Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #46
    Ursprungligen postat av MaxB
    Hej alla duktiga guppykännare! Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med en grej?
    Jag fick idag hem en grupp med Guppy som jag skulle vilja veta vad dom heter eller kallas. Dom är grön- och blåskimrande, har korta, snett ställda lodräta ränder på kropparna. Honorna är större än hanarna och hanarna påminner väldigt mycket om honorna. Hanarna har samma blågröna skimrande "färger" och ränder.
    Det är ju stört omöjligt att få till en vettig bild men jag slänger in ett rejält suddigt foto på en av honorna (där syns en rätt tjusig grön Svärdbärarhane också...).

    Sedan tog jag två korta filmer - dom är inte mycket bättre dom, men...

    Film 1; en av honorna.



    Film 2; där syns mot slutet en av hanarna som följer efter en hona.




    Bildkvaliteten är verkligen usel, men någon av er experter kanske kan utröna vad just den här typen av guppy kallas - det vore liksom lite kul att veta!
    Du behagar skämta eller så har du lagt in bilden på SVÄRDBÄRARNA i fel tråd? Jag skall nu kolla in dina filmer också så kommer jag med svar om det nu är guppy med på de filmerna....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #47
      Ursprungligen postat av tummen
      Du behagar skämta eller så har du lagt in bilden på SVÄRDBÄRARNA i fel tråd? Jag skall nu kolla in dina filmer också så kommer jag med svar om det nu är guppy med på de filmerna....
      Guppyhonan är den som är på bilden med svärdbäraren - hon är längre fram på bilden och ser kanske lite stor ut... Hon är marginellt större än "endlers"-honorna.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #48
        Nu har jag kollat in filmerna men kan inte säga något med säkerhet, det KAN vara guppy, ELLER någon närbesläktad art som limia t.ex, bildkvaliteten är helt enkelt FÖR dålig. Å andra sidan såg jag nå´t som KUNDE ha varit en endlersguppyhane, men det gick så förtvivlat fort så jag kan inte säga säkert. Fånga ut dem till ett "studioakvarium" så att man bara ser dem, och där de inte har så stark ström att simma i, med starkare ljus så kanske bilderna/filmerna blir skarpare också. LYCKA TILL!!!!!!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #49
          Ursprungligen postat av MaxB
          Guppyhonan är den som är på bilden med svärdbäraren - hon är längre fram på bilden och ser kanske lite stor ut... Hon är marginellt större än "endlers"-honorna.
          Det kan i så fall vara en lite udda tecknad hona av guppy, eller som jag sade en limia eller liknande art. Bilden var ju ganska oskarp just vid honan.

          Det är en riktig levandefödarsoppa du har va? Platy, endlers+uso(=unidentified svimming objekt), molly, svärdbärare (mm?)....
          ÄR de du undrar över verkligen guppy så har du snart hybrider, endlershanarna har säkerligen redan befruktat dem i så fall.

          Utan bättre bilder/filmer kan jag firtfarande inte säga nå´t säkert. Detta borde egentligen få en egen tråd, lite vid sidan om min utgångsidé med tråden....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #50
            Ursprungligen postat av tummen
            Nu har jag kollat in filmerna men kan inte säga något med säkerhet, det KAN vara guppy, ELLER någon närbesläktad art som limia t.ex, bildkvaliteten är helt enkelt FÖR dålig. Å andra sidan såg jag nå´t som KUNDE ha varit en endlersguppyhane, men det gick så förtvivlat fort så jag kan inte säga säkert. Fånga ut dem till ett "studioakvarium" så att man bara ser dem, och där de inte har så stark ström att simma i, med starkare ljus så kanske bilderna/filmerna blir skarpare också. LYCKA TILL!!!!!!
            Ålrajt, jag skall försöka ta lite tydligare bilder! Endlers (eller vad de nu kallas) fick jag ju en påse av Ansjo för en tid sedan, så dessa kryllar det av...
            Som sagt, jag är fullständigt novis på just levandefödare, men tyckte dessa var fina - och kände liksom att det kunde vara kul att veta om dom kallas för nåt speciellt...
            Tack för hjälpen iallafall!

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #51
              Ursprungligen postat av Erik...
              Hur länge befruktningen räcker har jag läst olika uppgifter om, allt från ett halvår till större delen eller hela resten av honans reproduktiva liv, det kanske varierar, någon annan kanske har mer säkra uppgifter, i vilket fall som helst saknar det normalt sett praktisk betydelse eftersom hanarna från både första och andra kullen normalt sett hinner bli könsmogna innan honan behöver paras igen.

              Vad jag läst anses den senaste parningen normalt sett få större genomslagskraft än gamla parningar, men det kan säkert också variera. Nya hanar kommer att göra vad de kan för att "komma till", och de brukar lyckas.

              Kul tråd det här, synd att jag är lite dålig på danska, men inläggen var så bra att det helt klart var värt att kämpa sig igenom.

              Lite tillägg till guppyns anpassning till predationstrycket kan vara på sin plats, guppys kan anpassa sin vuxenstorlek även till storleken på predatorerna, om de predatorer som finns kan äta små guppys men inte storvuxna blir guppysarna stora, om det bara finns predatorer som kan äta storvuxna guppys blir guppyna ofta småväxta. Och det här är en anpassning som kan ske förvånansvärt fort. Om alla stammar/varianter osv kan det här vet jag dock inte.

              Mer angående "naturlig selektion" och "avel", de stora skillnaderna mellan dessa är att det ena är naturligt, och det andra är artificiellt, och vad gäller avel så kan målet vara lite mer olika, men man kan ju avla för "livskraft", hög tolerans mot vissa miljöfaktorer, till exempel låga temperaturer som thues har nämnt. Om man bara avlar mot en enskild egenskap kan utvecklingen gå ganska snabbt, har man däremot flera mål som man vill uppnå i samma stam blir det däremot trögare, till exempel om man förutom tolerans för låg temp även vill att de ska vara extraordinärt toleranta även mot hög temp, hög nitrithalt, dålig fodertillgång och vara osedvanligt produktiva och ha stora fenor med väldigt mycket pigment, och ha hög resistens mot sjukdomar så börjar man närma sig en omöjlig ekvation. Att man kan bli tvungen att kompromissa lite med vissa egenskaper när man kommersiellt producerar "prydnadsguppys" med stora fenor och starka färger tror jag ändå inte är hela sanningen bakom den dåliga "kvaliteten" på "butiksguppys", så jag håller med tummen, jag vill inte heller påstå att de är "sönderavlade". De som man lyckas överleva omställningen och hämta sig efter transporten får ju oftast mycket livskraftiga ungar, och de generna kommer inte från tomma intet.

              I påståendet att naturen är mycket bättre på att avla motsätter jag mig inte ordvalet "avla", naturlig selektion är naturens analog till just avel. Däremot skulle naturen (om naturen skulle ställas till svars som en människa) enligt dagens djurskyddslagar varje dag samla på sig nog med förseelser för att sitta inne på livstid, med sitt ofta oerhört grymma sätt den väljer bort vilka individer som inte ska få föra sina gener vidare. Så jag anser inte att "avelsarbetet" som naturen utför totalt sett kan ses som föredömligt, även om resultaten många gånger är helt otroligt fantastiska.

              En annan sak som kan vara bra att veta om guppys, särskilt om man vill få mycket yngel av dom, är att de behöver mat regelbundet, de är anpassade till att äta lite men väldigt ofta, så att magen "har något att göra" mest hela tiden, den svältperiod de utsätts för under transporten från till exempel asiatiska odlingar kan dom flesta uppenbarligen överleva, men det är verkligen inte bra för deras hälsa. Att de klarar sig på en matning om dagen i akvarier till och med om man glömmer bort någon dag då och då beror ju på att de i viss mån kan sysselsätta magen med alger och ibland småkryp som kan finnas i akvariet.

              Själv har jag mina guppys i fönstret, plus ganska stark belysning, så att det blir alger, och foderautomat fodrar 4 ggr om dagen när jag är på jobbet, Det finns alltid gott om tre olika sorters akvatiska "kryp" som guppyna kan äta, och konstant tillgång på slöjstjärtsägg och yngel.
              Kul att få reda på nå´t mer, jag tänker då mest på det där med anpassning till predatorenas storlek. Samma sak sker om man vill plocka bort egenskaper, t.ex. en viss fentyp; på RUSKIGT kort tid finns inga kvar av den typen, men om man sedan plockar bort hanar med en annan fentyp så kommer dessa första missgynnade gener nog snart att visa sig, eller vad tror du?
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #52
                Ursprungligen postat av tummen
                Det kan i så fall vara en lite udda tecknad hona av guppy, eller som jag sade en limia eller liknande art. Bilden var ju ganska oskarp just vid honan.

                Det är en riktig levandefödarsoppa du har va? Platy, endlers+uso(=unidentified svimming objekt), molly, svärdbärare (mm?)....
                ÄR de du undrar över verkligen guppy så har du snart hybrider, endlershanarna har säkerligen redan befruktat dem i så fall.

                Utan bättre bilder/filmer kan jag firtfarande inte säga nå´t säkert. Detta borde egentligen få en egen tråd, lite vid sidan om min utgångsidé med tråden....
                Ja, det har blivit lite soppa där - Ansjos hög med "endlers", några platy och tre gröna svärdbärare. Det kom sig av att Ansjos "påse blandat" inte enbart innehöll guppy... Där fanns även några mollyyngel.
                Karet väntar på en liten makeover och senare skall jag dela upp besättningen.
                Får jag några bra bilder på de randiga "guppyna" så kan jag starta en liten tråd brevid!

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #53
                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Ja, det har blivit lite soppa där - Ansjos hög med "endlers", några platy och tre gröna svärdbärare. Det kom sig av att Ansjos "påse blandat" inte enbart innehöll guppy... Där fanns även några mollyyngel.
                  Karet väntar på en liten makeover och senare skall jag dela upp besättningen.
                  Får jag några bra bilder på de randiga "guppyna" så kan jag starta en liten tråd brevid!
                  Gör du det, vi väntar med spänning....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #54
                    Den honan du undrar över Mats är ingen guppy, utan det ser ut som någon slags Limia som tummen skrev: http://images.google.se/images?hl=sv...-8&sa=N&tab=wi
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • johnny9900
                      • April 2008
                      • 69

                      #55
                      maxb, det ær en limia melanogaster,blå limia
                      mvh johnny
                      www.poecilia.org
                      http://www.danishshowguppy.dk/
                      http://www.dglz.de/

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #56
                        Ursprungligen postat av johnny9900
                        maxb, det ær en limia melanogaster,blå limia
                        http://www.fishbase.se/summary/Speci...y.php?id=10998
                        Thanx, Johnny! Jag vill inte störa denna tråd, så jag gjorde en ny liten trådrackare! Såg att du hade svarat där!

                        Kommentar

                        • johnny9900
                          • April 2008
                          • 69

                          #57
                          En annan guppy liknande fisk, ær ju micropoecilia picta.kan korsas med vanlig guppy,vældigt lik guppy.
                          før att gå tillbaka till endlers.En av avvikelserna från guppy ær gonopodium på endlers skulle ju skilja sig från vanlig guppy,men vara snarlik med micropoecilia,och skillnad i beetende på vanlig guppy och endlers,i poecilia bladet ær det en mycket bra artikel om just endlers skriven av en svensk, på svenska,jag ær øverbevisat på att endlers ær en egen art,dock i familj med vanlig guppy, men det ær min personliga åsikt,och det kan diskuteras i oændlighet,men jag tycker det ær en jættebra tråd du har fått igång hær tummen

                          "Micropoecilia"
                          mvh johnny
                          www.poecilia.org
                          http://www.danishshowguppy.dk/
                          http://www.dglz.de/

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #58
                            Ursprungligen postat av johnny9900
                            En annan guppy liknande fisk, ær ju micropoecilia picta.kan korsas med vanlig guppy,vældigt lik guppy.
                            før att gå tillbaka till endlers.En av avvikelserna från guppy ær gonopodium på endlers skulle ju skilja sig från vanlig guppy,men vara snarlik med micropoecilia,och skillnad i beetende på vanlig guppy och endlers,i poecilia bladet ær det en mycket bra artikel om just endlers skriven av en svensk, på svenska,jag ær øverbevisat på att endlers ær en egen art,dock i familj med vanlig guppy, men det ær min personliga åsikt,och det kan diskuteras i oændlighet,men jag tycker det ær en jættebra tråd du har fått igång hær tummen

                            "Micropoecilia"
                            http://fishbase.org/Summary/SpeciesS...TOKEN=81603289
                            Jag trodde inte att M.picta kunde korsas med guppy....

                            Tack för berömmet för tråden, jag tyckte nog också att det saknades lite födjupning i ämnet.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • BengtO
                              • May 2005
                              • 216

                              #59
                              För er guppyfantaster- Janne på Södermalms akvarieaffär har fått in en ny jättefin "Endlers", "wingei" med fångstort. Ser inte riktigt ut som de Endlers jag sett tidigare.

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #60
                                Ursprungligen postat av BengtO
                                För er guppyfantaster- Janne på Södermalms akvarieaffär har fått in en ny jättefin "Endlers", "wingei" med fångstort. Ser inte riktigt ut som de Endlers jag sett tidigare.
                                De finns på många ställen som det verkar, med sinsemellan olika utseende, och även inom en population skiljer det sig i utseende, och det finns även många framavlade stammar av endler. Du har möjligen ingen bild/länk så man får se hur de ser ut?
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...