trinidad ser ungefär likadana ut. Hör efter med de du fick dem från var de kommer från för några endlers är det inte.
    Oki, han sa att det var rena Endlers (hade själv bytat sig till dom). Det var det som var poängen att vi bytade med varandra. (Guppy har jag ju inte) Jag tog pojkar av han, han fick flickor av mig.
    Dessa är annars i storlek som mina Endlers hanar...Men som sagt ingen färg alls i stjärtfenan...
    Berätta gärna mer om vad du hade från Trinidad, hur stora är dom hanarna?

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      Ursprungligen postat av Anettejt
      För er som sett min rena stam av Endlers har nu något att jämföra med.
      (tror jag postade dom i denna tråd)

      Dessa har jag införskaffat ganska så nyligen och ingen av dom har tillstymmelse till att färga ut i stjärtfenan.
      Så kan detta vara rena Endlers?
      http://user.tninet.se/~xnc826k/Wi.jpg
      De två översta bilderna är på samma fisk. Tills jag vet med säkerhet så får de gå själv, men jag tror jag blivet blåst. (kul när jag lämnade rena i byte)
      Det KAN vara en lite udda färgvariant av endler, eller en annan vildform av vanlig guppy, omöjligt att säga, vilket för övrigt väcker frågan om "endler" verkligen ÄR en egen art eller bara ytterligare en "färgvariant"/vildform av P.reticulata.....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Guest

        Ursprungligen postat av tummen
        Det KAN vara en lite udda färgvariant av endler, eller en annan vildform av vanlig guppy, omöjligt att säga, vilket för övrigt väcker frågan om "endler" verkligen ÄR en egen art eller bara ytterligare en "färgvariant"/vildform av P.reticulata.....
        Tack för svar!
        Ja din frågeställning är väl det jag funderar över med...

        Kommentar

        • bjar
          • November 2006
          • 14

          Det är vanliga vild guppys du har ,utan tvekan !

          Kommentar

          • Guest

            Ursprungligen postat av bjar
            Det är vanliga vild guppys du har ,utan tvekan !
            Menar du min bild? I såfall hur stora blir dessa?

            Kommentar

            • XenOn
              • March 2008
              • 1008

              Ursprungligen postat av Anettejt
              Menar du min bild? I såfall hur stora blir dessa?
              Jag har ett liknande yngel. Hur kan det komma sig då varken någon av föräldrarna är vildguppy? :O
              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                Upptäckte idag att jag har tre endlers hanar och inte bara en som jag tidigare trott..
                Samma fenomen här,- svarta fläckar på sidorna, bara några timmar senare så är fläckarna väck... ??
                Vad handlar det där om! Någon som vet?

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • Guest

                  Ursprungligen postat av NIC
                  Upptäckte idag att jag har tre endlers hanar och inte bara en som jag tidigare trott..
                  Samma fenomen här,- svarta fläckar på sidorna, bara några timmar senare så är fläckarna väck... ??
                  Vad handlar det där om! Någon som vet?
                  Att dom får fläckar kan vara början till utfärgning (men de kan även behålla fläckarna) eftersom de sedan verkar försvinna. Det är nästan så man skulle kunna tro att du har nåt fel i karet/eller annat problem eftersom dina tappar sin färg periodvis.
                  Får de bra med mat? Andra stora hot i karet kanske?

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    Ursprungligen postat av Anettejt
                    Att dom får fläckar kan vara början till utfärgning (men de kan även behålla fläckarna) eftersom de sedan verkar försvinna. Det är nästan så man skulle kunna tro att du har nåt fel i karet/eller annat problem eftersom dina tappar sin färg periodvis.
                    Får de bra med mat? Andra stora hot i karet kanske?
                    Förstår heller inte..
                    Inga hot i karet, vattenbyte och matning sker regelbundet.
                    De går med ett gäng svärdbäraryngel som färgar ut bra.

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    • Guest

                      Ursprungligen postat av NIC
                      Förstår heller inte..
                      Inga hot i karet, vattenbyte och matning sker regelbundet.
                      De går med ett gäng svärdbäraryngel som färgar ut bra.
                      Prova att göra lite tätare VB och att ge de dafnier om de inte redan får det. Jag tycker det låter som att de färgar ut, men sen går på tillbaka gång. Växer de snabbt så får de kanske inte rätt foder vilket resulterar i att färgen avtar. (bara en tanke)

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        Ursprungligen postat av Anettejt
                        Prova att göra lite tätare VB och att ge de dafnier om de inte redan får det. Jag tycker det låter som att de färgar ut, men sen går på tillbaka gång. Växer de snabbt så får de kanske inte rätt foder vilket resulterar i att färgen avtar. (bara en tanke)
                        Precis, färgar ut och sen på tillbakagång..
                        De får yngelflakes och daphnier (inte så ofta längre, men d ska d bli ändring på..)
                        Växer normalt, kanske tom lite sakta..
                        Hör av mig om hur det går.

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        • XenOn
                          • March 2008
                          • 1008

                          Ursprungligen postat av Anettejt
                          Verkligen ingen som har någon åsikt om bilden jag la upp?
                          Jag har faktiskt skrivit jätte mycket om dina bilder. Är jag iggad möjligtvis?
                          Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                          Kommentar

                          • Guest

                            Ursprungligen postat av XenOn
                            Jag har faktiskt skrivit jätte mycket om dina bilder. Är jag iggad möjligtvis?
                            Iggad? Jag har läst vad du skrivet, men din info stämmer inte överens med mina fiskar. Då min stam är VF, förmodligen Endlers och inte Guppy. Jag försöker alltid sortera bort gissningar i trådar då jag läser, men du gör kanske mer än att gissa? Lägg upp bilder på dina så får vi jämföra!

                            Kommentar

                            • XenOn
                              • March 2008
                              • 1008

                              Ursprungligen postat av Anettejt
                              Iggad? Jag har läst vad du skrivet, men din info stämmer inte överens med mina fiskar. Då min stam är VF, förmodligen Endlers och inte Guppy. Jag försöker alltid sortera bort gissningar i trådar då jag läser, men du gör kanske mer än att gissa? Lägg upp bilder på dina så får vi jämföra!
                              Jag måste först få tag i en kamera . Fast det är ganska konstigt isåfall, då både honan och hanen är vanliga guppys. Kan de möjligtvis ha endlers i generna?
                              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                              Kommentar

                              • Guest

                                Ursprungligen postat av XenOn
                                Jag måste först få tag i en kamera . Fast det är ganska konstigt isåfall, då både honan och hanen är vanliga guppys. Kan de möjligtvis ha endlers i generna?
                                Ja visst kan de det! Det är ju det som räknas som "mix". Och det som denna tråden ursprungligen handlar om.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...