Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Lineli
    Om man vill ha bra information om Guppy tycker jag denna sida är mycket bra och tillförlitlig
    http://www.guppys.se/index.html
    Ja svenska guppysällskapet (som vi redan lämnat länk till många gånger tidigare i den här tråden) vet nog vad de pratar om, men de är inriktade på ganska avancerad avel och tävlingar. Så därför har jag sammanställt fakta om guppy i det första inlägget i den här tråden, och där står det mesta man kan behöva veta om dem.

    Lämna en kommentar:


  • Lineli
    svarade
    Om man vill ha bra information om Guppy tycker jag denna sida är mycket bra och tillförlitlig
    Nyttiga och bra saker som hjälper dig en bra bit på vägen när du känner dig lite vilde och behöver vägledning.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Du får nog vänta ett tag då de nästan är slut, bara en hel del yngel kvar. Kompisen kommer snart ner med ett gäng vuxna då han snart ska rensa lite i sitt kar....
    "Kommer ner?" Jag trodde han bodde i Varberg....Nåja, nu när jag jobbar i Varberg igen så sladdar jag ju förbi då och då, så det skall inte bli nå´t problem att passa på när du väl fyllt på....Ha det bra!

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av oaken
    Fel på vattnet i kombination med uteblivna vattenbyten går ju inte riktigt ihop Sen torde ju räkorna vara bra mycket känsligare för dåligt vatten.
    Märk väl, räkorna och guppysarna går i olika akvarier, dessutom verkar min WP-räkor vara de tåligaste som finns, de överlever i stort sett allt verkar det som.

    Jag är tillräckligt självkritisk och medveten när jag själv misslyckas. Inte heller platy trivs här hemma hos mig. Detta var inget problem när jag bodde i Stockholm, trots även där bristande skötsel i perioder.

    Lämna en kommentar:


  • algskraparn
    svarade
    Ursprungligen postat av JagBaraMal
    Tänkte visa en endlers japan blå VF.

    http://sv.tinypic.com/view.php?pic=33yj8rm&s=5
    Det där är ingen endler. Trust me, men japanblå är den.
    Japanblå kallas anlaget som ger den metallicblå bakkroppen.
    Anlaget ärvs könsbundet på fädernet (a.k.a. "Y-bundet") dvs vill du skapa andra japanblå fiskar är det bara att låta hanen gå med stammen du vill göra japanblå. (iofs finns anlaget även som X-bundet, dvs mammorna bär anlaget, men såvitt jag vet finns inga X-bundna i Sverige).

    Grymt snygg firre är det i alla fall!

    www.guppys.se - här kan du läsa mer om guppys.

    MVH

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ok, kanske inte världens justaste mot hannarna, men visst funkar det.

    Lämna en kommentar:


  • Raiju5
    svarade
    Eftersom jag inte vill ha några yngel

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det går säkerligen bra, men varför?

    Lämna en kommentar:


  • Raiju5
    svarade
    Nu har jag ju inte läst hela tråden, så vet inte om någon annan har frågat.. men går det att bara ha hanar utan att de tar skada på något sätt? Eller kommer färgen bli sämre?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Jodå, eller om du vill starta en egen tråd under kategorin "ungfödare" så kan du göra det. Risken att skriva i denna tråden är att din fråga kommer bort bland alla andra inlägg, om du nu inte kan hitta svaret någonstans.

    Lämna en kommentar:


  • klarazz
    svarade
    Jag är helt ny här på zoopet! men är det här man kan skriva om man har ngn fråga om guppys?

    Lämna en kommentar:


  • oaken
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Tror att det är nå´t med vattnet här i Falkenberg, troligen då i kombination med uteblivna vattenbyten (och hög värme?) nu under semestern. De enda vattenlevande djur som verkar trivas är just nu mina WP-räkor.
    Fel på vattnet i kombination med uteblivna vattenbyten går ju inte riktigt ihop Sen torde ju räkorna vara bra mycket känsligare för dåligt vatten.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    En liten rapport:

    Semestertider är inte bra för akvarieskötseln; de flesta av mina Endlers har dött, har lite halvvuxna yngel kvar, satsar på att komplettera med nya vuxna från affären i Varberg framöver.
    Du får nog vänta ett tag då de nästan är slut, bara en hel del yngel kvar. Kompisen kommer snart ner med ett gäng vuxna då han snart ska rensa lite i sitt kar....

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Tobbe R
    Hur har du lyckats ta död på dem då, nästan omöjligt som jag ser det. Mycket fisk/ små kar eller vad är problemet?

    Tobbe
    Tror att det är nå´t med vattnet här i Falkenberg, troligen då i kombination med uteblivna vattenbyten (och hög värme?) nu under semestern. De enda vattenlevande djur som verkar trivas är just nu mina WP-räkor.

    Lämna en kommentar:


  • oaken
    svarade
    Ursprungligen postat av Tobbe R
    Hur har du lyckats ta död på dem då, nästan omöjligt som jag ser det. Mycket fisk/ små kar eller vad är problemet?

    Tobbe
    Är benägen att hålla med här. Hade en grupp Endlers i en 15-litershink (utan filter osv) en gång i ett par veckor utan några problem. Inte världens bästa lösning men det funkade ju. Enda sättet att ta död på dem är nog att helt och hållet sluta mata dem i månader, men inte ens det lär väl funka särskilt bra om man faktiskt har ett väl ingånget akvarium med växter osv.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...