Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    mmm jag vet inte varför de blev så med guppyrna men de va synd om ynglet som
    dog

    Kommentar

    • Ibanez
      • July 2006
      • 853

      Ursprungligen postat av Nina82
      Just nu är det 100% fisksoppa

      Ska flytta i juli så vi har öst i nästan alla fiskar i 450L

      Just nu går där:
      Palettyngel (2 kullar)
      "Vanlig" Guppyhanar
      C. Panda
      Ancistrus
      Kuhlii
      Siameser
      Otocinclus
      Riotetror
      Ap. Agassizii
      Dvärggurami

      Tror jag fick med alla nu

      Sen har jag en Endlershona i 45L och Palettparet som är till salu i 84L

      När vi flyttat ska där förmodligen inte vara några Guppy i 450L, och isf bara hanar ifall det skulle bli platsbrist i de andra karen.

      hehe.. fantaskisk fisksoppa.. o de kommer överens.. har erfarenhet av att guramis har en tendens att gå på små kuhliis.. hur e det för dig??
      Era fiskar ger jag mina till frukost..

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        Hejsan allihopa!
        Vill ni diskutera olika blandningar i akvariet så kanske ni skulle kunna göra det någon annan stans, jag vill gärna hålla denna tråd lite "ren från skitprat", så om ni inte har direkta frågor om guppy av olika sorter/arter så ber jag er diskutera detta andra i en egen tråd i forumet "off topic", det är till för just sådana frågor, eller forumet "Mix fisk frågor"....om ni ursäktar alltså.....

        Nu till lite fakta:
        Stora fullvuxna gurami (månskensgurami t.ex.) äter gärna vuxna guppy, detta vet jag av egen bitter erfarenhet, men de går nog säkra för de mindre guramiarterna, t.ex. nämnda dvärggurami. Scalarer äter väl mest guppyyngel, men riktigt stora scalarer glufsar säkert i sig fullvuxna guppy också om de fär schansen.
        Senast redigerad av tummen; 25 June 2008, 23:52.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          Ursprungligen postat av XenOn
          Borde inte homosexualitet uppstå då där bara är hanar? Mina hanar försöker para sig med varandra trots där finns honor i.
          Det är snarare ett tecken på dominans....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            Ursprungligen postat av tummen
            Hejsan allihopa!
            Vill ni diskutera olika blandningar i akvariet så kanske ni skulle kunna göra det någon annan stans, jag vill gärna hålla denna tråd lite "ren från skitprat", så om ni inte har direkta frågor om guppy av olika sorter/arter så ber jag er diskutera detta andra i en egen tråd i forumet "off topic", det är till för just sådana frågor, eller forumet "Mix fisk frågor"....om ni ursäktar alltså.....

            Nu till lite fakta:
            Stora fullvuxna gurami (månskensgurami t.ex.) äter gärna vuxna guppy, detta vet jag av egen bitter erfarenhet, men de går nog säkra för de mindre guramiarterna, t.ex. nämnda dvärggurami. Scalarer äter väl mest guppyyngel, men riktigt stora scalarer glufsar säkert i sig fullvuxna guppy också om de fär schansen.
            Sorry!
            Har ett par endlers som är ca 5-6 veckor gamla, kan se på gonopodium att en av de är en hane, (jippi) men när börjar de färga ut egentligen?
            Såklart individuellt men hanarna blir väl ungefär max 3 cm, och han är väl ca 1,5-2 cm redan och helt "genomskinlig". Tycker att det borde hända nåt snart.., vilket det säkert också gör men man kan ju alltid fråga..

            En annan sak jag funderar på är att jag har nog varit lite slarvig med att byta vatten i 20 liters karet med ett par endlersyngel i då de inte växer särskilt bra, har läst någonstans att yngel släpper ut någon sorts hormon i vattnet som hämmar tillväxt.. Vet du hur det är med det Tummen?

            De endlers jag har i 65:an har växt olika men ändå bättre än de i 20:an.
            Kan det ha med vatten volymen att göra? Matar med yngelfoder, (flakes)
            men har läst/hört att om man gör ett delvattenbyte varje dag så växer ynglen bättre. Kan det ha att göra med utsläppta hormoner månntro?
            Mvh Nic.

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              Ursprungligen postat av NIC
              Sorry!
              Har ett par endlers som är ca 5-6 veckor gamla, kan se på gonopodium att en av de är en hane, (jippi) men när börjar de färga ut egentligen?
              Såklart individuellt men hanarna blir väl ungefär max 3 cm, och han är väl ca 1,5-2 cm redan och helt "genomskinlig". Tycker att det borde hända nåt snart.., vilket det säkert också gör men man kan ju alltid fråga..

              En annan sak jag funderar på är att jag har nog varit lite slarvig med att byta vatten i 20 liters karet med ett par endlersyngel i då de inte växer särskilt bra, har läst någonstans att yngel släpper ut någon sorts hormon i vattnet som hämmar tillväxt.. Vet du hur det är med det Tummen?

              De endlers jag har i 65:an har växt olika men ändå bättre än de i 20:an.
              Kan det ha med vatten volymen att göra? Matar med yngelfoder, (flakes)
              men har läst/hört att om man gör ett delvattenbyte varje dag så växer ynglen bättre. Kan det ha att göra med utsläppta hormoner månntro?
              Mvh Nic.
              Din hane som just ombildat analfenan till gonopodium får säkert färger snart, hur fort det går får du berätta för oss andra, det är väldigt individuellt, men färgerna borde komma inom någon/några veckor....

              Hormoner och hämmad tillväxt????? Det enda jag har hört om det är i samband med uppfödning av grodyngel, inte med guppy. Snarare är det så enkelt att dålig vattenkvalitet i kombination med lite utrymme hämmar tillväxten. Om man dessutom "bara" matar med torrfoder så blir resultatet gärna små sent utvecklade yngel. Om du tänker på deras naturliga miljö så har de EXTREMT mycket mer utrymme i naturen (bäckar, små sjöar mm) och där är säkert också vattenkvaliteten MYCKET bättre än i de flesta akvarier, i bäckar t.ex. byts ju vattnet HELA tiden.... så byt gärna ofta, men små mängder, typ 2-3 liter varje dag i ditt 20-liters och kanske kring 10 liter i ditt 65-liters.

              Om du orkar alltså.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Guest

                För er som sett min rena stam av Endlers har nu något att jämföra med.
                (tror jag postade dom i denna tråd)

                Dessa har jag införskaffat ganska så nyligen och ingen av dom har tillstymmelse till att färga ut i stjärtfenan.
                Så kan detta vara rena Endlers?

                De två översta bilderna är på samma fisk. Tills jag vet med säkerhet så får de gå själv, men jag tror jag blivet blåst. (kul när jag lämnade rena i byte)

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  Ursprungligen postat av tummen
                  Din hane som just ombildat analfenan till gonopodium får säkert färger snart, hur fort det går får du berätta för oss andra, det är väldigt individuellt, men färgerna borde komma inom någon/några veckor....

                  Hormoner och hämmad tillväxt????? Det enda jag har hört om det är i samband med uppfödning av grodyngel, inte med guppy. Snarare är det så enkelt att dålig vattenkvalitet i kombination med lite utrymme hämmar tillväxten. Om man dessutom "bara" matar med torrfoder så blir resultatet gärna små sent utvecklade yngel. Om du tänker på deras naturliga miljö så har de EXTREMT mycket mer utrymme i naturen (bäckar, små sjöar mm) och där är säkert också vattenkvaliteten MYCKET bättre än i de flesta akvarier, i bäckar t.ex. byts ju vattnet HELA tiden.... så byt gärna ofta, men små mängder, typ 2-3 liter varje dag i ditt 20-liters och kanske kring 10 liter i ditt 65-liters.

                  Om du orkar alltså.....
                  Tackar för svar!

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • Guest

                    Verkligen ingen som har någon åsikt om bilden jag la upp?

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      Ursprungligen postat av Anettejt
                      Verkligen ingen som har någon åsikt om bilden jag la upp?
                      Tycker de är stiliga, men har inte svar på din fråga..

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        Ursprungligen postat av tummen
                        Din hane som just ombildat analfenan till gonopodium får säkert färger snart, hur fort det går får du berätta för oss andra, det är väldigt individuellt, men färgerna borde komma inom någon/några veckor....

                        Hormoner och hämmad tillväxt????? Det enda jag har hört om det är i samband med uppfödning av grodyngel, inte med guppy. Snarare är det så enkelt att dålig vattenkvalitet i kombination med lite utrymme hämmar tillväxten. Om man dessutom "bara" matar med torrfoder så blir resultatet gärna små sent utvecklade yngel. Om du tänker på deras naturliga miljö så har de EXTREMT mycket mer utrymme i naturen (bäckar, små sjöar mm) och där är säkert också vattenkvaliteten MYCKET bättre än i de flesta akvarier, i bäckar t.ex. byts ju vattnet HELA tiden.... så byt gärna ofta, men små mängder, typ 2-3 liter varje dag i ditt 20-liters och kanske kring 10 liter i ditt 65-liters.

                        Om du orkar alltså.....
                        Ja, då var det dags...
                        Hanen har nu 2 svarta fläckar på ena sidan och 1 på den andra!!
                        Det går åt rätt håll

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        • NIC
                          • January 2008
                          • 5121

                          Och nu är fläckarna borta igen...
                          Tyckte mig se en fläck på sidan i förrgår men igår var den väck.
                          Som sagt så såg jag idag tre fläckar som också nu är borta, vad händer egentligen

                          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                          Kommentar

                          • XenOn
                            • March 2008
                            • 1008

                            Ursprungligen postat av Anettejt
                            Verkligen ingen som har någon åsikt om bilden jag la upp?
                            Jag har verkligen något att säga Anettj . Har själv inte haft tillgång till digital kamera så jag har inte kunnat ladda upp bilder.

                            Din guppy ser exakt likadan ut som min gör. Tycker det är mycket konstigt med de där konstiga prickarna de har. Vem vet, de kanske är släkt . Vi två bor ju trots allt i samma landskap.
                            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                            Kommentar

                            • jagsjalv
                              • February 2006
                              • 139

                              Ursprungligen postat av XenOn
                              Jag har verkligen något att säga Anettj . Har själv inte haft tillgång till digital kamera så jag har inte kunnat ladda upp bilder.

                              Din guppy ser exakt likadan ut som min gör. Tycker det är mycket konstigt med de där konstiga prickarna de har. Vem vet, de kanske är släkt . Vi två bor ju trots allt i samma landskap.
                              Den guppy som är på bilden är ingen endlers. Den liknar andra vildformsvarianter. Mina guppy från Trinidad ser ungefär likadana ut. Hör efter med de du fick dem från var de kommer från för några endlers är det inte.
                              /André

                              Kommentar

                              • XenOn
                                • March 2008
                                • 1008

                                Ursprungligen postat av jagsjalv
                                Den guppy som är på bilden är ingen endlers. Den liknar andra vildformsvarianter. Mina guppy från Trinidad ser ungefär likadana ut. Hör efter med de du fick dem från var de kommer från för några endlers är det inte.
                                Nja har inte sagt att det var endlers heller Men tack för att du tog bort ett alternativ . Nu är det så att det är ett yngel som jag fick från en lila hona.
                                Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...