Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • planetaryice
    • December 2003
    • 74

    #91
    Om jag har förstått er rätt så handlar det om att bevara stammen av Endlers och inte riskera dess existens? Hybridiseringen äventyrar endlers fortlevnad?
    420 liter

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #92
      Ursprungligen postat av planetaryice
      Om jag har förstått er rätt så handlar det om att bevara stammen av Endlers och inte riskera dess existens? Hybridiseringen äventyrar endlers fortlevnad?
      Endlers existens är nog just i nuläget ohotad, den finns spridd i många olika lokaler i norra Sydamerika, (dessutom odlas en del av de rena varianterna i ett bevarandeprojekt i USA) det handlar alltså mer om att hålla akvariestammar rena så vi kan ha både "vanlig" guppy och endler att välja på i affärerna även i fortsättningen, sedan kan vi ju konstatera att endlers också mycket väl kan vara en av många stamfäder i de första korsningarna för att få fram "akvarievarianten" av guppy, det där med genetik var ju inte så känt för sådär 50-100 år sedan....därför föreslår jag att vi kallar Äkta/rena endlers för endlers och alla andra (färgglada) varianter för guppy, hybrider eller inte...(där får jag SÄKERT mothugg, och det är just det som jag tycker är så kul!) såvida det inte handlar om en vildform av "äkta"/ren guppy alltså, DEN stammen skall man försöka sprida och hålla ren, då får vi ytterligare en variant att välja bland i affärerna.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #93
        Lite bilder på endlers guppy, samt någon vanlig också:
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #94
          ...och lite bilder på vanliga färgglada "akvarierguppy":
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Ibanez
            • July 2006
            • 853

            #95
            vilken fisk är absolut mest lättlekt??
            har fina ambitioner att börja odla fisk och tänkte börja i väldigt liten skala..
            Era fiskar ger jag mina till frukost..

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #96
              Vanliga guppys får betydligt fler yngel än Endlers.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #97
                Fast Endlers yngel klarar sig bättre och de vuxna brukar även de vara tåligare, så under en längre tid sätter jag en slant på Endlers.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Ibanez
                  • July 2006
                  • 853

                  #98
                  hehe.. detv e detta som blir intressant.. när man hör flera olika versioner.. men över det hela taget så är det hugget som stucket altså??
                  Era fiskar ger jag mina till frukost..

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #99
                    Jag har vanliga guppys nu, 5 st, 1 hane och 4 honor. Jag har fått 17 yngel i 2 kullar och alla har överlevt.. alltså alla jag har sett sen de vara jätte små har överlevt.

                    Det gäller att mata ordentligt och göra rent i akvariet ofta så låter de ungarna vara.

                    Kommentar

                    • Ibanez
                      • July 2006
                      • 853

                      jo ja hade guppy förut.. de blev ca 50 st och de var rätt självgående + en hummer i detta kar.. var han hungrig så.. hehe..

                      tänkte göra ett kar med bara koncentration uppfödning.. skall bli kul.. några specefika växter?
                      Era fiskar ger jag mina till frukost..

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Ursprungligen postat av Ibanez
                        vilken fisk är absolut mest lättlekt??
                        har fina ambitioner att börja odla fisk och tänkte börja i väldigt liten skala..
                        Du börjar från "fel" ände tycker jag, det finns många fiskar som är lättlekta/lättodlade, vad vill du uppnå?
                        Frågan hör nog också mer hemma i en egen tråd, kanske i nybörjarforumet eller det forumet som är till för svårdefinierade frågor....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • XenOn
                          • March 2008
                          • 1008

                          Nu ska jag ge lite konstruktiv kritik till tummen På den 6:e raden underifrån har du stavat möjligt med ett ä "mäjligt".
                          Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            Ursprungligen postat av XenOn
                            Nu ska jag ge lite konstruktiv kritik till tummen På den 6:e raden underifrån har du stavat möjligt med ett ä "mäjligt".
                            Ja jag vet, det händer ibland, jag har svårt att själv se vissa felstavningar som jag själv gjort, men min vilja är att skriva rätt, och jag går ofta in och rättar/redigerar i efterhand, men så här på dataskärmen är det ibland svårt att se att man skrivit ett ä istället för ett ö, i vilket inlägg var det då? EDIT: Nu är det rättstavat.

                            Detta tycker jag dock är något helt annat än att helt srunta i meningsbyggnad, punkter, komman mm. som vissa andra här tenderar att göra, jag har den största respekt för mina läsare, att de skall ha lätt att förstå vad jag menar, och lägger energi på att få det rätt från början. Ibland så blir det dock ändå fel, man är ju bara mänsklig.
                            Senast redigerad av tummen; 14 June 2008, 16:22.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • XenOn
                              • March 2008
                              • 1008

                              Ursprungligen postat av tummen
                              Ja jag vet, det händer ibland, jag har svårt att själv se vissa felstavningar som jag själv gjort, men min vilja är att skriva rätt, och jag går ofta in och rättar/redigerar i efterhand, men så här på dataskärmen är det ibland svårt att se att man skrivit ett ä istället för ett ö, i vilket inlägg var det då? EDIT: Nu är det rättstavat.

                              Detta tycker jag dock är något helt annat än att helt srunta i meningsbyggnad, punkter, komman mm. som vissa andra här tenderar att göra, jag har den största respekt för mina läsare, att de skall ha lätt att förstå vad jag menar, och lägger energi på att få det rätt från början. Ibland så blir det dock ändå fel, man är ju bara mänsklig.
                              Håller med! Det finns som sagt värre
                              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                              Kommentar

                              • Ibanez
                                • July 2006
                                • 853

                                hmm.. vilka var det som påpekade att jag skrev i fel forum?? hmm.. hehe.. det blev ett guppykar som skall vara lite "självgående" sen skall man göra ett kraftigt försök att odla fjärilsciklider.. fel tråd igen märker jag
                                Era fiskar ger jag mina till frukost..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...